Gå till innehåll

Vattenbyte - Den eviga frågan


Wiking

Rekommenderade inlägg

Jo, jag är med, än så länge:). det är väll lite så att man helt enkelt ser till att det inte sjunker bort helt, utan att man ser till att ständigt fylla på, åtminstone lite.

Undra hur det ser ut i akvarium där man aldrig byter vatten, på flera år? Det finns ju ganska många som påstår att de tycker det funkar bäst, i sådana fall så haltar denna teori.

Det är ju ganska svårt att testa detta, men för mig personligen så ser jag vattenbyten som en extra försäkring att alla ämnen tillförs, ingen näringsexport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jo, jag är med, än så länge:). det är väll lite så att man helt enkelt ser till att det inte sjunker bort helt, utan att man ser till att ständigt fylla på, åtminstone lite.

Undra hur det ser ut i akvarium där man aldrig byter vatten, på flera år? Det finns ju ganska många som påstår att de tycker det funkar bäst, i sådana fall så haltar denna teori.

Det är ju ganska svårt att testa detta, men för mig personligen så ser jag vattenbyten som en extra försäkring att alla ämnen tillförs, ingen näringsexport.

exakt...jag håller verkligen med dej.

Jag tror att ett akvarium kan gå ganska länge utan vattenbyten, men aldrig hur länge som helst. Till slut tror jag att ett sådant akvarium alltid kommer visa på problem, ohälsa eller till o med krasch.

Jag har en känsla av att dom flesta byter vatten idag...vet egentligen inte varifrån "intebytavattentrenden" kom ifrån...de va väl mest på 90 talet detta rådde...kanske trodde man att fiskarna inte klarade miljöförändringen, även om den va till de bättre...??

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser fortfarande bara teorier... vi vet fortfarande inte vad som förbrukas. :-)

Det är väll därför vi byter vatten och inte tillsätter varje enskild enhet i saltet.

Dels för att det skulle vara för jobbigt och dyr att mäta allt, dels för att det förmodligen inte är samma i alla kar(ingen gemensam metod).

Undrar om det är en ganska konstant förbrukning?

Ingen skulle hellre vilja veta vad som förbrukas och sedan kunna tillsätta exakt det som behövs än jag, men man är nog kokt när det gäller detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en del tillförlitar sig på att saltet har X antal spårämen och man byter vatten för kompensera mot förbrukningen av koraller, bortskummat mm. vad är det som säger att de tillsatser som innehåller X antal spårämen som man kan tillsätta direkt i akvariet inte gör samma sak?

~Henrik

Det är väll därför vi byter vatten och inte tillsätter varje enskild enhet i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns en artikel på engelska med kostandsberäkning för tillföra spårämnen via vattenbyte, kalkreaktor, balling mm. kan ej hitta den nu, men kanske ngn annan vet vilken jag menar.

~Henrik

Då många använder salt med mineraltillsatser (Reef Crystals m.m.) så tillkommer det också en rätt bra "bump" med mineraler. Dock kostar salt till 700l vatten närmare 700:- också (exkl osmosvattnet) så det blir väl "hyffsat" överkomligt. Skulle man istället försöka åstadkomma samma spårämnestillförsel på annat håll så blir det kanske en rimligare kostnad? Någon som gör det får gärna komma med en kostnadskalkyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns en artikel på engelska med kostandsberäkning för tillföra spårämnen via vattenbyte, kalkreaktor, balling mm. kan ej hitta den nu, men kanske ngn annan vet vilken jag menar.

~Henrik

Den fanns på reefcentral som artikel men kan inte hitta den.

Det är sant att vi vet det viktigaste, men frågan är om det är dags att ta nästa steg och se om det inte finns fler viktiga...

Jo visst fyller vi på med både det ena och det andra, själv häller jag på massor av saker, men egentligen vet jag inte om det behövs. Jag kan utgå från hur korallerna ser ut och vilka förändringar som sker och vi detta utesluta saker som inte ser ut att fungera. Ibland träffar man rätt och får fram nån färg man saknat osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll därför vi byter vatten och inte tillsätter varje enskild enhet i saltet. Dels för att det skulle vara för jobbigt och dyr att mäta allt, dels för att det förmodligen inte är samma i alla kar(ingen gemensam metod).

Vi vet redan att det är praktiskt omögligt att som Janne beskrev sitta och mäta upp spårämnen. Vad man däremot generaliserar med att byta vatten är att man tillför alla ämnen ändå. Om man nu vet (som salt-tillverkare) vilka spårämnen man blandar i saltet, varför inte erbjuda detta på flaska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag riktigt ny på de hela men jag har hunnit med ett par observationer angående spårämnen.

Jag hade rätt bra tillväxt på mina montiporor innan sommaren, men det kändes som om dom tappade fart ordentligt efter ett tag.

Värdena hölls på ungefär samma nivå trots manuell dosering, men tillväxten avtog ändå.

Efter att jag bytte kar i höst så fick jag en rejäl nytändning på korallerna, jag bytte i princip till helt nytt vatten.

I samband med kaliumdebatten på forumet så började jag tänka på vad som ändrats under tiden i min burk och fick en uppenbarelse.

Jag hade slutat använda TM´s remineral under våren, kommer inte ihåg varför.

Nu har jag återupptagit att tillföra den i halv dos till osmosen(pga att jag tappar mycket vatte).

Hittils så ser det lovande ut, det verkar som om nånting saknades som jag får från Remineral pulvret.

Skillnaden är såpass märkbar att även min sambo noterat de, så de handlar nog inte om nån Placebo effekt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vet redan att det är praktiskt omögligt att som Janne beskrev sitta och mäta upp spårämnen. Vad man däremot generaliserar med att byta vatten är att man tillför alla ämnen ändå. Om man nu vet (som salt-tillverkare) vilka spårämnen man blandar i saltet, varför inte erbjuda detta på flaska?

Även om du har alla spårämnen som saltet innehåller på flaska kan du ju bara tillsätta dessa i blindo, du kan ju inte mäta alla olika ämnen, dels pga att det skulle ta upp hela ens liv att hålla koll på alla värden, och dels för att det inte finns "hobby tester" för de flesta.

När du gör vattenbyten så tillsätter du ju alla ämnen i balanserad mängd och tar bort en del av vattnet som lakats ur på vissa eller alla spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid menat att vattenbyten är positivt och har därför byggt in det i mitt system så att jag kan byta ca 10% bara genom att öppna två kranar. Tar 5 min och är otroligt smidigt.

Se teknikbilder i min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19279

Men nu under hösten har jag upplevt en del problem med täta vattenbyten i kombination med låga näringsnivåer. Har sedan augusti testat att konsekvent byta 7-8% per vecka. Effekten har inte blivit så positiv som jag förväntade utan snarare har problem dykt upp med vissa koraller i synnerhet vissa Pocilliopora, Stylopora men även Acropora. Trots att bytet är exakt i salthalt och temperatur reagerar flera av dessa negativt. Någon har tom tappat lite vävnad mest i topparna men någon fragg även vid foten. Ofta sker det dagen efter vattenbytet! Har omätbart fosfat (Rowa) och 0,5 i nitrat (Salifert). Så nu funderar jag om detta beror på saltet? Har testat med Red Sea och Reef Crystal. Effekten av Red Sea är illa så det har jag slutat med men jag har alltid haft goda erfarenheter av RC så varför detta nu? Eller kan det vara så att vid låga näringsnivåer blir det för "svajiga" värden av sådant vi ej kan mäta? För tillfället kommer jag göra ett uppehåll med vattenbytena och se effekterna av det.

Intressant tråd och ser fram emot att höra om det finns fler som fått problem vid låga näringsnivåer.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid menat att vattenbyten är positivt och har därför byggt in det i mitt system så att jag kan byta ca 10% bara genom att öppna två kranar. Tar 5 min och är otroligt smidigt.

Se teknikbilder i min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19279

Men nu under hösten har jag upplevt en del problem med täta vattenbyten i kombination med låga näringsnivåer. Har sedan augusti testat att konsekvent byta 7-8% per vecka. Effekten har inte blivit så positiv som jag förväntade utan snarare har problem dykt upp med vissa koraller i synnerhet vissa Pocilliopora, Stylopora men även Acropora. Trots att bytet är exakt i salthalt och temperatur reagerar flera av dessa negativt. Någon har tom tappat lite vävnad mest i topparna men någon fragg även vid foten. Ofta sker det dagen efter vattenbytet! Har omätbart fosfat (Rowa) och 0,5 i nitrat (Salifert). Så nu funderar jag om detta beror på saltet? Har testat med Red Sea och Reef Crystal. Effekten av Red Sea är illa så det har jag slutat med men jag har alltid haft goda erfarenheter av RC så varför detta nu? Eller kan det vara så att vid låga näringsnivåer blir det för "svajiga" värden av sådant vi ej kan mäta? För tillfället kommer jag göra ett uppehåll med vattenbytena och se effekterna av det.

Intressant tråd och ser fram emot att höra om det finns fler som fått problem vid låga näringsnivåer.

/Mattias

Stämmer den här diagnosen in?

Montipora, especially plating types, display slower growth and appear washed out to

grey. Latent potassium deficiency may also lead to tissue loss, spreading from one or

more spots. Stylophora and Pocillopora appear as if they have been exposed to air for a

long period of time. Polyps are completely withdrawn and colors are light and without

depth. Seriatopora may completely loose all tissue, starting from the base, within only a

few days. The pink coloration may turn into a light brown. Acropora may loose their

color and get lighter and pale. Growth stops completely. If the potassium deficiency

continues tissue is lost, mostly starting from the base. Tubinaria Reniformis stops

growth completely and withers away.

I så fall är det dags att förklaringen kommer från ett annat håll och inte bara från mig.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne: Har också funderat på det: Kaliumbrist??? Har dock kört med KZ K-balance en tid så jag får inte riktigt ihop ekvationen för tillfället. Klurar vidare... Kanske behövs ännu mer kalium?

/Mattias

Är det någonting som stämmer på diagnosen? Hur är det med färgerna och polyperna är de indragna?

Du kan ligga mycket efter och om det stämmer så är det förklaringen till att acropororna tar stryk, de reagerar sist.

Hur länge har du hållt på och hur mycket har du doserat av KB?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer den här diagnosen in?

Montipora, especially plating types, display slower growth and appear washed out to

grey. Latent potassium deficiency may also lead to tissue loss, spreading from one or

more spots. Stylophora and Pocillopora appear as if they have been exposed to air for a

long period of time. Polyps are completely withdrawn and colors are light and without

depth. Seriatopora may completely loose all tissue, starting from the base, within only a

few days. The pink coloration may turn into a light brown. Acropora may loose their

color and get lighter and pale. Growth stops completely. If the potassium deficiency

continues tissue is lost, mostly starting from the base. Tubinaria Reniformis stops

growth completely and withers away.

I så fall är det dags att förklaringen kommer från ett annat håll och inte bara från mig.

Här läser vi direkt från ZEOvit-guiden alltså...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm hur kan du ha tillförsel genom skummning?

Jag skummar våt. Saliniteten sjunker med tiden. När den avviker alldeles för mycket hivar jag så småningom i någon-några deciliter salt direkt i filterfacket. Essentiella spårämnen som eventuellt kanske möjligen kan ha förbrukats kommer in i systemet.

För övrigt anser jag att vattenbyten är ett dyrt och oeffektivt sätt att brottas med höga näringsnivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte i ett litet nanokar.

Vi som har hållt på ett tag har lärt oss att vattenbyten är något man inte kommer ifrån i längden och har man mycket stenkoraller eller kör med balling så är vattenbyten outstanding och jag ser ju med mina egna ögon att korallerna färgar ut bättre efter ett vattenbyte. En del regagerade nog när jag sa balling, det är ju så att även om man kör med saltfritt salt så blir det till slut en liten jonobalance i karet efterhand och samt att salthalten stiger hela tiden sakta med den metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har doserat KB ett antal veckor nu och på nåt sätt känns det som det mest troliga. Ska ge det lite mer tid... Tiden brukar ju kunna göra underverk i denna hobby.

Polypbilden är hyfsad däremot känns det som tillväxten avtagit.

Är dock lite förvånad att just topparna på korallerna verkar reagera mest och tom Acropora som brukar tåla det mesta.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte i ett litet nanokar.

Vi som har hållt på ett tag har lärt oss att vattenbyten är något man inte kommer ifrån i längden och har man mycket stenkoraller eller kör med balling så är vattenbyten outstanding och jag ser ju med mina egna ögon att korallerna färgar ut bättre efter ett vattenbyte. En del regagerade nog när jag sa balling, det är ju så att även om man kör med saltfritt salt så blir det till slut en liten jonobalance i karet efterhand och samt att salthalten stiger hela tiden sakta med den metoden.

det är det jag menar oxå, man ser ju att korallerna mår bra vid vattenbyten, sen det teoretiska i detta fallet spelar mindre roll för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har doserat KB ett antal veckor nu och på nåt sätt känns det som det mest troliga. Ska ge det lite mer tid... Tiden brukar ju kunna göra underverk i denna hobby.

Polypbilden är hyfsad däremot känns det som tillväxten avtagit.

Är dock lite förvånad att just topparna på korallerna verkar reagera mest och tom Acropora som brukar tåla det mesta.

/Mattias

Om du ligger mycket efter så måste du dosera rejält, jag skulle dosera 3-4 ml om dan. Du kan dela upp det på två gånger om dagen och köra på i några veckor.

Vill du fega så kan du försöka dig på en kaliumtest, de är svårtydda, men om du har rejäl brist så borde du kunna se det. Köp i så fall en referensvätska så du har något att jämföra mot.

Kom ihåg att de flesta salter innehåller under 300 mg/l kalium så varje gång du byter vatten så utarmar du det ännu mer.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...