Gå till innehåll

Vattenbyte - Den eviga frågan


Wiking

Rekommenderade inlägg

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Patrik du älskar ju referenser och så gnäller du när jag ger dig några ibland:smiley3:

Jag är verkligen kär i referenser, men bara sådana som är vetenskapliga, som kommer från oberoende källor och som inte har som sitt ändamål att kränga onödiga grejer till mig.

Zeovitmetoden för mig är fortfarande det som Lasse skrivit tidigare: koka soppan på en spik. Spiken i detta fall är kolkällan, det enda som verkligen/vetenskapligen behövs. Deras kolkälla kan med fördel bytas ut mot vodkan men neeej - det tjänar ju de inte pengar på... När andra för vodkan på tal och börjar nagelfara zeoviten så förefaller de hota med stämning och andra otrevligheter.

Resten - bakterier, bakteriemat m.m. - anser jag vara onödigt.

Tänk bara efter själva... Att tillsätta bakterier för att undvika sådant som inte finns (monokultur)? Vaa?

Och att tillsätta bakteriemat när det enda syftet med bakterier är egentligen att exportera den näring/mat som redan finns i karet.. Dvs.tillsätta mat för att ta ut mat?? - låter helt sjukt, jag fyller ju inte på badkaret när jag samtidigt vill tappa ur vattnet. Är man orolig för att korallerna inte får bakterier till lunch/frukost/mellanmål så är oron ogrundad. Det simmar bakterier i vattnet och på småpartiklarna hela tiden ändå, vill man öka bakterietillskottet så kan man dra med algmagneten över akvarieytor så släpper man ut ännu mer bakterier.

Och att enbart välja deras skummare, som är "mild och skonsam mot plankton men samtidigt oerhört effektiv" eller hur de nu uttrycker det - billig i tillverkningen men ack så dyr vid försäljningen till konsument - hahaha, what a joke. icon10.gif

Eller förlåt mig - vilken smart marknadsföring!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta fungerar väl bara om du har ett spårämne som aldrig hinner gå ner till noll? För om det skulle gå ner till noll hjälper det ju inte om vi byter bara 10%, för då får vi ju bara in 10% spårämne...

Eller låt oss tänka oss att det går ner till att det går åt 11% av ett spårämne innan du gör vattenbytet. Då kommer vi att tillföra 10%, alltså netto -1%... I slutändan ohållbart då det till sist går ner till 0% och folk kommer skylla på DSB, läckande fosfater och allt mellan himmel och jord.

Vilket spårämne är det då? Det vet vi ju inte, eftersom alla har inställelsen att "det blir nog bra om jag byter vatten" utan att veta vad som saknas. Jag vet inte, men jag tycker resonemanget känns lite fel eftersom man i princip rycker på axlarna åt en sån viktig parameter som spårämnen... (Man bryr sig inte om att tar reda på vad det är)

Rätta mig om jag har fel, men visst borde utvecklingen ha kommit längre än så?

(Vet att Clownen är inne på samma spår, inte sant?)

Njae, har jag sagt det :) ?

Jag håller med dig att det är viktigt med spårämnen men eftersom det finns så otroligt många ämnen som vi inte kan mäta eller har en grundläggande uppfattning om hur de påverkar våra invånare så tycker jag att täta vattenbyten är det bästa vi kan göra.

På reven så byts kontinuerligt vattnet med 100% men detta är inte praktiskt möjligt så det bästa vi har att gå efter under omständigheterna är att göra täta vattenbyten och mäta de essentiella (spår)ämnen som vi vet har en stor effekt och som vi vet förbrukas och dosera dessa till rätt nivåer. Resterande tillsatser och utjämning av spårämnen får vattenbyten stå för. Ju större vattenbyten vi gör ju närmare naturliga nivåer kommer man att ligga oavsett om det är frågan om en utarmning eller uppbyggnad av ämnen.

- Är det en perfekt lösning? Nej.

- Kommer det någonsin finnas en perfekt lösning i ett slutet system? Nej.

- Är ovanstånde den bästa kombinationen under rådande förhållanden? Ja, jag och många andra anser det.

Jag försöker göra 20% vattenbyte/månad och två stora vattenbyten/år (vår/höststädning).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är verkligen kär i referenser, men bara sådana som är vetenskapliga, som kommer från oberoende källor och som inte har som sitt ändamål att kränga onödiga grejer till mig.

Zeovitmetoden för mig är fortfarande det som Lasse skrivit tidigare: koka soppan på en spik. Spiken i detta fall är kolkällan, det enda som verkligen/vetenskapligen behövs. Deras kolkälla kan med fördel bytas ut mot vodkan men neeej - det tjänar ju de inte pengar på... När andra för vodkan på tal och börjar nagelfara zeoviten så förefaller de hota med stämning och andra otrevligheter.

Resten - bakterier, bakteriemat m.m. - anser jag vara onödigt.

Tänk bara efter själva... Att tillsätta bakterier för att undvika sådant som inte finns (monokultur)? Vaa?

Och att tillsätta bakteriemat när det enda syftet med bakterier är egentligen att exportera den näring/mat som redan finns i karet.. Dvs.tillsätta mat för att ta ut mat?? - låter helt sjukt, jag fyller ju inte på badkaret när jag samtidigt vill tappa ur vattnet. Är man orolig för att korallerna inte får bakterier till lunch/frukost/mellanmål så är oron ogrundad. Det simmar bakterier i vattnet och på småpartiklarna hela tiden ändå, vill man öka bakterietillskottet så kan man dra med algmagneten över akvarieytor så släpper man ut ännu mer bakterier.

Och att enbart välja deras skummare, som är "mild och skonsam mot plankton men samtidigt oerhört effektiv" eller hur de nu uttrycker det - billig i tillverkningen men ack så dyr vid försäljningen till konsument - hahaha, what a joke. icon10.gif

Eller förlåt mig - vilken smart marknadsföring!

Det finns många sätt att tolka frasen - koka soppa på en spik Patrik. Att göra mycket av lite är en. Jag tror ändå att du behöver lite mer än din spik för att koka en soppa som förklarar bort metodens framgångar.

Moderator's upplysning:
mod.gifKritik om butiker/offentliga akvarier bör tas med representanter för dessa.

Smutskastning hör inte hemma här.

Jag har valt att hålla mej ur diskussionerna dels pga att det uppfattas som reklam när man går in och förklarar produkter. Men under den tiden jag inte skrivit nåt så har en hel del andra som inte har någon som helst koppling till mej skrivit de orden du själv tröttnat på att läsa överallt. BLA du själv som flitigt tagit upp ämnet ett par gånger. Om detta nu ska ses som reklam kan jag bara tacka o ta emot.

Om vi nu kommer till min spik. Kan det inte någonstans finnas en tanke om att flera delar bygger en. Typ lego fast med lite andra klossar. Börja trava i den riktningen så tror jag du har lättare att förstå metoden. På mikrobiologiska i GBG så har man en teori om jästextrakt kanske tänder jag nån lampa här.

Cyano debatten i en annan tråd : ser man till att mikropatriklarna i coralsnow blandas med bakterien och sedan tar bort cyanon för att sedan dosera blandningen i karet så placerar du ut rätt bakterier på plats där cyanobakteriean hade grogrund.

Kanske blev det lite reklam ändå men jag ville bara ge er mitt sätt att tänka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ lego fast med lite andra klossar. Börja trava i den riktningen så tror jag du har lättare att förstå metoden.

Fast jag förstår zeovitmetoden mycket väl och jag har lusläst zeoguiden ett flertal gånger. Det är just därför väljer jag att avstå från den och anser det jag anser enligt ovan. Det finns mycket bättre sätt att göra sig av med pengarna. Typ kasta dem i sjön, tända en pengabrasa eller dylikt. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag tror även att Lasse som kokat spik på Universeum, hade kommit längre om han inte bara använt sin spik i deras korallkar.

Eftersom Lasse inte är kvar och kan försvara sig mot sådanna dumheter så får jag väl rycka in. Lasse har aldrig haft, har eller kommer att ha något med skötseln av korallkaret på universeum att göra. Han jobbar som fastighetstekniker och det enda vatten han har med att göra är vattenbruket och dammen utanför. Så håll dig till fakta.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen tvingar nåt till något Patrik och du får anse vad du vill men när du skriver något som du själv tror sten hårt på så måste du i ett forum förvänta dej att där kanske finns någon annan som inte tycker samma som du eller din idol. Om du anser att metoden är att kasta pengar i sjö eller liknande så gör inte det. Men förvänta dej inte att nå samma resultat som metoden. Vissa lägger pengar på alger andra på att skapa färg glada kar alla har vi olika mål.

kan du inte lägga in en bild på ditt macro algs kar från i dag så jag få se dina framgångar där ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Lasse inte är kvar och kan försvara sig mot sådanna dumheter så får jag väl rycka in. Lasse har aldrig haft, har eller kommer att ha något med skötseln av korallkaret på universeum att göra. Han jobbar som fastighetstekniker och det enda vatten han har med att göra är vattenbruket och dammen utanför. Så håll dig till fakta.

MVH

Magnus

Jag har inte hunnit följa dramat på guiden på ett tag så jag visste inte att Elvis hade lämnat byggnaden. Sen tycker jag väl inte det var så dumt ändå kanske för en del kan häva ur sej vad som helst men tolererar inte att få nåt tillbaka. Vad har hänt med Lasse då ? Varför har han ingen möjlighet att svara ? Jag ska möta Lasse i helgen så jag får väl fråga.

Moderator's upplysning:
mod.gifKritik om butiker/offentliga akvarier bör tas med representanter för dessa.

Smutskastning hör inte hemma här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är verkligen kär i referenser, men bara sådana som är vetenskapliga, som kommer från oberoende källor och som inte har som sitt ändamål att kränga onödiga grejer till mig.

Zeovitmetoden för mig är fortfarande det som Lasse skrivit tidigare: koka soppan på en spik. Spiken i detta fall är kolkällan, det enda som verkligen/vetenskapligen behövs. Deras kolkälla kan med fördel bytas ut mot vodkan men neeej - det tjänar ju de inte pengar på... När andra för vodkan på tal och börjar nagelfara zeoviten så förefaller de hota med stämning och andra otrevligheter.

Resten - bakterier, bakteriemat m.m. - anser jag vara onödigt.

Tänk bara efter själva... Att tillsätta bakterier för att undvika sådant som inte finns (monokultur)? Vaa?

Och att tillsätta bakteriemat när det enda syftet med bakterier är egentligen att exportera den näring/mat som redan finns i karet.. Dvs.tillsätta mat för att ta ut mat?? - låter helt sjukt, jag fyller ju inte på badkaret när jag samtidigt vill tappa ur vattnet. Är man orolig för att korallerna inte får bakterier till lunch/frukost/mellanmål så är oron ogrundad. Det simmar bakterier i vattnet och på småpartiklarna hela tiden ändå, vill man öka bakterietillskottet så kan man dra med algmagneten över akvarieytor så släpper man ut ännu mer bakterier.

Och att enbart välja deras skummare, som är "mild och skonsam mot plankton men samtidigt oerhört effektiv" eller hur de nu uttrycker det - billig i tillverkningen men ack så dyr vid försäljningen till konsument - hahaha, what a joke. icon10.gif

Eller förlåt mig - vilken smart marknadsföring!

Om du lagt ner pengar och jobb på en produkt, vill du då inte skydda den från plagiat?

Det är väl inte så konstigt att man ympar in bakterier på zeoliten i filtret.

Om aminosyra är begränsnade för tillväxten av bakterier, ska man då inte tillsätta det?

Du får skilja på odling av bakterier, matning av koraller och export av överflödig näring.

Vad vet du om korallernas behov i ett näringsfattigt kar? Har du överhuvudtaget haft SPS:er eller vad grundar du dina uttalande på?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif Det är dags vara något mer vänligt sinnad i inläggen. Som Magnus ovan har påpekat så har Lasse inget att göra med hur Universeum sköter sina akvarier. Har ni åsikter på detta eller hur Lasse sköter sitt jobb så bör ni ta detta med honom i ett PM/mail istället.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill flika in en sak. I zeovitguiden rekomenderar man inte tillförsel av klorider som inte är bra för vissa koraller speciellt acropora suharsonoi som drabbas av vävnadsförlust. Vattenbyten görs för att få en balancerad mängd spårämnen som är nödvändiga för korallerna. Jag själv gillar inte balling (testat 2 ggr) och att tillföra allt detta salt känns inte bra heller. Svårt att hålla en jämn salthalt med denna metod. lite off topic men cloriderna kan ju vara en anledning till ballingkracherna som man har hört talas om, till slut blir vattnet fögiftat. Om jag summerar detta så är vattenbyten extra viktiga och bör ske med minst 10% i veckan speciellt för akvarier med ballingmetoden.

Jag håller inte alltid med dej, o så är nu: De du skriver stämmer inte Jörgen...jag kan respektera att du har en dålig praktiskt erfarenhet av balling, men du kan inte förklara den med att du får ett nettotillskott av kloridjoner, för de får du inte. Du får hitta orsakerna nån annanstans. Ekvationen i balling innebär att de blir inte en enda kloridjon över...dessa tillsätts i exakt samma mängd som natriumjonerna, dvs du får vanligt salt, naCl kvar. detta överskott avlägsnas genom att du tar bort lika stor mängd akvarievatten o ersätter de med mineralsalt. Summa summarum: Ingen nettoökning av något som inte ska va där. Jag tror naturligtvis på dej när du säger att du har dålig erfarenhet av balling, men din teoretiska förklaringsmodell håller inte. Låt oss stanna vid att en del misslyckats med balling, o vi vet faktiskt inte varför.

Min egen teori är att mineralsaltet är av felaktigt sammansättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så var vi offtopic som vanligt till förmån för zeovit... Kan vi inte hålla oss till ämnet och hålla en respektfull ton? Tycker många diskussioner har ballat ur på sistone men det hänger väl ihop med årstiden verkar det som.

Ted: Tänk på att "Elvis" kommer rätta dina provresultat ;) . Nej jag skojar bara och grattis på födelsedagen förresten.

Är det någon som känner till ett salt med förhållandevist lågt Brominhalt? Jag frågar eftersom jag använder ozon och då är det tydligen bättre med ett salt med lägre bromin vid vattenbytena.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant är ju att man bara behöver byta 5% vatten varannan vecka om man använder hans salt och inte något annat märke, detta betyder ju att hans salt är otroligt billigt om man jämför i vattenbyteskostnad.

Javisst! Mycket intressant...

Ni andra får dra era konspirationsteorier om ni vill, jag lämnar den frågan öppen.

Någon som vet hur pass mycket det skiljer mot för t.ex Reef Crystals?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast jag förstår zeovitmetoden mycket väl och jag har lusläst zeoguiden ett flertal gånger. Det är just därför väljer jag att avstå från den och anser det jag anser enligt ovan. Det finns mycket bättre sätt att göra sig av med pengarna. Typ kasta dem i sjön, tända en pengabrasa eller dylikt. :smiley20:

Som kontrast - hur ställer du dig till Ultralith-metoden (och dess guide) som ändå uppvisar en sorts större "öppenhet" i vad det är för ämnen i burkarna och vad dom gör? Ultralith är ju som bekant "bara vanlig" Clinoptilolite och det skulle förvåna mig om ZEOlit är annorlunda - ingen annan än K-Z vet ju vad det egentligen innehåller?

Clinoptilolite skulle jag vilja påstå består nog alla (till saltvatten avsedda) zeoliter av, varvid ingen egentligen är annorlunda än den andra mer än storlek, förpackning, osv osv.

Nu svävar tankarna fritt här och det helt oberoende av att jag själv snart drar igång med ZEOvit-metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lagt ner pengar och jobb på en produkt, vill du då inte skydda den från plagiat?

Det är absolut förståerligt, men som kontrast då; varför visar Fauna Marin en sån öppenhet och (som exempel) skriver vad som finns i flaskorna? Eller vad deras zeolith består av?

Det finns dom som tolererar sånt och bara slänger i sakerna och kör på, medan andra är mer försiktiga (av princip) eller av nyfikenhet.

Det är väl inte så konstigt att man ympar in bakterier på zeoliten i filtret.

Vad PatriksS menar är självklart att bakterier i ett kar delar alla på en och samma yta och dom som inte får plats, dör. Just därför kan det då kännas en aning meningslöst att skicka in nya bakterier som... dör, för det finns ingen plats. (Antar att det är så du tänker, Patrik?)

Vad vet du om korallernas behov i ett näringsfattigt kar? Har du överhuvudtaget haft SPS:er eller vad grundar du dina uttalande på?

Han har ju SPS:er nu så vi lär väl bli varse om den saken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sista bilderna jag såg på Patriks sjögräskar tydde dock på ett väldigt lyckat resultat.

Jag vet inte, men jag tyckte nog att diskussionen om vattenbyten var mer givande än zeovit striden, kan vi inte återgå till den? Diskussioner om zeovith sker ju redan nu i nästan varje tråd på guiden.

Jag kommer efter jul att starta upp mitt saltkar, därför snurrar det lite olika planer i mitt huvud. Det var någon som skrev om vår/höststädning med större vattenbyten....Vad är större vattenbyten? Jag kan tänka mig att använda remineral och sedan göra dessa storstädningar för att rätta till eventuella skevheter. Kan man byta 50% i ett sps rev utan att korallerna slocknar?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om skummaren nu är så billig att tillverka så måste det väl vara ett plus. Det är ju bara att tillverka en Patrik. Billigt o bra.

Ted, jag tror inte Patrik har dom möjligheterna att gjuta plast osv...

Sedan är det fler än Patrik som ställer sig frågan till varför K-Z skummare skulle vara så mycket dyrare än andra. Men det behöver vi inte lufta här och nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som känner till ett salt med förhållandevist lågt Brominhalt? Jag frågar eftersom jag använder ozon och då är det tydligen bättre med ett salt med lägre bromin vid vattenbytena.

Det där kändes som en heads-up då jag kör rätt stora vattenbyten (200L åt gången) och ozon i 1920L-karet... Du får gärna rapportera vad dom kommit fram till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är absolut förståerligt, men som kontrast då; varför visar Fauna Marin en sån öppenhet och (som exempel) skriver vad som finns i flaskorna? Eller vad deras zeolith består av?

Det finns dom som tolererar sånt och bara slänger i sakerna och kör på, medan andra är mer försiktiga (av princip) eller av nyfikenhet.

Vad PatriksS menar är självklart att bakterier i ett kar delar alla på en och samma yta och dom som inte får plats, dör. Just därför kan det då kännas en aning meningslöst att skicka in nya bakterier som... dör, för det finns ingen plats. (Antar att det är så du tänker, Patrik?)

Han har ju SPS:er nu så vi lär väl bli varse om den saken...

Jag var hemma hos en kompis igår som har mycket FM flaskor, jag läste lite på dem och jag blev inte gladare för det, snarare tvärtom nicotine stog det på en bl.a.. För mig personligen så tillför det inte så mycket om det står i innehållsdeklaration en massa vitaminer och spårämnen, det är resultatet som räknas.

Man är ju inte ute efter att påverka akvariet med bakterierna, utan det är i reaktorn på zeoliten man odlar bakterierna. Där bakspolar man det varje dag, d.v.s. man river bort bakteriefilmen men vattentrycket. Därför är man mån om att återettablera dem så man inte missar bakterieproduktionen. Destomer bakterier korallerna behöver, destomer bakspolar man filtret och destomer aminosyra och bakterier tillsätter man. Det är viktigaste när Zeoliten är ny, sen när bakteriestammen är väl etablerad så underhålls den bara för säkerhets skull.

Kul att Patrik har skaffat SPS:er, dom här debatterna kommer bli roligare då.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sista bilderna jag såg på Patriks sjögräskar tydde dock på ett väldigt lyckat resultat.

Jag vet inte, men jag tyckte nog att diskussionen om vattenbyten var mer givande än zeovit striden, kan vi inte återgå till den.

Jag kommer efter jul att starta upp mitt saltkar, därför snurrar det lite olika planer i mitt huvud. Det var någon som skrev om vår/höststädning med större vattenbyten....Vad är större vattenbyten? Jag kan tänka mig att använda remineral och sedan göra dessa storstädningar för att rätta till eventuella skevheter. Kan man byta 50% i ett sps rev utan att korallerna slocknar?

MVH

Magnus

remineral skrev du...menar du alltså att du skall köra balling?

Så stora vattenbyten tror jag inte på personligen, annat än i en katastrofsituation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var hemma hos en kompis igår som har mycket FM flaskor, jag läste lite på dem och jag blev inte gladare för det, snarare tvärtom nicotine stog det på en bl.a.. För mig personligen så tillför det inte så mycket om det står i innehållsdeklaration en massa vitaminer och spårämnen, det är resultatet som räknas.

Alla är vi olika.

Samtidigt har man lätt att dra slutsatser om man vet vad som finns i flaskorna, även om man just för stunden knappast har någon större glädje av det.

Man är ju inte ute efter att påverka akvariet med bakterierna, utan det är i reaktorn på zeoliten man odlar bakterierna. Där bakspolar man det varje dag, d.v.s. man river bort bakteriefilmen men vattentrycket. Därför är man mån om att återettablera dem så man inte missar bakterieproduktionen.

Jag är mycket väl medveten om varför man backspolar för att frigöra yta och så vidare. Det är just dom frisimmande som hela tiden finns som skulle kunna sätta sig på den nyss frigjorda ytan. Men visst, jag köper argumentet med att man vill tillsätta vissa specifika bakterier på den nyss frigjorda ytan och det gäller då att i största möjliga mån tillsätta dessa i närheten av insuget till reaktorn och hoppas in i det längsta att så många som möjligt sätter sig på ytan.

Däremot vet jag inte om Patrik köper detta, men det får han stå för. :ler:

Kul att Patrik har skaffat SPS:er, dom här debatterna kommer bli roligare då.

Absolut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, men jag tyckte nog att diskussionen om vattenbyten var mer givande än zeovit striden, kan vi inte återgå till den? Diskussioner om zeovith sker ju redan nu i nästan varje tråd på guiden.

Absolut, och det är till stor del mitt fel. Ber om ursäkt för detta.

Jag kommer efter jul att starta upp mitt saltkar, därför snurrar det lite olika planer i mitt huvud. Det var någon som skrev om vår/höststädning med större vattenbyten....Vad är större vattenbyten? Jag kan tänka mig att använda remineral och sedan göra dessa storstädningar för att rätta till eventuella skevheter. Kan man byta 50% i ett sps rev utan att korallerna slocknar?

Jag tycker 50% låter väldigt vanskligt, skulle själv nog bara våga mig på max 20% om ens det...

Däremot tycker jag Acuario påpekade en mycket bra punkt där han nämnde (som exempel) Reefers Best Salt, vilket väcker frågan om man då kan klara sig med mindre vattenbyte och under längre perioder. Just i det här fallet 5% under dubbelt så lång tid.

Om detta är en lösning vore den ju en lättnad för dom som har svårt rent praktiskt att göra vattenbyten... Däribland jag inräknad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...