Gå till innehåll

Hur är det med nitrat???


sietses

Rekommenderade inlägg

Tänkte reda ut det här med nitrat, eller åtminstone höra hur alla ser på de. Och vad ni har i era kar.

I fiskbutikerna kan dom ha upp imot 100, hemma värkar vissa ha runt 50-70.

Vissa ligger på noll och vissa testar det inte änns.

Vad gör ett högt nitrat?

Mitt kar som är relativt nystartat ligger nu på mellan 50-60.

Men hur skadar detta fiskar, koraller lägre djur mm?

Mina djur mår bra är pigga och äter...

Surra gärna vidare på detta;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En klart infekteradf debatt. Här är min åsikt som bygger på en hel hög med vetenskapliga artiklar:

Nitraten i sig är inte akut giftig förrän du kommit upp mot 500ppm eller mer. Om vi håller oss under 50 ppm så kan vi nog känna oss säkra med även de känsligaste lägre djuren.

En gammal tro är att kraftiga algblommningar kan vara orsakade av höga nitrathalter. Denna tro har numera de flesta algforskare hoppat ifrån till fördel för amoniumtriggning som förklaring. Nitrathalten styr altså inte tillväxten av alger, men däremot så styr den med sin relativa förhållande till fosfat vilka alger man får. Tex så är cyano vanligare när man har relativt lite nitrat och brunalger vanliga när man har relativt mycket nitrat. Att begränsa algerna med nitratminskning i karet är således omöjligt, tänk på att korallerna lever i symbios med alger som de inte klarar sig utan.

Vad det gäller stenkoraller, främst sps, så påverkar halten av nitrat färgningen. Ett kar med lägre nitrathalter brukar ha mer flourenserande färger medans koraller i kar med höga värden stannar som bruna eller gröna. Därför finns det en viss idé att näringsbegränsa ett sps rev. Vill man ha maximal tillväxt av korallerna är det dock nyttigt med något högre värden, professionella korallodlare ligger runt 10 ppm. Mer än så ser jag ingen anledning till att ha i något kar egentligen.

De tester som finns för nitrathalten i saltvatten kan man starkt ifrågasätta, då de mest seriösa och dyra testanläggningar misslyckas. Jag har tagit beslutet att ändå skaffa test att ha som en grov aproximation, inte för att ge mig exakta siffror utan för att detektera eventuella förändringar. Detta gör jag med antagandet att eventuella störjoner alltid är lika.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låser upp igen då jag tydligen missat det som antagligen var kärnfrågan:

Vad gör ett högt nitrat?

Men hur skadar detta fiskar, koraller lägre djur mm?

Mina djur mår bra är pigga och äter...

Låsningen gjordes då jag läste ut frågan

Tänkte reda ut det här med nitrat, eller åtminstone höra hur alla ser på de. Och vad ni har i era kar.

I fiskbutikerna kan dom ha upp imot 100, hemma värkar vissa ha runt 50-70.

Vissa ligger på noll och vissa testar det inte änns.

, därav hänvisningen till den andra tråden där detta var frågan.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bidra med lite jag läst.

1. På sjuttiotalet när nitrattesterna kom var det inte ovanligt med nitrathalt på upp till 1000 mg per liter.

Men när man skulle introducera nyimporterad fisk rekommenderades det att man hade nitrat under 100 mg/l.

2. Vid Clownfiskodling rekommenderas en nitrathalt under 30 mg/l där äggen skall kläckas.

Efter metarmorfosen blir ynglen tåligare.

Mina nyare erfarenheter rör sig mest om för låg nitrat.

För låg nitrat bleker praktiskt taget alla koraller. Av de jag har är Euphyllior och Montipora confusa de känsligaste. Confusa reagerar snabbast så den använder jag som indikator om jag behöver tillsätta nitrat. Den blir (hos mig) brunare när nitratet är för lågt och grönare med litet nitrat i vattnet. Det räcker med mindre än 0,1 ppm för att den skall färga upp. Och det går på ett dygn eller litet fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man ser till fiskarna så tar dom inte alls någon skada om man ligger mellan 50-100.

Det känns som att när man läser nybörgar artiklar om saltvatten så är det viktigaste vatenvärdena så som Nitrate, Nitrit, phosphate och ph.

Men Nitrate är alltså inte så viktig i ett nybörgarkar med fisk och andra enkla djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alexander!

Om man bara ser till nitrat som sådant, så är de inte giftigt o ej "farligt", då fiskar klarar oftast mkt höga värden, o definitivt de värden du frågar om. korallerna klarar också ganska höga värden, o till o med växer bättre med värden upp emot i alla fall 10-20 ppm.

Skälet att man trots detta pratar om att man helst inte skall ha för höga nitrathalter, är att ett högt nitratvärde indikerar att den biologiska belastningen är högre än vad akvariet klarar av att ta hand om...vi har en biologisk obalans o för hög belastning på systemet. Dvs ofast handlar de om då för mkt fisk o för mkt matning.

Alltså: De höga nitratvärdet, som alltså i sej är ofarligt, indikerar att du har för hög belastning på systemet. Detta medför i sin tur problem med alger, sämre koralltillväxt, mindre kalkalger, större risk för cyano, mm mm.

Jag ser alltså ett lågt o bra nitratvärde som ett kvitto på att akvariet hinner att bryta ner de organiska avfall som tillförs. Enligt min uppfattning bör du ligga på max 5 ppm i nitrat därför, o helst ännu lägre, önskevärdet kanske 0.5ppm. Ännu lägre värden är idag möjligt att få, då den biologiska nedbrytningen av nitrat går att gasa på rejält med hjälp av sk kolkälla, tex etanol/vodka. Då kan du komma ner i värden som i de närmaste är som naturens, dvs 0.05ppm!! detta är enligt min uppfattning fantastiskt bra, eftersom vi skall efterlikna naturen så långt de går. problemet dock med SÅ låga värden är att där är marginalerna mkt små till at de blir FÖR lågt, dvs ännu lägre..o om de händer trivs inte korallerna eller till o med dör. I naturen uppstår inte denna balansgång, för även om värdena där ligger så lågt som 0.05ppm så är dom stabila där...de blir aldrig noll av kväve i naturen...Därför tror jag de är bättre i ett akvarium att av säkerhetsskäl lägga sej lite över naturen, så man har möjligheten att låta nitraten svänga lite upp o ner utan att de nånsin bli 0.000.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...