Gå till innehåll

HJÄLP!!! Koraller dör.....fort


NIKE

Rekommenderade inlägg

Ligger alltid högt på tempen, nu ligger det på 27.6

Men har legat på runt 29-30 grader hela sommaren, ser inget problem med det

Jag hade samma scenario med resultat att många av mina sps koraller fick rtn och några är fortfarande tydligt försvagade. Nu säger jag inte att temperaturen har något att göra med det du ser idag men jag hade absolut sett till att skaffa fläktar till nästa sommar och det kan ha varit en bidragande orsak som lett till en allmän försvagning vilket gör korallerna mer sårbara för rtn liknande sjukdomar. Lägger man till det faktum att de termometrar vi använder ofta diffar med hela två grader så hade jag gjort något åt det. Temperaturen inne i korallen kan också variera stort beroende på var de är placerade i karet.

Din förhöjda fosfat kan delvis bero på att det är en hel del biologisk materia som håller på att ruttna. Fosfatfilter, kalkwasser, vattenbyte, vodkametoden, makroalger etc kan hjälpa dig att komma till rätta med fosfaten. Försök att klippa tillbaka drabbade koraller och avlägsna dött och döende material. Se till att sjuka koraller inte kommer i kontakt eller är nära friska koraller.

Hoppas det löser sig.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara tala om dig att man brukar kalla det 20-30 när man pratar korallernas temparaturområde alltså under 20 grader dör de och över 30 grader dör de. vad använder du för att mäta temperaturen?

Använder en digital termometer som sitter i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för skummare? matar du mycket? med tanke på det höga fosfatvärdet. har du fosfatremover placerad där det finns bra cirkulation?

Har en Classic DOC Tunze skummare, matar en gång om dagen,

Rowaphosen sitter i ett hemmabyggt fosfatfilter och returen är i sista facket på sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma scenario med resultat att många av mina sps koraller fick rtn och några är fortfarande tydligt försvagade. Nu säger jag inte att temperaturen har något att göra med det du ser idag men jag hade absolut sett till att skaffa fläktar till nästa sommar och det kan ha varit en bidragande orsak som lett till en allmän försvagning vilket gör korallerna mer sårbara för rtn liknande sjukdomar. Lägger man till det faktum att de termometrar vi använder ofta diffar med hela två grader så hade jag gjort något åt det. Temperaturen inne i korallen kan också variera stort beroende på var de är placerade i karet.

Din förhöjda fosfat kan delvis bero på att det är en hel del biologisk materia som håller på att ruttna. Fosfatfilter, kalkwasser, vattenbyte, vodkametoden, makroalger etc kan hjälpa dig att komma till rätta med fosfaten. Försök att klippa tillbaka drabbade koraller och avlägsna dött och döende material. Se till att sjuka koraller inte kommer i kontakt eller är nära friska koraller.

Hoppas det löser sig.

Mvh Peter

Gjorde vatten byte igår (30L) bytte även 1.5 DL Rowaphos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var försiktig med Rowaphosen! Den där "berg och dalbanan" som det lätt blir med upp och nedgång av fosfatvärdet är inte bra för SPS. Ett stabilt värde är A och O! Sänk värdet långsamt och försök att hålla dig på en hyffsat låg nivå. Lite absorber som byts ofta är att föredra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den skummaren är ju den sämsta igenom hela världshistorien. köp dig en skummare så får du mindre fosfatproblem. Byt remover en gång i veckan under tiden. prova gärna coralife fosfatremover eller Korallen zucht's biophos. Är termometern en som är gjort för akvariebruk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den skummaren är ju den sämsta igenom hela världshistorien. köp dig en skummare så får du mindre fosfatproblem.Typiskt!!!Har lite begränsat med utrymmen under karet så därför passar den bra, men det är väll bara o byta ut antar jag, någon till salu?

Byt remover en gång i veckan under tiden. prova gärna coralife fosfatremover eller Korallen zucht's biophos. Är termometern en som är gjort för akvariebruk? Ja kommer inte på vad den heter just nu ska kolla när jag kommer hem, väldigt liten o smidig

NICKLAS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns andra trick att hålla nere fosfatnivån än att byta skummaren. Jag har en Tunze och den skummar rätt hyggligt om man ser till att sköta den.

Mata med ett proteinriktfoder så slipper du mata mycket.

Se till att allt foder blir uppätet på en gång - tricket med ett lite genomskinligt pvc-rör precis vid ytan som man matar med är en bra grej. Då kommer allt foder att bli uppätet.

Håll dig borta från frysfoder som innehåller fosfat - testa lite frysfoder upplöst i osmosvatten med ditt fosfat-test. Golden Gate artemia tex har tidvis innehållit mycket fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den skummaren är ju den sämsta igenom hela världshistorien.Hörs att du har haft en sådan :) köp dig en skummare så får du mindre fosfatproblem. Byt remover en gång i veckan under tiden. prova gärna coralife fosfatremover eller Korallen zucht's biophos. Är termometern en som är gjort för akvariebruk?

.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll dig borta från frysfoder som innehåller fosfat - testa lite frysfoder upplöst i osmosvatten med ditt fosfat-test. Golden Gate artemia tex har tidvis innehållit mycket fosfat.

Helt rätt det finns massor av fosfat i vissa frysfoder som Magnus skriver! Men det är svårt att veta i vilka och när.

Om man ser till att skölja det frysta fodret i flera omgångar vatten innan man matar så slipper man mycket av föroreningarna i den frysta maten. Själv tycker jag inte om att spola av fodret i sil, mycket av de minsta partiklarna försvinner då.

Jag bruker göra som följande.

- Tina den frysta maten i ca 0.5 liter vatten

- Rör om kraftigt och låt fodret sjunka till bottnen

- Häll av vattnet

- Fyll på nytt vatten och rör om

- Repetera 2 ggr

Magnus har du provat att mäta fosfat med vätskan fodret är fruset i eller på det sköljda fodret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt det finns massor av fosfat i vissa frysfoder som Magnus skriver! Men det är svårt att veta i vilka och när.

Om man ser till att skölja det frysta fodret i flera omgångar vatten innan man matar så slipper man mycket av föroreningarna i den frysta maten. Själv tycker jag inte om att spola av fodret i sil, mycket av de minsta partiklarna försvinner då.

Jag bruker göra som följande.

- Tina den frysta maten i ca 0.5 liter vatten

- Rör om kraftigt och låt fodret sjunka till bottnen

- Häll av vattnet

- Fyll på nytt vatten och rör om

- Repetera 2 ggr

Magnus har du provat att mäta fosfat med vätskan fodret är fruset i eller på det sköljda fodret?

I vätskan och vad jag föstått så är det där fosfatet finns till största delen!

Skölja är naturligtvis ett måste!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns andra trick att hålla nere fosfatnivån än att byta skummaren. Jag har en Tunze och den skummar rätt hyggligt om man ser till att sköta den.

Mata med ett proteinriktfoder så slipper du mata mycket. Matar fisken med Ocean -nutrition 1 och 2 en gång om dagen

Se till att allt foder blir uppätet på en gång - tricket med ett lite genomskinligt pvc-rör precis vid ytan som man matar med är en bra grej. Då kommer allt foder att bli uppätet.

Håll dig borta från frysfoder som innehåller fosfat - testa lite frysfoder upplöst i osmosvatten med ditt fosfat-test. Golden Gate artemia tex har tidvis innehållit mycket fosfat.

.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min burk har jag fått tillsätta fosfat... så skummaren är inte hela problemet!

Har en till likadan skummare , ska testa med den oxo o se om det är ngn skillnad på dem.

Har inte haft strul heller med den och karet har varit igång i 2 år.

Fast jag tycker inte den skummar upp speciellt mycket i koppen...

Har ju hellre det problemet med att behöva tillsätta fosfat, kanske lättare än att bli av med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

PUHHHHHH!! nu har det lugnat ner sig i karet !!! Blev lite orolig ett tag där.

Fosfaten är nere på 0.25 och på väg ner lite lugnt.

Hadde nog iode brist oxo i karet, blev MYCKET bättre efter det kom i .

Får nog ta o sköta om karet lite bättre. Har sänkt ner skummaren lite i sumpen så nu skummar den mycket bättre, behöver oxo lite kärlek oftare för att funka bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den skummaren är ju den sämsta igenom hela världshistorien. köp dig en skummare så får du mindre fosfatproblem. Byt remover en gång i veckan under tiden. prova gärna coralife fosfatremover eller Korallen zucht's biophos. Är termometern en som är gjort för akvariebruk?

så enkelt är de inte jörgen....jag tycker inte du skall uttala dej så kategoriskt om denna skummare..o dessutom tror jag inte ett skvatt på att skillnaderna är så himmelsvida mellan den eller andra skummaren. jag har kört ett tiotal skummare genom åren..o alla skummar likvärdigt inom ett inte alltför stort spann...o inte har jag sett att skillnaderna är som natt o dag precis. Dessutom är de omöjligt att värdera en skummare, för de beror på typ tusen andra saker varför den får för sej att skumma mer eller mindre. Skummaren är som en bil...de handlar mkt om märke, prestige, reklam, mode mm...de är trots allt bara ett plaströr, o utvecklingspotentialen i de är inte oändlig precis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet hur den fungerar och har haft en eller? Jag tycker det är den sämsta som har tillverkats. Denna tunzeskummare är inte knappt ens ett plaströr utan de kom på en briljant ide att bara skumma av ytvattnet då det är mest proteiner där. Flopp kallar jag den. De 2 viktigaste sakerna med en skummare är uppehållstiden och bubblornas storlek/mängd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är som en bil...de handlar mkt om märke, prestige, reklam, mode mm

Inte ens halva sanningen. Det stämmer att en bil handlar mycket märke, prestige, reklam osv. Men synar man dem nogare i sömmarna upptäcker man att det finns betydligt viktigare saker som skiljer den ena bilen från den andra. Märke, prestige och reklam är bara det ytliga, de viktiga egenskaperna finnar man på andra ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet hur den fungerar och har haft en eller? Jag tycker det är den sämsta som har tillverkats. Denna tunzeskummare är inte knappt ens ett plaströr utan de kom på en briljant ide att bara skumma av ytvattnet då det är mest proteiner där. Flopp kallar jag den. De 2 viktigaste sakerna med en skummare är uppehållstiden och bubblornas storlek/mängd

Det är en sån här jag har , är det en sån du pratar om oxo?

Har blivit lite mer klägg i koppen sen jag sänkte ner den ungf 1 cm

post-1713-14468914785734_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...