Gå till innehåll

HJÄLP!!! Koraller dör.....fort


NIKE

Rekommenderade inlägg

ARGHHH !!!!

Har problem med att det dör koraller väldigt fort, de dör inom 2-3 dagar

De vittnar bort o blir vita inom 2-3 dagar.

Det har drabbat 2st Stylophora och min caliendrum och en rosa korall till som jag inte vet namnet på.

Tittade på ena caliendrumen som e kvar o där det små små kryp typ knapp 1 mm stor som kröp runt o i hålen på korallerna.

Har även en del accroporor och hystrix men de är inte angripna (ännu)

VAD ÄR DETTA!!!!!!?????????

Snälla hjälp mig, har chansen att få hem medel IDAG så VÄLDIGT tacksam för hjälp över dagen.

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade på ena caliendrumen som e kvar o där det små små kryp typ knapp 1 mm stor som kröp runt o i hålen på korallerna.

Har även en del accroporor och hystrix men de är inte angripna (ännu)

VAD ÄR DETTA!!!!!!?????????

Jag kan inget om SPS så jag gissar lite här:

Låter som RTN. Krypen kanske är AEFW (Acropora Eating Flat Worm)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12653&highlight=aefw

Men det är nog bättre om någon SPS-nisse hjälper dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om SPS så jag gissar lite här:

Låter som RTN. Krypen kanske är AEFW (Acropora Eating Flat Worm)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12653&highlight=aefw

Men det är nog bättre om någon SPS-nisse hjälper dig.

Jo har läst i den tråden men kan inte riktigt se om det är samma mask, mina var lite gulaktoga under blåljus

Vad är RTN och STN ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ARGHHH !!!!

Har problem med att det dör koraller väldigt fort, de dör inom 2-3 dagar

De vittnar bort o blir vita inom 2-3 dagar.

Det har drabbat 2st Stylophora och min caliendrum och en rosa korall till som jag inte vet namnet på.

Tittade på ena caliendrumen som e kvar o där det små små kryp typ knapp 1 mm stor som kröp runt o i hålen på korallerna.

Har även en del accroporor och hystrix men de är inte angripna (ännu)

VAD ÄR DETTA!!!!!!?????????

Snälla hjälp mig, har chansen att få hem medel IDAG så VÄLDIGT tacksam för hjälp över dagen.

Nicklas

är de inte flatworm??..den elaka spsförstörande formen?? finns medicin...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som RTN. Rapid tissue necrosis. Antagligen orsakat av bakterier som angriper korallvävnad. Om korallvävnaden vitnar och sedan slemmar av från korallen är det antagligen det. Jag har bara sett det här hemma vid lågt Ca eller kH. Vad har du för Magnesium Ca- och kH värde?

Om de är låga så kan det utlösa RTN. Det bromsas av kraftig cirkulation så sätt i alla pumpar du har. Ställ skummaren på våt skumning så du får bort så mycket som möjligt av infekterad vävnad ur karet.

Om du ser hur de små djuren rör sig är det antagligen oskyldiga kräftdjur. Om de flyttar sig men så långsamt att man knappt ser det är det antagligen maskar.

Är det maskangrepp så äter de korallvävnaden. Då försvinner vävnad utan att den "slemmar bort".

Maskar kan man i viss mån få bort med sötvattensdopp men det är ingen slutgiltig lösning.

Om du vickar korallen i sötvatten trettio sekunder så släpper en del maskarter. Men äggen sitter kvar och kläcks inom en vecka och behandlingen sliter på korallen. Om du sätter i en hexataenia eller liknande fisk så äter den så mycket maskar att du inte ser angrepp längre. Men byter du koraller kan du exportera maskar eller ägg till kompisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som RTN. Rapid tissue necrosis. Antagligen orsakat av bakterier som angriper korallvävnad. Om korallvävnaden vitnar och sedan slemmar av från korallen är det antagligen det. Jag har bara sett det här hemma vid lågt Ca eller kH. Vad har du för Magnesium Ca- och kH värde?

Om de är låga så kan det utlösa RTN. Det bromsas av kraftig cirkulation så sätt i alla pumpar du har. Ställ skummaren på våt skumning så du får bort så mycket som möjligt av infekterad vävnad ur karet.

Om du ser hur de små djuren rör sig är det antagligen oskyldiga kräftdjur. Om de flyttar sig men så långsamt att man knappt ser det är det antagligen maskar.

Är det maskangrepp så äter de korallvävnaden. Då försvinner vävnad utan att den "slemmar bort".

Maskar kan man i viss mån få bort med sötvattensdopp men det är ingen slutgiltig lösning.

Om du vickar korallen i sötvatten trettio sekunder så släpper en del maskarter. Men äggen sitter kvar och kläcks inom en vecka och behandlingen sliter på korallen. Om du sätter i en hexataenia eller liknande fisk så äter den så mycket maskar att du inte ser angrepp längre. Men byter du koraller kan du exportera maskar eller ägg till kompisar.

Stämmer det du säger att korallen "slemmar" av sig vävnaden och sen blir den helt vit= död.

Men jag såg små små kryp som rörde sig väldigt sakta .

Typiskt att jag inte kan ta kort med kameran, får den inte till att bryta igenom akvarieglaset på hög förstoring...GRRRR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du det med vattenvärdena? Och fler pumpar.

Jag har ett antal gamla tröskverk du kan låna om du inte har något emot ett par sömnlösa nätter.

Hmm får fixa i lite fler pumpar som jag har liggandes, men tack för erbjudandet.

Har 5600 L/H i cirkulation inne i karet räcker det??

Har även en sån där Eheim pump som du har. Riktig best, vågar man stoppa ner den i karet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om RTN egentligen men jag kanske kan hjälpa till att lägga pusslet.

Har du gjort några drastiska förändringar i akvariet?

Har du tex:

Nyligen bytt fosfatabsorberare?

Bytt till nya lampor?

Doserat vodka?

Doserat socker?

Doserat annan kolkälla (zevitmetoden/ultralitmetoden)?

Börjat med någon annan ny kemikalie?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om RTN egentligen men jag kanske kan hjälpa till att lägga pusslet.

Har du gjort några drastiska förändringar i akvariet? Ja, har legat högt på kalken till för 2 mån sen och lågt på KH och magnesium, nu är det tvärtom, lågt på kalk o 1440magnesium och KH 7.6

Har du tex:

Nyligen bytt fosfatabsorberare? Ja drygt en månad sen

Bytt till nya lampor?

Doserat vodka? Ja började med vodka för 2 mån sen

Doserat socker?

Doserat annan kolkälla (zevitmetoden/ultralitmetoden)?

Börjat med någon annan ny kemikalie? Ja började använda kol för 1.5 mån sen

......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i samma sitts (men det hjälper tyvärr inte dig nu).

Varenda SPS dog på två dagar. Jag försökte med de tipsen du fått + Ozon och aktivtkol.

Blev trött på det hela och gjorde om karet till ett FO. Men jag tror att du sett detta i ett tidigare stadie än jag.

Prova att stoppa i aktivtkol och gör ett så stort vattenbyte du kan. Har du någon ozoniator så dra i gång den.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på vodkan. Det finns fler som tagit livet på sina koraller genom att dosera vodka.

Sluta med vodkan, tillsätt litet salpeter från Konsum eller ICA (En knivsudd räcker)

Och sedan kollar du nitratvärdet. Det skadar inte om du höjer Ca till fyrahundra men korallerna borde inte få RTN av kalkbrist om värdet är över trehundra med kH över sju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att överhuvud taget kunna spekulera i vad det beror på, måste man få reda på vattenvärden, vilka preparat du tillsätter och hur mycket vatten du byter regelbundet.

Ganska säkert är det inga parasiter, de djur du ser äter bara den redan döende korallen.

Eftersom Seriatopora och stylopora drabbats först kan det vara det som jag löste med K-balance. Har du inga kala fläckar på under/nederdelen Acropororna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att överhuvud taget kunna spekulera i vad det beror på, måste man få reda på vattenvärden, vilka preparat du tillsätter och hur mycket vatten du byter regelbundet.Har inte bytt vatten på typ 1.5 mån pga lite slemalger på botten, har haft lite hög fosfat och låg nitrat och bytte då 10% alltså 30 liter, tillsätter bara iode strontium kalk magnesium. men har inte lagt i ngn mat till korallerna på länge.

Ska mätta vettenvärdena ikväll så jag kan ge exakta mätvärden

Ganska säkert är det inga parasiter, de djur du ser äter bara den redan döende korallen.

Eftersom Seriatopora och stylopora drabbats först kan det vara det som jag löste med K-balance. Har du inga kala fläckar på under/nederdelen Acropororna?

Nej inget på Acropororna

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på vodkan. Det finns fler som tagit livet på sina koraller genom att dosera vodka.

Sluta med vodkan, tillsätt litet salpeter från Konsum eller ICA (En knivsudd räcker)

Och sedan kollar du nitratvärdet. Det skadar inte om du höjer Ca till fyrahundra men korallerna borde inte få RTN av kalkbrist om värdet är över trehundra med kH över sju.

Ligger på 5 i nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger alltid högt på tempen, nu ligger det på 27.6

Men har legat på runt 29-30 grader hela sommaren, ser inget problem med det

Det är ett problem att ligga på 30 grader. Jag gjorde det under en period i mitt förra kar, det resulterade i SPS som bleknade o tappade vävnad.. Efter att ha fått ner tempen hämtade sig två av de tre drabbade och är idag helt läkta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett problem att ligga på 30 grader. Jag gjorde det under en period i mitt förra kar, det resulterade i SPS som bleknade o tappade vävnad.. Efter att ha fått ner tempen hämtade sig två av de tre drabbade och är idag helt läkta.

Hej

Har faktiskt inte haft strul med att tempen legat så högt.

Har alltid legat lite högre än normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde vattentest igår.... ojojojoj.....

Någon som vet hur man ska få bort fosfat VÄLDIGT FORT ????

Bytte även 30 liter vatten....( mätning utförd INNAN vattenbyte)

Temp: 27,2

Salt: 24

Magnesium: 1480

KH: 5,8

CA: 350

Nitrat: 5

Fosfat: 1

Har blivit helt konstigt med värdena..... allt e ju helt knas och fosfaten e ju tokhög!!

Kör med Rowaphos men jag får inte ner fosfaten......har ngt som släpper ut mycket, mätte fosfaten för 2 veckor sen och den var INTE så hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...