Gå till innehåll

Kägelsnäckor i akvariet?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Hur stor risk är det egentligen att man får med en kägelsnäcka som liftare i akvariet?

Vi har väll alla en rejäl bunt med oidentifierade sniglar som kryper runt i våra kar. Finns det risk att någon är en kägelsnäcka?

Lever den över huvud taget på revet i naturen?

Läst om att någon hittat en sådan i akvariet?

Här kan ni se en video när den käkar upp en fisk för er som vill se.

http://video.nationalgeographic.com/video/player/animals/invertebrates-animals/other-invertebrates/snail_cone.html

mer info

http://gilly.stanford.edu/conus.htm

conustoxins.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det ser ganska likt en av mina som jag hittade härom dagen. ska ta foto nästa gång ja ser den.
Jag såg en snäcka som liknar en liten kägelsnäcka idag. Håller en liten snabel framför sig när den kryper omkring. Mönstringen syntes inte pga kalkalger, c a 1 cm stor. Skall försöka fota den om jag ser den igen, men kameran är så dålig så det blir svårt.

Troligtvis Nassarius-sniglar. De har snabel och brukar finnas i alla akvarier.

NassariusSnails.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sökt runt lite nu, inte mycket alls. Jag blev dock nyfiken på om det finns några dokumenterade fall av dessa i akvarium?` Jag är väll som många anbdra lite nojig ibland och fick lite fundering på om det inte är någon variant av de svarta och vita jag har i mitt kar. Har sett den säkert 20 ggr men inte mer. Troligtvis är det något helt annat men tanken finns där i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...