Jaken Postat 27 november 2007 Dela Postat 27 november 2007 Hur stor risk är det egentligen att man får med en kägelsnäcka som liftare i akvariet?Vi har väll alla en rejäl bunt med oidentifierade sniglar som kryper runt i våra kar. Finns det risk att någon är en kägelsnäcka?Lever den över huvud taget på revet i naturen?Läst om att någon hittat en sådan i akvariet?Här kan ni se en video när den käkar upp en fisk för er som vill se.http://video.nationalgeographic.com/video/player/animals/invertebrates-animals/other-invertebrates/snail_cone.htmlmer infohttp://gilly.stanford.edu/conus.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 november 2007 Dela Postat 27 november 2007 Häftiga djur det finns! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 27 november 2007 Författare Dela Postat 27 november 2007 Häftiga djur det finns!Jo visst, men dessa kan vara dödliga för oss människor... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 28 november 2007 Dela Postat 28 november 2007 Detta är en fetegissning, men jag tror att de i princip uteslutande lever i sanden. Torde alltså vara minimal risk. Personligen har jag tillräcklig fobi för dem för att aldrig sätt ned händerna i sanden i områden där de finns Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 28 november 2007 Dela Postat 28 november 2007 Intressanta djur och film. Jag har också funderat på hur stor sannolikheten är att de skulle kunna komma med på levande sten. Blir nog badskor när man ska söderut nästa gång . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 28 november 2007 Dela Postat 28 november 2007 tycker det ser ganska likt en av mina som jag hittade härom dagen. ska ta foto nästa gång ja ser den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 28 november 2007 Dela Postat 28 november 2007 Jag såg en snäcka som liknar en liten kägelsnäcka idag. Håller en liten snabel framför sig när den kryper omkring. Mönstringen syntes inte pga kalkalger, c a 1 cm stor. Skall försöka fota den om jag ser den igen, men kameran är så dålig så det blir svårt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 29 november 2007 Författare Dela Postat 29 november 2007 tycker det ser ganska likt en av mina som jag hittade härom dagen. ska ta foto nästa gång ja ser den.Jag såg en snäcka som liknar en liten kägelsnäcka idag. Håller en liten snabel framför sig när den kryper omkring. Mönstringen syntes inte pga kalkalger, c a 1 cm stor. Skall försöka fota den om jag ser den igen, men kameran är så dålig så det blir svårt.Troligtvis Nassarius-sniglar. De har snabel och brukar finnas i alla akvarier. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 29 november 2007 Dela Postat 29 november 2007 Jag tänkte också nassarius, men skalet var lite "avhugget" längst fram. Fast det troligaste är ju det att jag minns fel efter att ha läst din tråd och först då tänkt tanken! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 29 november 2007 Dela Postat 29 november 2007 så ser inte min ut. men snabel ser den ut att ha med mycket spetsigare skal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Jag har sökt runt lite nu, inte mycket alls. Jag blev dock nyfiken på om det finns några dokumenterade fall av dessa i akvarium?` Jag är väll som många anbdra lite nojig ibland och fick lite fundering på om det inte är någon variant av de svarta och vita jag har i mitt kar. Har sett den säkert 20 ggr men inte mer. Troligtvis är det något helt annat men tanken finns där i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.