Gå till innehåll

glasros på mussla


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Har en jättefin liten tridacna maxima...ca 4 cm. De enda som bekymrar mej är att de verkar sitta ngr mkt små glasrosor på skalet. Om glasrosorna satt nån annanstans hade jag inte tvekat att injicera de preparat som finns att köpa eller tipsats om här på guiden...men hur gör jag nu??

Är de inte vanskligt att injicera när dom sitter så nära manteln?...medlet sprider väl sej lite runt sprutan, o kanske risk för att musslan tar skada/dör. De får absolut inte ske...

Är de så att jag får bli tvungen att acceptera dessa o istället hänvisas till att bekämpa dom om dom sprider sej utanför musslans skal? Hur skulle ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för alla jättebra svar! Jag har förstått att kemikalier skall jag undvika...pepparminträkor verkar ju en bra lösning, eller/och ta upp den o skrapa. De sistnämnda drar jag mej för lite dock då den precis fastnat så fint nu med sina trådar från "byssal gland"...

hur effektiva är pepparmynträkor?? jag har ju bara ngr st glasrosor o bara på musslan., så de borde räkorna fixa...eller?

andra djur som gillar glasrosor, som är revsäkra i övrigt??

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringer en varningsklocka när det gäller räkor. Gör en sökning här på forumet om räkor + mussla. Se om du får fram något. Någon (?) hade problem med någonsorts räka som störde musslan så att den drog in mantlen..

Kan du inte lyfta upp stenen som musslan sitter på? Eller är det en 30kilos sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte prova att ta bort dem med en tandborste. Beroende på hur stor precision du vill ha så är det ju bara att klippa till stråna till önskad storlek och borsta. Då slipper du ju både kemikalier och plocka upp den. El är du rädd att de sprider sig då?

Som jag nämnt i en tidigare tråd så tycker jag det är onödigt att skaffa en räcka bara för några glasrosors skull, om man nu inte vill ha en av andra anledningar också...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen! Vad skulle man göra utan forumet...härligt med allt engagemang!

Snackade med ted också, han har tatt bort glasrosor på just musslormed den där juicen...tydligen skadas inte musslan av de...o räkor sa han precis som flera i tråden också sagt, kan irritera musslan så den till slut ej kommer ut. Så de lutar åt juiceen...skall åka till ted ikväll o hämta lite.

är de nån mer som tror på detta eller provat?? juicen lägger sej ju o kväver glasrosen, o är väl inte giftigt direkt...därav förklaringen att musslan kanske inte tar skada..eller???

Mvh

Jonas

PS: Jag ska meddela hur de gick;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...