Gå till innehåll

Nitrat är bra för att odla cyano


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Hmm… Jag kan bara inte hålla tyst längre.

Tintomara; Har du möjligtvis funderat på att använda ”handpåläggning” eller annan mumbojumbo för att bli kvitt cyano. För det är ju så att symtom/sjukdomar och även alger kan ju precis som du säger ”försvinna av sig självt”, dvs utan din/min/läkarens ingripande. Kan du verkligen påvisa kausalsambandet mellan din egenhändigt korrigerade kväve/fosfor kvot och cyanos försvinnande? Jag misstänker att du inte kan det, möjligtvis teoretisera om ett eventuellt samband.

Kan du inte det (gäller självfallet även motparternas åsikter) så är ju en diskussion förd på detta vis föga konstruktiv. (Ursäkta mig men jag kan inte låta bli) Jag är ju nämligen akademiker, visserligen drop-out på magisternivå men ändå, har en viss management utbildning, arbetar som chef över ett större antal människor och kan genom empiriska studier fastslå att en diskussion eller snarare en konflikt som denna, som mer handlar om personlig hävdelse, väldigt, väldigt sällan leder någonstans.;)

Tycker ni alla inte att det blir rätt tramsigt när det diskuteras huruvida man skall sköta sitt akvarium efter ”naturliga metoder” för att uppnå onaturliga värden, eller onaturliga metoder för att nå ”naturliga värden”, om det nu skulle gå.

Vidare gäller saken ämnen/föreningar som båda parter är rörande överens om att man som hobbyakvarist aldrig kan mäta med tillförlitlighet på den nivå som överhuvudtaget skulle kunna vara aktuell. Jag vet inte, men skulle gissa att vi behöver komma upp i (för koraller) extrema värden för att mätfelen skall kunna elimineras, och innan mätfelen kan elimineras så kan man ju inte veta om man ens är i närheten av rätt kvot.

Vi kan genom befintlig forskning av naturliga korallrevsmiljöer bilda oss en uppfattning om vad vi bör försöka uppnå. Vi kan sedan snabbt konstatera att det kommer vi aldrig lyckas med, utan vi får nöja oss med en kompromiss.

Jag säger det redan nu så slipper ni undra, JAG vet förmodligen inte ett enda dugg om vattenkemi i förhållande till andra här på guiden. Men jag har tillräckligt med förnuft för att förstå att 99,99 % av det s.k. teoretiserandet här på guiden INTE uppnår någon högre vetenskaplig nivå. Hade det varit så skulle ju förmodligen världsfreden kunna lösas på ett ögonblick med tanke på hur bra alla här är. Tvärsäkra uttalanden till höger och vänster och ingen som helst tvekan i att ens egna reflektioner kanske inte är en obestridlig sanning.

Det är tragiskt och se utvecklingen på detta forum som för mig varit en stor inspiration ända sedan Wrang startade upp det. Påhopp på personer och en allmän ovilja till att ens försöka förstå varandra blir mer och mer vanliga. Personligen tycker jag det är trevligare atmosfär i fikarummet på jobbet där ”rätt-trogna” muslimer, ortodoxa kristna, och judar ryker ihop i religionsfrågor, ivrigt påhejade av provokativa ateister. Det brukar för det mesta i alla fall sluta med ett gott skratt för samtliga.

Tintomara; kanske hade denna tråd varit trevligare om du valt att framföra din syn på cyano bekämpning utan att försöka såga Jonas vid fotknölarna. Sen blev du väldigt illa bemött också, till vilket det inte finns ett försvar.

Jag tror att det finns många fler som mig, som aktar sig för att skriva i detta forum då alla frågor snabbt blir till en konflikthärd. Det finns så mycket som jag själv undrar över, erfarenheter man kanske skulle vilja dela med sig av m.m. men man drar sig för det, då det mest sannolika scenariot är att man själv eller någon annan blir idiotförklarad.

Personligen hoppas jag att attityden här på guiden blir bättre. Då skall i alla fall jag bli mer aktiv, och jag tror det finns fler som mig.

Avslutningsvis vill jag bara säga att denna tråd är inte det värsta exemplet, det råkade bara bli så att jag inte längre kunde hålla käft.

Så, nu kan alla be mig fara och flyga, då jag inte tolererar ”högt till tak” och kanske är för oaktiv för att ha en åsikt.

Med vänlig hälsning

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

tycker det var ett bra inlägg, jag tycker själv det har gått för långt med teoretisk snack, tyvärr hamnar man ofta på apstadiet, alla har rätt att tro på sina ideer,men varför försöka tvinga det på

andra, i inlägg efter inlägg. varför kan vi inte längre snacka fisk och koraller,eller titta o ge feedback på våra burkar, så var det innan, och då var det kul,om man nu kör zeovit eller tillsätter nitrat, sanbädd eller vad det nu är.jag tycker det är intressant med alla metoder, men ofta spårar trådarna ut, om man nämner zeovit eller dsb ,eller vad det nu är. tycker vi ska försöka hitta tillbaka till forumet som det var innan, eller en thinktank som någon föreslog, detta är min åsikt i ämnet, spåna gärna vidare bara det blir positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan genom empiriska studier fastslå att en diskussion eller snarare en konflikt som denna, som mer handlar om personlig hävdelse, väldigt, väldigt sällan leder någonstans.;)

Fast vi som står bredvid lär väl oss massor av intressanta saker om bakterier och annat småroligt, i alla fall jag. Kanske inte leder direkt någonstans men är oaktat det ganska allmänbildande om inte annat. Trevligt avbrott i det som ibland kan vara guidens tråkiga nybörjare-konverterar-trådar. Låt de hävda (men inte smäda, häda eller dylikt) icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det var ett bra inlägg, jag tycker själv det har gått för långt med teoretisk snack, tyvärr hamnar man ofta på apstadiet, alla har rätt att tro på sina ideer,men varför försöka tvinga det på

andra, i inlägg efter inlägg. varför kan vi inte längre snacka fisk och koraller,eller titta o ge feedback på våra burkar, så var det innan, och då var det kul,om man nu kör zeovit eller tillsätter nitrat, sanbädd eller vad det nu är.jag tycker det är intressant med alla metoder, men ofta spårar trådarna ut, om man nämner zeovit eller dsb ,eller vad det nu är. tycker vi ska försöka hitta tillbaka till forumet som det var innan, eller en thinktank som någon föreslog, detta är min åsikt i ämnet, spåna gärna vidare bara det blir positivt.

exakt...instämmer crille:)

själv postade jag bilder, la ner mkt jobb på detta, o har postat flera gånger om. sist kom de en handfull kommentarer...jättetacksam för dom..men vi är verkligen dåliga på att ge feedback. Men om man skriver nåt kontroversiellt, då smäller de till som en rekyl med svar som inte är av denna värd. O visst kan många av oss tända till, och ibland måste man få bita ifrån o försvara sej också o dessutom tillåta att vi är personligheter. Men de jag vill säga nu är att jag håller med crille o tycker också "tonfiskens" inlägg är jättebra o tankeväckande.

Låt oss alla försöka bli lite bättre, o hålla oss till god gemenskap.

MVH

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett slutord från mig.

Saltvatten akvaristiken står i sin lida och vi vet inte så mycket men det är mycket viktigt att det vi ser och vet går bra får också en vetenskaplig för klaring.

Varför går en metod bra och en annan inte? Här har både amatörer och vetenskapsmän en granlaga uppgift!

Det var en veterinär som såg att mjölkerskor som hade smittats av kokoppor inte dog av smittkoppor. Nu vet vi varför och kan framslälla ett vacc.

Det var Cesar som anslällde personer som han gav namnet veterinario (foderkännare) för hans hästar dog av det ensilage som de åt.

Idag vet vi att de dog i Butulism och i dag dör inga hästar för vi vacc. dom.

DVS Beprövade kunskap och erfarenhet skall gälla och här kan alla göra en insats.

Saltvattenakvaristiken är dock en mycket ung vetenskap, jag vill säga inte ens 30 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tappar ju lusten med hela hobbyn då det verkar bli en jäkla sandlådedebatt minst en gång i veckan eller så fort fosfat/nitrat börjar diskuteras här. Jag tycker också att näringidkare inom denna hobby inte heller ska vara inne och diskutera i trådarna då de har ekonomiska intressen, Ted du borde också sluta med dina plumpa och ofta syrligt sarkastiska komentarer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt att det alltid är samma människor inblandade i de trådar som lyckas spåra ur... Trist att det blivit så här de senaste åren.. :(

Jo, har märkt det själv också. Själv fick jag en olustkänsla efter ribban-inläggen och tänkte övergå till att bara titta på pajkastningen. Det som känns riktigt olustigt är att människor tar illa upp för kritik som inte ens är riktad mot dom... Sedan kan det så klart lätt spåra ur när debatterna blir som hetast.

Tycker ändå att det är strongt gjort att tråden inte har låsts (ännu) och det tyder kanske på att vi alla lär oss av misstagen? :ler:

För att gå on-topic:

Adddo hur gick det med din cyano? Vad fick din att försvinna?

Kör du kolkällemetod och därmed låga näringsvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, har märkt det själv också. Själv fick jag en olustkänsla efter ribban-inläggen och tänkte övergå till att bara titta på pajkastningen. Det som känns riktigt olustigt är att människor tar illa upp för kritik som inte ens är riktad mot dom... Sedan kan det så klart lätt spåra ur när debatterna blir som hetast.

Tycker ändå att det är strongt gjort att tråden inte har låsts (ännu) och det tyder kanske på att vi alla lär oss av misstagen? :ler:

För att gå on-topic:

Adddo hur gick det med din cyano? Vad fick din att försvinna?

Kör du kolkällemetod och därmed låga näringsvärden?

Jag har hängsle o svångrem.. tillsätter vodka o har gjort det i snart ett år. Har dessutom en liten påse fosfatremover.

Trots detta fick jag mycket cyano. De är nu på tillbakamarsch efter att jag tagit Janne's tips om att krama påsen med remover en gång om dagen och bytt den var 3:e vecka istället för var 5:e.

Fortfarande en del kvar, men det är på väg åt rätt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots detta fick jag mycket cyano. De är nu på tillbakamarsch efter att jag tagit Janne's tips om att krama påsen med remover en gång om dagen och bytt den var 3:e vecka istället för var 5:e. Fortfarande en del kvar, men det är på väg åt rätt håll.

Intressant. Det är alltså fosfater du försöker angripa i det här fallet, eller har du redan låga nitrater?

Visst sålde du din fosfatreaktor tidigare, och varför om du måste krama en påse? Borde inte reaktorn gjort jobbet åt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tappar ju lusten med hela hobbyn då det verkar bli en jäkla sandlådedebatt minst en gång i veckan eller så fort fosfat/nitrat börjar diskuteras här. Jag tycker också att näringidkare inom denna hobby inte heller ska vara inne och diskutera i trådarna då de har ekonomiska intressen, Ted du borde också sluta med dina plumpa och ofta syrligt sarkastiska komentarer.

En näringsidkare skall få diskuera precis som alla vi andra, så länge han gör de som icke näringsidkare. Ted har rätt att göra inlägg som både du o jag, o de inlägg som diskuteras har ingen näringsidkningsprofil använts. Lägg inte munkavel på kunniga akvarister! Vi behöver alla på de här forumet. Sen kan jag också hålla med om att de kan spåra ur...men inte tappar man lusten för hobbyn för de. För de mesta är trådarna på guiden bra o givande...de är trots allt en minoritet som spårar ur, så låt oss inte dissa hela guiden för ngr enstaka utsvävningar. De får vi allt tåla, så farligt är de inte. Sen är du själv inte den som saknar plumpa uttalanden, så kasta inte sten i glashus Jörgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tappar ju lusten med hela hobbyn då det verkar bli en jäkla sandlådedebatt minst en gång i veckan eller så fort fosfat/nitrat börjar diskuteras här. Jag tycker också att näringidkare inom denna hobby inte heller ska vara inne och diskutera i trådarna då de har ekonomiska intressen, Ted du borde också sluta med dina plumpa och ofta syrligt sarkastiska komentarer.

hehe du är ju själv näringsidkare jörgen (acuarios kalium-plus);)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Det är alltså fosfater du försöker angripa i det här fallet, eller har du redan låga nitrater?

Visst sålde du din fosfatreaktor tidigare, och varför om du måste krama en påse? Borde inte reaktorn gjort jobbet åt dig?

Sålde en Nitratreaktor ;) .. Skrev fel i annonsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En näringsidkare skall få diskuera precis som alla vi andra, så länge han gör de som icke näringsidkare..

Är han handlare så är han och det kan han inte bara stänga av.

Ted har rätt att göra inlägg som både du o jag, o de inlägg som diskuteras har ingen näringsidkningsprofil använts. Lägg inte munkavel på kunniga akvarister! Vi behöver alla på de här forumet..

Spelar väl ingen roll om han avänder en annan profil! hur man än vrider på det så har han ju ekonomiska intressen. Ta zeovit som ett exempel, här är det bäst att lovorda hela rasket annars så får man på truten och skoja om det är frunktansvärt plumpt. Jag lägger inte munkavel på kunniga akvarister!! det var ju oerhört dumt sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...