Gå till innehåll

Hippocampus zostrae


port513

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Någon som hållit dessa och vill dela med sig av sin erfarenhet?

Funderar på ett 37L till ett par stycken eftersom ett förstort tycks vara dåligt för dem.

Hippocampus zostrae = Dvärgsjöhäst

/Henke

Har hört att de ska ha max 20 liter, om man har super många så kan man ha lite större.

Vart ska du köpa dom? Tror att det blir rätt svårt att få tag på dom i sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg det också, CITES II ligger de i.

Eftersom det är en extremt lättodlad art så borde det finnas många som odlar den även i Europa. Sen har jag efter lite sökning hittat att i princip alla odlade idag tar frysfoder vilket även det underlättar hållandet av dem.

Någon som kan bekräfta detta?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odlade verkar ta frysfoder för det mesta ja. Därmed icke sagt att det är en lätt fisk för det verkar det INTE vara. De går mycket dåligt ihop med andra fiskar och behöver i princip ha ett specialakvarium med passande inredning och cirkulation för att klara sig i långa loppet. Många verkar köra UV med dem också för att de lätt får prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöhästar få sällan prick men är känsliga mot andra sjukdomar men odlade sorters är väldigt tåliga enligt alla böcker som jag har läst om dom här fina djur.Jag har själv 2 stycken hippocampis reidi hemma har lekt 2 gånger för mig sen jag köpte dom i september . Jag kör inte UV men har ett akvarium bara för mina 2 hästar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, en sjöhästägare ;)

Vad tror du om dessa? Undvika eller prova? Tänkte i så fall ha mina på kontoret i ett eget akvarie, ett Evolution på 37L blir det i så fall. Jag har ju inget fint på kontoret så jag tänkte ha dem där samt att jag då kan garantera att det inte blir för varmt för dem då vi har fullständig aircondition i bygget.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska emot viltfångat över lag oavsett vad det gäller för djur så självklart undviker jag det.

Ska höra mig för imorgon om utbudet av sjöhästar häromkring, Zoogiganten importerar ju själv från andra länder så de bör ju kunna få tag på dem antar jag.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte dvärgar tar fryst foder, de ska ha nykläckt artemia.

Dvärgarna blir ju inte större än 2,5 cm.

Akvariet ska vara så litet då de inte gärna simmar efter mat. Större hästar jagar mer sin mat.

Hittat en engelsk exportör som enbart säljer odlade sjöhästar som äter frysfoder så jag ska se om de skickar till Sverige så får vi se hur det går. Dvärgar blir väl uppåt 5cm (2½") om jag inte glömt min omvandling mellan tum och centimeter ;)

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittat en engelsk exportör som enbart säljer odlade sjöhästar som äter frysfoder så jag ska se om de skickar till Sverige så får vi se hur det går. Dvärgar blir väl uppåt 5cm (2½") om jag inte glömt min omvandling mellan tum och centimeter ;)

/Henke

Du har rätt, lite trött här. :)

Alla våra sjöhästar äter fryst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt, lite trött här. :)

Alla våra sjöhästar äter fryst.

Sicken tur man har ibland ;) Trodde jag börjat läsa och räkna fel ;)

Får se vad den där distributören säger, papper och sådant har de iaf.

/Henke

*edit* Vi kanske inte alls hade fel. I våran bok står det att den blir 0,9".

Frank Indiviglio - Seahorses

"Dwarf Seahorse, Hippocampus zosterae"

"Although better named sea pony, the diminutive dwarf seahorse barely reaches 0,9 inch (2,5 cm) in height."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått på vad alla sidor säger om just Hippocampus zosterae och de säger 2.5" men det är ju möjligt att det blivit förväxling någonstans i leden. Är ju inte för ovanligt i djurvärlden ;)

Hur som så har jag kanske även en svensk distributör på dessa nu men den håller jag lite hemlig eftersom jag vill ha tag på mina först ;)

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått på vad alla sidor säger om just Hippocampus zosterae och de säger 2.5" men det är ju möjligt att det blivit förväxling någonstans i leden. Är ju inte för ovanligt i djurvärlden ;)

Hur som så har jag kanske även en svensk distributör på dessa nu men den håller jag lite hemlig eftersom jag vill ha tag på mina först ;)

/Henke

Antar att det är Ted, eftersom att han sa att han har väldigt bra kontakt med en sjöhästodlare som kan få tag i ganska många arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittat en engelsk exportör som enbart säljer odlade sjöhästar som äter frysfoder så jag ska se om de skickar till Sverige så får vi se hur det går. Dvärgar blir väl uppåt 5cm (2½") om jag inte glömt min omvandling mellan tum och centimeter ;)

/Henke

Hej Henke, har du hemsidan till exportören? Du får berätta hur det går sedan.

Har någon annan länkar på var i Europa man kan beställa odlade sjöhästar?

Finns det någon bra bok som kan rekommenderas när det gäller sjöhästar inom hobbyn?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...