Gå till innehåll

Hippocampus zostrae


port513

Rekommenderade inlägg

Henrik!

Känns som om vi har haft mer positiv attityd än vad du haft i slutändan.

Vi förlitar oss mer på böcker, råd ifrån andra "sjöhäst ägare" och våra egna erfarenheter än på nätet. Vi har ju ändå 20 st hippocampus reidi idag, och i deras kar så går det två mandarin fiskar som äter frysmat vid behov (vilket inte alla gör) om ls:en inte har tillräkligt, som tex vid en stor flytt. I det akvariet går även en "svår" Doryrhamphus excisus och några andra individer.

Jag tror inte att det är någon här på guiden som tycker att jag och Anders håller våran "elit" hobby för oss själva. Istället så är det många som hör av sig och frågar, och vi delger dom våra erfarenheter för att vi tycker att det är kul med mer sjöhäst folk.

Det känns trist, man tappar lusten för att delge ens erfarenheter när du skriver att tex. Irene snackar bullshit. Vet du ens hur länge hon har pluggat på om just dvärgar?? Och ja, hon har varit och sett dom med egna ögon, hon är ingen som skulle ljuga om en sådan sak. Hur har du ens mage att anklaga henne för det?

Och varför i hela fridens namn är du på det här forumet och frågar en massa om du nu tycker att vi "elit" (som du så ironiskt nog kallar det) hobbyister här i Sverige med hästar inte kan nått.

Gå för f*n in på seahorse.org och lär dig nått där då!

Vi tackar för oss i den här tråden.

Intressant att du tar åt dig, har jag anklagat just er för att inte vilja delge information?

Säger man A men vägrar säga B så brukar man inte direkt ha rent mjöl med sig eller hur?

Har jag information om hur ett djur kan tas om hand för att inte lida så nog fasen delger jag det utan att säga att DU KAN INTE, DU SKA INTE, osv eller hur?

Anledningen till att jag säger just "elit" är för att vissa verkar ju inte vilja delge vad de vet utan säger bara att det går inte, man kan inte osv och det är ingen information som går hem hos någon mer än att antingen provar man och allt går åt helvete eller så springer man från hobbyn över huvud taget.

Nyss sa ni att man inte ska lita på det man läser på nätet helt fullt ut så hur ska jag kunna lära mig från seahorse.org?

Hade tänkt mig att använda eran iformation blandat med vad jag kan hitta på nätet och när jag försöker detta så blir vissa bara sura och snäser tillbaks att DET GÅR INTE, MAN KAN INTE osv.

Som min fråga med varför de inte äter frysfoder när det finns leverantörer som garantrerar att de äter frysfoder sen födseln. Visst, de kan ljuga och ge felaktig information men varför skulle ett företag riskera att få ett dåligt rykte som sprider sig otroligt kvickt i vårat IT-samhälle?

Angående Irene M så har jag ingen aning om hur länge hon studerat dvärgar men tydligen är hon ingen människa som vill delge sina erfarenheter. Sen första inlägget från henne har det bara varit att INTE, INTE och INTE. Inget om den information jag vill ha som hur man tar hand om dem, jag vill inte veta INTE, GÅR INTE, KAN INTE. För håll med om att allt går med rätt kunskap, utrustning med mera.

Med hennes påstådda kunskap så har jag frågat flertalet gånger vad i glödheta som är så speciellt med dem att de är så svåra att ta hand om, men jag har aldrig fått svar på det utan bara slingrande svar om annat.

Så jag undrar återigen vad som är så speciellt med dem att de skiljer sig så otroligt mycket från andra sjöhästar att de gör dem omöjliga att hålla (för mig då)?

En annan sak, påstår man något som att de inte odlas i Europa så ska man nog kunna backa upp det, inte bara säga att ingen kan ju bevisa motsaken så min teori är sann bara för det. Skulle vilja höra ett sådant resonemang hålla i en rättegång. Jag anser att du är skyldig och ingen här kan ju bevisa motsatsen så du döms ;)

Till alla, tagga ner och dela med er istället och använd inte GÅR INTE, KAN INTE, osv för det är information som inte går hem. Berätta istället i så fall varför det inte går, varför man inte kan och framförallt framför hur man ska sköta för det är det jag efterfrågat och inget annat.

Kan man växla en bil utan att frikoppla?

Kan man köra MC utan skydd?

Ingen skulle väl svara på dessa frågor med svaret som att GÅR INTE, KAN INTE med mera, eller?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Intressant att du tar åt dig, har jag anklagat just er för att inte vilja delge information?

Säger man A men vägrar säga B så brukar man inte direkt ha rent mjöl med sig eller hur?

Har jag information om hur ett djur kan tas om hand för att inte lida så nog fasen delger jag det utan att säga att DU KAN INTE, DU SKA INTE, osv eller hur?

Anledningen till att jag säger just "elit" är för att vissa verkar ju inte vilja delge vad de vet utan säger bara att det går inte, man kan inte osv och det är ingen information som går hem hos någon mer än att antingen provar man och allt går åt helvete eller så springer man från hobbyn över huvud taget.

Nyss sa ni att man inte ska lita på det man läser på nätet helt fullt ut så hur ska jag kunna lära mig från seahorse.org?

Hade tänkt mig att använda eran iformation blandat med vad jag kan hitta på nätet och när jag försöker detta så blir vissa bara sura och snäser tillbaks att DET GÅR INTE, MAN KAN INTE osv.

Som min fråga med varför de inte äter frysfoder när det finns leverantörer som garantrerar att de äter frysfoder sen födseln. Visst, de kan ljuga och ge felaktig information men varför skulle ett företag riskera att få ett dåligt rykte som sprider sig otroligt kvickt i vårat IT-samhälle?

Angående Irene M så har jag ingen aning om hur länge hon studerat dvärgar men tydligen är hon ingen människa som vill delge sina erfarenheter. Sen första inlägget från henne har det bara varit att INTE, INTE och INTE. Inget om den information jag vill ha som hur man tar hand om dem, jag vill inte veta INTE, GÅR INTE, KAN INTE. För håll med om att allt går med rätt kunskap, utrustning med mera.

Med hennes påstådda kunskap så har jag frågat flertalet gånger vad i glödheta som är så speciellt med dem att de är så svåra att ta hand om, men jag har aldrig fått svar på det utan bara slingrande svar om annat.

Så jag undrar återigen vad som är så speciellt med dem att de skiljer sig så otroligt mycket från andra sjöhästar att de gör dem omöjliga att hålla (för mig då)?

En annan sak, påstår man något som att de inte odlas i Europa så ska man nog kunna backa upp det, inte bara säga att ingen kan ju bevisa motsaken så min teori är sann bara för det. Skulle vilja höra ett sådant resonemang hålla i en rättegång. Jag anser att du är skyldig och ingen här kan ju bevisa motsatsen så du döms ;)

Till alla, tagga ner och dela med er istället och använd inte GÅR INTE, KAN INTE, osv för det är information som inte går hem. Berätta istället i så fall varför det inte går, varför man inte kan och framförallt framför hur man ska sköta för det är det jag efterfrågat och inget annat.

Kan man växla en bil utan att frikoppla?

Kan man köra MC utan skydd?

Ingen skulle väl svara på dessa frågor med svaret som att GÅR INTE, KAN INTE med mera, eller?

/Henke

Jaha, nu blev det inte sista svaret ändå då :)

Jag skrev iof att VI inte litar på allt som VI läser på nätet.

Seahorse.org kan vara bra för att få ett humm om något. Men i slut änden är det ändå du som ska lyckas.

Det du kan börja kolla på är om man ska ha skummare i ett dvärgsjöhäst akvarie.

Viktigt! Kolla även upp vad som händer om du får micro bubblor i vattnet i ett sjöhäst kar.

Dom två sakerna är sådana som man kan läsa andras erfarenheter om eftersom det vanligtvis inte händer en själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, nu blev det inte sista svaret ändå då :)

Jag skrev iof att VI inte litar på allt som VI läser på nätet.

Seahorse.org kan vara bra för att få ett humm om något. Men i slut änden är det ändå du som ska lyckas.

Det du kan börja kolla på är om man ska ha skummare i ett dvärgsjöhäst akvarie.

Viktigt! Kolla även upp vad som händer om du får micro bubblor i vattnet i ett sjöhäst kar.

Skummare: NEJ

Mikrobubblor: INTE bra

Men i det karet jag tänkte mig är det inte skummare så mikrobubblor från den skulle inte vara problem.

I mitt 58L är det fortfarande lite mikrobubblor men det blir mindre för varje dag som går så snart är nog skummaren och karet överens.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare: NEJ

Mikrobubblor: INTE bra

Men i det karet jag tänkte mig är det inte skummare så mikrobubblor från den skulle inte vara problem.

I mitt 58L är det fortfarande lite mikrobubblor men det blir mindre för varje dag som går så snart är nog skummaren och karet överens.

/Henke

Men varför?

Jag kommer inte ens ihåg själv varför man inte ska ha skummare till dvärgar :)

Men med microbubblor i vattnet så kan följande hända:

En sak är att när hanen fyller fickan med vatten inför parning så kan han få in luftbubblor i den och då får han problem med att han flyter upp till ytan. Men ägaren kan i vissa fall rädda hästen genom att försöka tömma fickan på luft.

En annan sak är att hästen kan få en sjukdom som heter gasbubbledisease, som innebär att det bildas gasbubblor under huden på hästen.

Vissa små saker som inte är farliga för andra fiskar kan vara livshotande för sjöhästar.

Kolla upp hur känsliga dom är för svängningar av salthalten, för du kommer att få göra många små vattenbyten utan skummare.

Kolla även upp hur känsliga dom är för lågt eller för högt KH, se vart du skall ligga.

Krabbor tex. är sjöhästens värsta fiende. Hört av någon och sett efter egen erfarenhet, krabbor har dödat två hästar för oss förut.

Finns en hel del att tänka på som du märker. Så fortsätt att läsa på och prata med så många du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför?

Jag kommer inte ens ihåg själv varför man inte ska ha skummare till dvärgar :)

Men med microbubblor i vattnet så kan följande hända:

En sak är att när hanen fyller fickan med vatten inför parning så kan han få in luftbubblor i den och då får han problem med att han flyter upp till ytan. Men ägaren kan i vissa fall rädda hästen genom att försöka tömma fickan på luft.

En annan sak är att hästen kan få en sjukdom som heter gasbubbledisease, som innebär att det bildas gasbubblor under huden på hästen.

Vissa små saker som inte är farliga för andra fiskar kan vara livshotande för sjöhästar.

Kolla upp hur känsliga dom är för svängningar av salthalten, för du kommer att få göra många små vattenbyten utan skummare.

Kolla även upp hur känsliga dom är för lågt eller för högt KH, se vart du skall ligga.

Krabbor tex. är sjöhästens värsta fiende. Hört av någon och sett efter egen erfarenhet, krabbor har dödat två hästar för oss förut.

Finns en hel del att tänka på som du märker. Så fortsätt att läsa på och prata med så många du kan.

Det kommer jag klart att göra, ju fler man kan få tag på desto fler knep kan man få reda på.

Varför man inte ska ha skummare har jag faktiskt inte heller kommit fram till mer än att det står överallt så jag kan tänka mig att det har att göra med dessa eventuella mikrobubblor.

Var någon som skrivit en dagbok på nätet som blev av med nästan alla sina dvärgar pga en pistolräka för att de körde med LS så även det vet jag varför man inte ska ha.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag ber om ursäkt om jag varit onödigt upprörd. Det var inte min mening att bli så arg. Jag har varit lite pressad sista tiden. I går dog mitt nätverkskort så jag har inte kunnat logga in förrän nu. Det har gett mig lite tid att lugna mig. Anledningen att jag blev arg var att du skrev att du vill skaffa dvärgar för att vara först. Jag tolkade det i alla fall så. Jag tycker inte att man ska skaffa djur utan att ha skaffat sig all kunskap som är möjlig först. Själv är jag fanatisk i skötseln av mina djur. Jag vet att jag går till överdrift ibland. Men eftersom att jag är döv är mina möjligheter till intressen och aktiviteter begränsade så fiskarna passar mig perfekt och har blivit en passion.

Jag skulle inte säga att jag är nybörjare på saltvatten och sjöhästar. Jag skaffade mitt förta saltvattensakvarium 1979 från en butik som hette Segeltorps akvarium. Jag har fortfarande kvar kvittot. <st1:metricconverter productid="160 liter" w:st="on">160 liter</st1:metricconverter> inklusive möbel och ramp för 955:- Jag odlade då massor med sötvattensfiskar i allt från 15 liter-<st1:metricconverter productid="720 liter" w:st="on">720 liter</st1:metricconverter>. Jag köpte ett paket med 10st saltvattens fiskar det kostade 145:-. Dom hade även sjöhästar men jag tyckte at dom var så speciella och tekniken på den tiden var inte det samma som i dag så jag vågade inte försöka mig på några sjöhästar. Jag bestämde mig att någon dag i framtiden i alla fall ska jag ha några. Men sen dess har jag läst allt jag kommit över om dessa underbara djur. Jag har lärt mig en hel del under årens lopp. Och kan säga att kunskapen som finns i dag om sjöhästar är enormt mycket större än för bara ett par år sedan.

För att svara på dina frågor om vi börjar med skummare. (Teknik är tyvärr något som jag inte är jättebra på. Jag föredrar att göra vattenbyten och använda mig av känsla och erfarenhet. ) En skummare är bra att ha i alla saltvattensakvarier men kan inte ersätta ett vattenbyte.

Sjöhästar kan få en sjukdom som heter Gas bubble disease (GBD) jag har även sett den på sötvattensfisk som guldfisk. Den påminner om det som drabbar dykare dvs dykarsjuka. Man tror att gasutbytet som blir med vissa skummare kan orsaka detta. Därför brukar man rekommendera skummare som drivs med syresten. Varför det är skillnad kanske någon duktig på teknik kan förklara.

GBD kan botas av ett läkemedel som heter Diamox. Det finns inte att köpa utan är receptbelagt. (man kan även bota det med en tryck kammare.) Det används även att skölja hannens "pouch" med och han får pouch emphyseme och är ett måste vid popeye. Jag skulle därför rekommendera dig att hitta en veterinär som skriver ut det innan du skaffar sjöhästar. Tro mig det är inte det lättaste. Själv har jag åkt till USA för att köpa de mediciner jag behöver till mina hästar.

Men alla sjöhästägare bör ha diamox hemma i sitt hemapotek.

Vad gäller levande sten och dvärgar är orsaken främst hydror och bristel worms. Jag rekommendera alla som har yngel och dvärgsjöhästar att bara mata med skalad artemia eftersom att hydror kan komma in med skalet på artemia. Det kan orsaka massdöd i ett yngelkar. Får man ändå hydror (vilket kan hända) måste man kunna behandla hela akvariet med panacure. Panacure dödar allt liv i den levande stenen utom bakterier även de flesta snäckor. Vattnet blir förorenat och akvariet obeboeligt. panacure lagras i den levande stenen som kommer att utsöndra den under lång tid vilket tillslut kommer att göra hästarna sjuka. Det dödar däremot inte bakteriekulturer och därför kan man ha ex ett "spongefilter" och död sten som cyklas med hjälp av bakteriekulturer och levande artemia. Man kan även cykla ett mindre akvarium med ammoniak. Men det tar tid att cykla ett sådant kar. Jag skulle låta det cykla i 6 månade minst innan jag vågade mig på att skaffa dvärgar. Macroalger är bra för vattenvärdena också bra för dvärgarna. Men alla macro klarar inte panacure behandlingen man får prova sig fram.

<o:p> </o:p>

<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag ber om ursäkt om jag varit onödigt upprörd. Det var inte min mening att bli så arg. Jag har varit lite pressad sista tiden. I går dog mitt nätverkskort så jag har inte kunnat logga in förrän nu. Det har gett mig lite tid att lugna mig. Anledningen att jag blev arg var att du skrev att du vill skaffa dvärgar för att vara först. Jag tolkade det i alla fall så. Jag tycker inte att man ska skaffa djur utan att ha skaffat sig all kunskap som är möjlig först. Själv är jag fanatisk i skötseln av mina djur. Jag vet att jag går till överdrift ibland. Men eftersom att jag är döv är mina möjligheter till intressen och aktiviteter begränsade så fiskarna passar mig perfekt och har blivit en passion.

Jag skulle inte säga att jag är nybörjare på saltvatten och sjöhästar. Jag skaffade mitt förta saltvattensakvarium 1979 från en butik som hette Segeltorps akvarium. Jag har fortfarande kvar kvittot. <?xml:namespace prefix = st1 /><st1:metricconverter w:st="on" productid="160 liter">160 liter</st1:metricconverter> inklusive möbel och ramp för 955:- Jag odlade då massor med sötvattensfiskar i allt från 15 liter-<st1:metricconverter w:st="on" productid="720 liter">720 liter</st1:metricconverter>. Jag köpte ett paket med 10st saltvattens fiskar det kostade 145:-. Dom hade även sjöhästar men jag tyckte at dom var så speciella och tekniken på den tiden var inte det samma som i dag så jag vågade inte försöka mig på några sjöhästar. Jag bestämde mig att någon dag i framtiden i alla fall ska jag ha några. Men sen dess har jag läst allt jag kommit över om dessa underbara djur. Jag har lärt mig en hel del under årens lopp. Och kan säga att kunskapen som finns i dag om sjöhästar är enormt mycket större än för bara ett par år sedan.

För att svara på dina frågor om vi börjar med skummare. (Teknik är tyvärr något som jag inte är jättebra på. Jag föredrar att göra vattenbyten och använda mig av känsla och erfarenhet. ) En skummare är bra att ha i alla saltvattensakvarier men kan inte ersätta ett vattenbyte.

Sjöhästar kan få en sjukdom som heter Gas bubble disease (GBD) jag har även sett den på sötvattensfisk som guldfisk. Den påminner om det som drabbar dykare dvs dykarsjuka. Man tror att gasutbytet som blir med vissa skummare kan orsaka detta. Därför brukar man rekommendera skummare som drivs med syresten. Varför det är skillnad kanske någon duktig på teknik kan förklara.

GBD kan botas av ett läkemedel som heter Diamox. Det finns inte att köpa utan är receptbelagt. (man kan även bota det med en tryck kammare.) Det används även att skölja hannens "pouch" med och han får pouch emphyseme och är ett måste vid popeye. Jag skulle därför rekommendera dig att hitta en veterinär som skriver ut det innan du skaffar sjöhästar. Tro mig det är inte det lättaste. Själv har jag åkt till USA för att köpa de mediciner jag behöver till mina hästar.

Men alla sjöhästägare bör ha diamox hemma i sitt hemapotek.

Vad gäller levande sten och dvärgar är orsaken främst hydror och bristel worms. Jag rekommendera alla som har yngel och dvärgsjöhästar att bara mata med skalad artemia eftersom att hydror kan komma in med skalet på artemia. Det kan orsaka massdöd i ett yngelkar. Får man ändå hydror (vilket kan hända) måste man kunna behandla hela akvariet med panacure. Panacure dödar allt liv i den levande stenen utom bakterier även de flesta snäckor. Vattnet blir förorenat och akvariet obeboeligt. panacure lagras i den levande stenen som kommer att utsöndra den under lång tid vilket tillslut kommer att göra hästarna sjuka. Det dödar däremot inte bakteriekulturer och därför kan man ha ex ett "spongefilter" och död sten som cyklas med hjälp av bakteriekulturer och levande artemia. Man kan även cykla ett mindre akvarium med ammoniak. Men det tar tid att cykla ett sådant kar. Jag skulle låta det cykla i 6 månade minst innan jag vågade mig på att skaffa dvärgar. Macroalger är bra för vattenvärdena också bra för dvärgarna. Men alla macro klarar inte panacure behandlingen man får prova sig fram.

<?xml:namespace prefix = o /><o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Tjenixen!

Bra att alla lugnat ner sig, även jag då ;)

Nejdå, det var inte för att få vara först. Jag vill inte vara först om jag kan undvika för jag vill ha folk att rådfråga om något går åt fanders. Men jag är inte rädd att bli först heller om jag bara vet att jag kommer klara det ur djurens synvinkel. Djur får inte bli lidande för att jag vill ha dem osv osv.

1979! Då var jag inte gammal ;) Så vi kan ju lätt konstatera att jag inte haft det lika länge som dig inte ens sötvatten, även om jag växt upp med sötvattensakvarie hemma så fick jag mitt första egna när jag var 7år gammal.

Angående medicinen så ska jag kolla med min veterinär för jag har en hel del reptiler som jag har medicin till och den veterinären borde kunna skriva ut även detta om det finns i Sverige vill säga. Jag har mer eller mindre ett miniapotek till hunden, katten, papegojan och resten av djuren här hemma så några mediciner till går väl att skaka fram från veterinären.

Angående skummare och syresten så är det kanske så att man minimerar bubblor som kan rymma till akvariet om man har syresten (rätt?). Den skummaren som sitter i mitt Clown Hotell drivs ju av den luft den kan suga in genom luftslangen och just nu rymmer det en del microbubblor ut i akvariet. Ska försökta täta lite bättre vid flytten i januari samt att jag ska sätta en extra filtermatta mellan facken så att det blir tätt.

Kan beskriva det kar jag täntke ha mina sjöhästar i om det nu blir någar, det vet vi ju inte ännu. Jag är alltid ute i extremt god tid innan djuren kommer hem.

Tänkte mig ett: Aquatic nature evolution 1 och dessa är ju på ca 37L

Tänkte antingen ha Caulerpa taxifolia eller artificiella växter för dem att hålla sig fast i,

Ingen extra pump i akvariet då jag läst att de inte klarar strömmar så värst bra.

I korta drag är det så jag tänkt hålla dem, de kommer även befinna sig på mitt kontor vilket gör att klimatet i rummet kommer kunna kontrolleras bra så att inte temperaturväxlingen i akvariet blir något att tala om.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykarsjuka är ju när luftbubblor i blodet expanderar för fort pga för hög uppstigningshastighet vilket gör att de kan sätta igen blodkärl och andra otrevligheter. Kroppen hinner inte vädra ut dem naturligt utan de ansamlas och kan alltså leda till otrevligheter. Hur kan det ha ett samband med GBD?

Skummaren ska ju dessutom inte fungera som substitut mot vattenbyten alena, då får man ju köra med ersättningspreparat också. Skummaren hjälper till att hålla näringsnivåerna nere.

Hur en syrestenskummare skulle vara mindre benägen att släppa ut microbubblor än en med annan metod har jag svårt att se då den enda skillnaden i vilket sätt luften kommer in i vattenpelaren är det som skilljer. Antingen in via en luftslang och ut via en syresten-/träutströmmare eller in via luftslang och ut genom pinwheel. Det är väl isf mängden luft som behandlas via de olika metoderna som kan skillja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykarsjuka är ju när luftbubblor i blodet expanderar för fort pga för hög uppstigningshastighet vilket gör att de kan sätta igen blodkärl och andra otrevligheter. Kroppen hinner inte vädra ut dem naturligt utan de ansamlas och kan alltså leda till otrevligheter. Hur kan det ha ett samband med GBD?

Skummaren ska ju dessutom inte fungera som substitut mot vattenbyten alena, då får man ju köra med ersättningspreparat också. Skummaren hjälper till att hålla näringsnivåerna nere.

Hur en syrestenskummare skulle vara mindre benägen att släppa ut microbubblor än en med annan metod har jag svårt att se då den enda skillnaden i vilket sätt luften kommer in i vattenpelaren är det som skilljer. Antingen in via en luftslang och ut via en syresten-/träutströmmare eller in via luftslang och ut genom pinwheel. Det är väl isf mängden luft som behandlas via de olika metoderna som kan skillja.

Skummaren i ett Clown Hotell fungerar som så att det är en vattenpelare mellan koppen och själva röret vilket ger bubblorna en chans att sticka åt ett annat håll. Troligen får jag här problem med att i fack 4 sitter en pump på 650L/h som kan tänkas dra iväg vattnet snabbt från skummarkammaren.

Men det är inte i ett Clown Hotell som jag ska ha de eventuella sjöhästarna sen utan i ett AN Evolution 37L

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykarsjuka är ju när luftbubblor i blodet expanderar för fort pga för hög uppstigningshastighet vilket gör att de kan sätta igen blodkärl och andra otrevligheter. Kroppen hinner inte vädra ut dem naturligt utan de ansamlas och kan alltså leda till otrevligheter. Hur kan det ha ett samband med GBD?

Skummaren ska ju dessutom inte fungera som substitut mot vattenbyten alena, då får man ju köra med ersättningspreparat också. Skummaren hjälper till att hålla näringsnivåerna nere.

Här är svaret på det som Irene menade.

What is gas bubble disease? If you're unfamiliar with it and just happen to be browsing this forum, you may be completely clueless. There are three general conditions that may be described as gas bubble disease: internal gas bubble disease, external gas bubble disease, and pouch emphysema. So, what exactly are they?

External GBD

This condition is thought to be caused by either bacterial infection (in which case waste gases produced by the infecting bacteria become trapped under the skin) or by gas super-saturation of the water in which the seahorses reside. Gas super-saturation causes problems similar to the bends, which affects SCUBA divers. The situation, in which gas levels in the water are much higher than normally possible (caused by limited areas for gas escape), causes gas bubbles to form where possible. Because the pressure inside of a seahorse is lower than the pressure of gas super-saturated water, the gas bubbles emerge directly under the skin of the affected seahorse.

Symptoms:

•subcutaneous (under the skin) air bubbles that may occur anywhere on the head, body, or prehensile tail

•buoyancy and movement complications

The bubbles can cause stress on a seahorse as problems with buoyancy and movement arise. If left unchecked, the disease may eventually cause death in the infected specimen due to this stress. The appearance of external gas bubble disease can be a sign of more serious problems.

Internal GBD

The possible causes of internal gas bubble disease are a constant topic of conversation (and argument). It is thought to be cause by some of the same factors as external gas bubble disease-- gas super-saturation or bacterial infection --although its precise cause is unknown. Unfortunately, if given the opportunity to progress to actual total-body bloating, it is often too late for the infected seahorse.

Symptoms:

•severe bloating of the entire body

•external gas bubbles

•exophthalmia

•buoyancy and movement complications

The most grave problems with internal gas bubble disease lie in its crippling effects on the infected specimen's internal organs. If allowed to progress, often the organs are damaged beyond recovering, leading to severe organ failure.

Pouch Emphysema

As with internal gas bubble disease, the causes of pouch emphysema are highly disputed within the seahorse hobby. It was once thought that the condition could be traced to embryonic matter that is not expelled during labor rotting inside of the pouch. This decomposition process would yield gasses that inflate the pouch. Do to the fact that the condition often shows up in 'virgin' male seahorses, however, other theorized causes may be more reasonable. These include micro-bubbles in the water column that can collect in the pouch during mating rituals and bacterial infections, the waste products of which include gases that can fill the pouch. This type of infection is often attributed to recurring pouch emphysema.

More recent research, however, has traced a more likely cause to a biological process known as the hydration of CO2(g), carbon dioxide gas, to H2CO3(aq), carbonic acid. This process occurs on a cellular level. An enzyme known as carbonic anhydrase catalyzes the hydration of CO2(g) with H2O(l) to H2CO3(aq), carbonic acid. When this reaction is disturbed, however, CO2(g) is not converted into H2CO3(aq), thus leading to a buildup of carbon dioxide gas in the pouch tissues. The exact cause of the disruption of this process, however, remains unknown.

Symptoms:

•grossly bloated/swollen pouch

•severely hindered locomotion and buoyancy problems

This malady only infects male seahorses as females do not have pouches. If not treated, the condition will cause the infected male to have limited locomotion and severe buoyancy problems that can lead to stress and secondary infection. Cessation of appetite normally follows, and the horse may starve. Other problems include the possibility of the infected horse becoming stranded on a filter intake, overflow box, or similar piece of equipment. Prolonged experiences like this can cause internal injury and stress.

-Will Wooten

<!--IBF.ATTACHMENT_76054-->

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Henrik

Jag tror att stämningen på guiden är lite bättre idag och att de flesta numera förstår att aja-baja tekniken inte är ett bra sätt att kommuniceara på. Dessutom är inga sjöhästar olagliga att inneha men det finns handelsrestriktioner på dem. De är CITES II eller EU:s b-lista vilket innebär att det finns en del krav vad gäller importen och att man bör åtminstone ha sina djurs härstamning klar för sig.

Jag tycker att det vore bra om du förmedlade dina erfarenheter om de djur du har så slipper folk dra dyrbara (i liv) egna erfarheter. Intresset för sjöhästar dör inte för att information saknas men de sjöhästar som kommer in kan dö just pga avsaknad av information och det är synd med arter som man försöker begränsa handeln av.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv lite intresserad av de små dvärgarna. Skulle nog inte väga ha sådana själv eftersom jag hört att de inte är som andra hästar och jag är total nybörjare. Om du nu har sådana vore det toppen om du ville berätta hur de är och hur det går. Gärna lite bilder på dem oxå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...