Gå till innehåll

T8 actinic


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Hade ingen aning om att dessa fanns till T8 rör, du vet möjligtvis inte någon webbutik som säljer dessa. Alternativt någon handlare i nära blekinge?

Jag köper mina hos min lokala lampaffär. Inga som helst problem att få dom att beställa in endast ett rör, då de inte har röret i lager.

Gå in i en lampaffär nära dig och fråga så ska du nog se att det löser sig, jag tror jag betalade runt 150:- för ett 36 W T8.

Marine Glo och Sylvania Power Glo ger inte alls lika snyggt ljus enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marin-Glo och osram 67 är inte actiniska rör. osram 67 är däremot ett grymt blått rör det bästa enligt mig

Aktiniskt eller inte har jag ingen aning om, men osram 67 ger bra färg och flourocsens på koraller och bra färger på fisken. T8 rör finns ju inte så många att välja mellan, bland T8 är Osram 67 min favorit.

Jag vet att detta med definitionen vad ett "actiniskt"-rör är var uppe för några år sedan, tror det var Lysröret som skrev innan han "försvann".

Svärd du kanske kommer ihåg hur det ligger till.

-Vad är definitionen på ett aktiniskt rör?

edit*

I denna tråden var det som det diskuterades. Där finns även en hel del foton som visar lite skillnader.

vilken är din favorit blåljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte termerna men ett äkta actinic typ philips 03 ger ett mer lila ljus och fluroserande koraller glöder ännu mer och de beror väl på mer ljus i de lägre våglängderna 300-350 nanometersom inte t.ex osram 67 har, där är den kortaste våglängden 400 om jag inte missminner mig. Många kallar alla blåa rör actinic men jag vill inte göra det i alla fall. Men osram 67 är ett grymt rör och kungen bland de blåa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det visade sig att Osram 67 var av standardlängd 120 cm - det ryms inte i mitt kar (som är 117 långt i innermått) - jag får köra Marine Glo som är av den kortare dimensionen på 105. Skall shoppa i morgon får vi se - ett plåtslageri fixar reflektorpåhänget idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktiniskt eller inte har jag ingen aning om, men osram 67 ger bra färg och flourocsens på koraller och bra färger på fisken. T8 rör finns ju inte så många att välja mellan, bland T8 är Osram 67 min favorit.

Jag vet att detta med definitionen vad ett "actiniskt"-rör är var uppe för några år sedan, tror det var Lysröret som skrev innan han "försvann".

Svärd du kanske kommer ihåg hur det ligger till.

-Vad är definitionen på ett aktiniskt rör?

edit*

I denna tråden var det som det diskuterades. Där finns även en hel del foton som visar lite skillnader.

vilken är din favorit blåljus?

deltec har ett rör som heter pure actinic...för att förtydliga vad ett riktigt actinicrör är...de ger ett mer lila ljus, vilket jag tycker ser trevligare ut än de kalla ljusblå rör. detta pure actinic har nästan allt ljus på 350-420nm, så där ligger nog definitionen på äkta actinic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

deltec har ett rör som heter pure actinic...för att förtydliga vad ett riktigt actinicrör är...de ger ett mer lila ljus, vilket jag tycker ser trevligare ut än de kalla ljusblå rör. detta pure actinic har nästan allt ljus på 350-420nm, så där ligger nog definitionen på äkta actinic.

Arcadia har ett åxå men bara som T5 så det är nog liiiite OT...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...