Gå till innehåll

Bakvänt problem med vattenvärden ! Zeo eller FM ...


uffe2

Rekommenderade inlägg

Efter min totalkrasch av karet, då jordfelsbrytaren löste ut i våras,

så har karet stått och gått med några dussin mjukkoraller och fåtal SPS-er.

(inga fiskar)

Sedan dess så har jag inte gjort så mycket förutom några spontana vattenbyten.

Direkt efter kraschen, så gjorde jag många och stora vattenbyten.

Kalkreaktorn har varit utplockad, rengjord och avstängd.

Vattenvärden har jag inte kollat så mycket, men hade följande värden (med Salfiert tester):

- Fosfat & Nitrat = 0 ( har legat på dessa nivåer sedan i sommras)

- Magnesium = 1500

- Calsium = 330 mg

- KH 7

För ca 6 veckor sedan köpte jag ett större parti SPS.

Dagen innan leveransen av SPS-ern så upptäkte jag mina låga Ca-värden,

så jag började dosera i Ca pulver ( Tropic Marin Bio Calsium).

Ca gick upp till 360, men KH drog upp till 18. (för mycket och för snabbt....man lär sig aldrig....)

Jag startade igång min kalkreaktor för 2-3 veckor sedan och nu har jag ca=400 och KH =16

För två veckor sedan köpte jag ett parti med fiskar ( typ 10 st medelstora)

Jag har gjort 2 st vattenbyten a' 100 liter på mitt 800 l kar sista veckan.

Problemet är nu att flera SPS börjar se mycket bleka ut !

Jag vill ha upp näringsvärden i karet (främst SPS mat och nitrat) och ner med KH.

På sikt ska jag trycka upp Ca till 450.

Jag har köpt FaunaMarina's UltraMin S, Ultra Organics och Ultra Clam för att fixa lite näring till SPS.

För att fodra med UltraClam, så ska den blandas med UltraMin-S och stå i 12 timmar.

Jag upptäckte att både UltraMin-S och UltraOrganics innehåller kolkällor.

UltraMin-S driver ju ner nitrat (&fosfat) värdet och det är inte alls vad jag behöver just nu.

Jag vill ju ha högre nitrat värden ( typ 5-10).

Jag har matat på ganska ordentligt sist veckan till fiskarna (pellets, flingor och mysis),

men nitrat och fosfat testerna ger absolut inga utslag.

I vanliga fall hade man varit glad med dessa värden.

Jag har tillfälligt stängt av kalkreaktorn för jag tror att inte KH ska gå upp mera då.

Ikväll så ska jag göra ett vatten byte till på 100 liter, för att trycka ner KH lite mera,

men vad ska jag göra för att få upp nitraten ?

Ska man stänga av skummaren för att få upp nitraten,

så att jag kan börja mata med UltraClam&UltraMin-S ?

Eller ska jag börja mata med UltraClam&UltraMin-S även fast nitrat = 0.0 ?

Jag har även haft i lite Tropic Marin Pro-Coral-Mineral utan någon märkbar effekt.

Ska man kanske köra med lite ZeoFood F7 för mata SPS-eran ?

Jag kommer att göra några flera vattenbyten under veckan för att trycka ner KH.

Är det KH eller näringen till SPS-erna som är mitt största problem ?

Några förslag till lösning av detta lite bakvända problem ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte styra det hela med ljusmängden/-intensiteten?

Med näringsfattigare vatten räcker det med mindre ljus.

Mera gödsel i form av nitrater och fosfater kräver högre belysningsstyrka för att få korallerna att skaka av sig lite zoox.

Om du kan tänka dig att prova dämpa belysningen något som kanske du inte behöver ha så stora krav på dig att "skita ner" vattnet? Jag är i och för sig ingen expert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa TM's Biocalcium och justera Kalcium med ex Salifert Coral Calcium eller CaCl. När du har vettiga värden så starta kalkreaktorn igen. Mät sedan ofta.

KH't bör sjunka rätt så fort utan TM-BioC så det sköter sig självt.

Mata firrarna normalt och kör med den rekommenderade mängden FM Ultraclam och S.

Tillsätt ev KNO3 el Salpeter om korallerna blir "oroväckande snygga"

Så hade jag gjort

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan två veckor sedan jag slutade med TM's BioCalsium

och började köra med kalkreaktorn istället.

Jag har några kilo Ballingprep. hemma som jag inte har använt tidigare,

så det kommer kanske till användning nu.

Korallerna är lite "oroväckande snygga" ;-)

Ungefär hur mycket salpeter ska man ha i ?

Skippa TM's Biocalcium och justera Kalcium med ex Salifert Coral Calcium eller CaCl. När du har vettiga värden så starta kalkreaktorn igen. Mät sedan ofta.

KH't bör sjunka rätt så fort utan TM-BioC så det sköter sig självt.

Mata firrarna normalt och kör med den rekommenderade mängden FM Ultraclam och S.

Tillsätt ev KNO3 el Salpeter om korallerna blir "oroväckande snygga"

Så hade jag gjort

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så jag började dosera i Ca pulver ( Tropic Marin Bio Calsium).

Ca gick upp till 360, men KH drog upp till 18. (för mycket och för snabbt....man lär sig aldrig....)

Jag startade igång min kalkreaktor för 2-3 veckor sedan och nu har jag ca=400 och KH =16

Båda dessa värden beror ju på att både tropic marines biocalcium o kalkreaktor är balanserade tillsättningsmetoder...du skall använda en metod som bara tillsätter calcium tills kh.t av sej självt ramlat ner...dvs calciumklorid.

!

Jag vill ha upp näringsvärden i karet (främst SPS mat och nitrat) och ner med KH.

På sikt ska jag trycka upp Ca till 450.

Som sagt...hög ca med kalciumklorid, byt gärna vatten inna så kh.t går ner lite, men sen går den resterande kh sänkningen av sej självt när du fått upp ca med calciumkloriden.

jag skulle inte tatt 450 som ett målvärde...då måste du lägga dej på ett kh på runt 15-16 för att erhålla balans. ett kh på 8 motsvarar ett ca på 410 ungefär...detta skulle jag siktat på.

Jag upptäckte att både UltraMin-S och UltraOrganics innehåller kolkällor.

UltraMin-S driver ju ner nitrat (&fosfat) värdet och det är inte alls vad jag behöver just nu.

exakt
Jag vill ju ha högre nitrat värden ( typ 5-10).
upp till dej..men varför så högt? sps blekningen kommer ju vi betydligt lägre värden.

Jag har matat på ganska ordentligt sist veckan till fiskarna (pellets, flingor och mysis),

men nitrat och fosfat testerna ger absolut inga utslag.

e testerna färska?
Jag har tillfälligt stängt av kalkreaktorn för jag tror att inte KH ska gå upp mera då
. skulle jag också gjort då reaktorn är en balanserad metod

Ikväll så ska jag göra ett vatten byte till på 100 liter, för att trycka ner KH lite mera,

men vad ska jag göra för att få upp nitraten ?

Ska du inte mäta nitrat igen med en färsk test, innan du tillsätter detta. Mitt önskevärde är mellan 0.5-1...o där har jag sett många kar med fina färger på sps. ej bleka.jag tror inte di behöver vara rädd för att sps skall blekna vid värden runt 0.5-1..tänk på att detta fortfarande är värden som är 100ggr högre än i naturen!!
Ska man stänga av skummaren för att få upp nitraten,
jag tror risken är stor att du kommer in i en omvänd situation..att du får för mkt näringshalter helt plötsligt. vissa tyvker nog du skal stänga av..men jag skulle aldrig stänga av en skummare. de går emot hela grundkonceptet med korallrevsakavaristik enligt mej.

så att jag kan börja mata med UltraClam&UltraMin-S ?

Eller ska jag börja mata med UltraClam&UltraMin-S även fast nitrat = 0.0 ?

jag tror imnte de..är ju en kolkälla...som sagt..kolla först nitrat igen med en helt färsk test.

Är det KH eller näringen till SPS-erna som är mitt största problem ?

jag tror de är KH!

sammanfattningsvis skulle jag bytt rätt mkt vatten o tillsatt calciumklorid, kanske en del spårelement dock inte om du bytt mer än kanske 30-40%.. sen inte gjort nåt mer förrän ca,kh låg rätt. jag skuller vart glad om jag hade nära noll i nitrat o fosfat..i alla fall inte mixtrat med de förrän kh o ca o spårelement blivit ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte 100 liter vatten igår natt och tillsatte några matskedar CaCl.

KH är nu på 16. Ska mäta Ca när jag kommer hem ikväll.

Att nitrat och fosfat är noll är inte så konstigt, för akvariet har inte fått någon näring på 6 månader och jag har säkert tagit ut (exporterat) 25 kg caulerpa under denna tid.

Jag köper lite salpeter på vägen hem från jobbet och slänger i två tsk.

Att jag vill ha nitrat på 5-10 är främst för att jag kommer köra med vodka metoden framöver och är en fegis och vill ha lite marginal för doseringarna.

På sikt när man har bättre koll på nitrat produktion och

vodka dosering, så vågar jag kanske sänka nitrat halten något.

Jag låter skummaren vara på.

Något som förbryllar mig lite är att min magnesiumhalt de senaste 3 åren alltid har legat på 1500.

Borde det inte variera lite, om man aldrig tillsätter magnesium ? ...skumt är det i alla fall....

Man kanske borde kolla detta lite mera, men jag har aldrig haft problem med Ca eller KH tidigare.

Därför har jag utgått ifrån det inte kan vara några större problem med magnesuim halten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stilla fundering bara!

Varför köra med Vodka om du inte har nitrat i karet? Du har ju ingen belastning att tala om änn och har karet väl inkört, varför inte bara börja belasta det försiktigt tills du får en nitratnivå som ligger i ballans på den nivå du önskar? Och då börja dosera Vodka.

Då får du ju långsam ändring i karet istället för att skynda på nitraten med tillsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis så jag tänker göra !

Belastning har jag med en massa fiskar,

men det har inte börjat någon accumulering av nitrat och fosfat ännu.

Jag har tagit bort mitt nitrat och fosfat filter,

men när jag får lite högre värden på nitrat och fosfat,

så ska jag börja med Vodka.

En nubbe till mig och en liten till akavariet !

Vodka börjar jag med om kanske någon månad eller så....till akvariet alltså !

En stilla fundering bara!

Varför köra med Vodka om du inte har nitrat i karet? Du har ju ingen belastning att tala om änn och har karet väl inkört, varför inte bara börja belasta det försiktigt tills du får en nitratnivå som ligger i ballans på den nivå du önskar? Och då börja dosera Vodka.

Då får du ju långsam ändring i karet istället för att skynda på nitraten med tillsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och köpte en liten påse 30 gr med Knorr/Kockens Salpeter på Hemköp,

men det finns ingen kemisk innehållsförteckning.

(jäkla livsmedelsindusti som undanhåller fakta...)

Jag har för mig att det finns olika typer av salpeter KNO3 (kalisalpeter) och ...?

Är det så ?

Kan jag använda detta salpeter som jag har köpt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stilla fundering bara!

Varför köra med Vodka om du inte har nitrat i karet? Du har ju ingen belastning att tala om änn och har karet väl inkört, varför inte bara börja belasta det försiktigt tills du får en nitratnivå som ligger i ballans på den nivå du önskar? Och då börja dosera Vodka.

Då får du ju långsam ändring i karet istället för att skynda på nitraten med tillsats.

tommys fundering låter relevant...jag förstår inte heller varför du ska köra med vodka när du snarare har för lågt nitrat i ditt eget tycke.

edit. såg att du svarat på detta...då är jag med;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar saker och ting ordna till sig !

Korallernas polyper börjar sticka ut mer än tidigare ;-)

KH = 13

Ca = 360

Jag hällde precis i knappt en halv tesked Salpeter och ett flertal matskedar CaCl.

Sedan matade jag karet med en tesked Fauna Marina Ultra Clam blandat med Ultra Min S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tillsatt kalium dom senaste dagarna.

Jag har ett kaliumvärde på ~ 320 (KZ kaliumtest) , så det borde vara okey.

Varför påverkas kalium av NaNO3 ?

Natriumnitrat lär gå lika bra om karet inte har tagit slut på kalium samtidigt. Hurvidare det är kalium eller natriumnitrat i kockens salpeter får Stig bekräfta.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt !

Jag hade lite för låga kaliumhalter och blir nitratvärdet 2 så är jag nöjd !

Nu gäller det bara att vänta in högre ca värden.

Mina Mg värdena är fortfarande ett mysterium....men så länge allt är bra,

så ska man kanske inte bry sig ......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...