Gå till innehåll

Storlek Kalkreaktor ?


gladiator

Rekommenderade inlägg

Hej !

Funderar på att skaffa en kalkreaktor, ska man över dimensionera denna ? ( Typ om man har 1000l kar bör man ta en kalkreaktor som kan klara upp till 1500 l)

Tänkte först köra balling metoden men tror det blir för dyrt i ett större system.

Har tittat på Deltec och Grotech, några förslag på bra kalkreaktor för ca 2000 l system ?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Undrade om det var samma sak med kalkreaktor som med skummare, skummare brukar man ju överdimensionera.

Tänkte om belastningen blev mindre med en överdimensionerad kalkreaktor ?

Ted, har du något märke som du tycker är modernare/bättre/lättare i bruk m.m. än andra ?

Frågan är ju såklart till alla :-)

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller kalkreaktor så är det karets innevånares förbrukning som ställer kraven på storlek och effektivitet. Vissa kalkreaktorer har större förbrukning av CO2 än andra det kan man ta hänsyn till vid valet av kalkreaktor. Resten kan (läs får) jag tyvärr inte uttala mej om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har verkligen försökt läsa på här på guiden om kalkreaktor, men just nu skrivs det mest om balling metoden.

Jag tror att till större system så blir det dyrt med balling vs kalkreaktor, tänkte att man skulle kunna stöd köra med balling metoden om det behövs till kalkreaktorn. Kommer att belasta hårt med sps:er m.m.

Ser en kalkreaktor som en stor investering och skulle verkligen vilja få synpunkter på märken som funkar och är prisvärda !

Har läst på många e-butikers hemsidor om fakta m.m. men det står ju sällan om användarvänlig m.m.

Tacksam för råd !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag en Deltec som jag inte testat, men som jag tror på. Har haft en AquaMedic, den var enkel att sköta men pumpen har en tendens att gå varm och i vissa fall gå sönder. Om du söker i forumet så hittar du moddar för att undvika problemet.

Gasåtervinning för ökad effektivitet har de flesta större reaktorerna, däribland Deltec.

Grotechs reaktor vet jag inte om den har gasåtervinning, men den verkar ganska lätthanterlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/Kalkreaktor.165/Schuran.166/Schuran_Jetstream_1.569.html?osCsid=875345d80bce209aac7dce87b14eebd1

Är en väldigt effektiv kalkreaktor men förbrukar rätt mycke CO2. Rätt sölig när man ska byta media. Har gasåtervinning

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/Kalkreaktor.165/Grotech.174/Grotech_HCR_150.595.html?osCsid=875345d80bce209aac7dce87b14eebd1

Väldigt effektiv. Förbrukar inte lika mycket CO2 och är inte lika sölig att byta media på. Har gas återvinning. CO2 reduktorn får du köpa separat.

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/Kalkreaktor.165/Grotech.174/Grotech_HKR-GRK1_Gasreduktionskammer.597.html?osCsid=875345d80bce209aac7dce87b14eebd1

Den kan man med fördel ha magnesium granulat i så slipper man rota i reaktorn om man endast behöver fylla på med det.

Tyvärr hade inte Triton dessa i sin webshop så jag kunde inte länka dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att med den gamla modellen på Deltec 601s(gäller även de större) så är det jobbigt att få i media(som skall vara av speciellt format för att sväva i reaktorn), dock är detta löst med bajonett fattning på den nya.

Tänk också på att skaffa en bra ventil, Tunzes gillar jag inte den är jobbig att ställa in korrekt, aquamedics skall vara bra.

Hoppas fler kan skriva om sina erfarenheter av olika kalkreaktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst lite om Grotech:s kalkreaktorer(innan jag startade denna tråd), dem har en specialkammare för Mg. Verkar ju genom tänkt !

Är det någon som har en Grotech reaktor ? eller har sett en igång.

Är den användarvänlig tex. byte av media m.m. ?

MVH Johan

Kom gärna med fler tips på andra reaktorer !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrade om det var samma sak med kalkreaktor som med skummare, skummare brukar man ju överdimensionera.

Tänkte om belastningen blev mindre med en överdimensionerad kalkreaktor ?

Så här skrev jag i nästa inlägg ! se ovan.

Det är inte så att jag bara vill ha en "värsting" för skoj skull, mer att nu när jag funderar på att göra en stor investering så vill jag handla rätt reaktor från början !

Har inte råd att köpa en för liten och sedan ångra mitt köp och köpa en ny, så jag kanke ställer dumma frågor men det är bara för att jag inte kan så mycket om kalkreaktorer och ber om tips och ideer från er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar är att, har man 1000 liter och köper en skummare som skall klara 1000 liter, så är ju allt ok. Annars är ju skummaren fel dimensionerad.

Självklart bygger mitt resonemang på att akvariet är normalt belastat. Vad som anses vara normal belastning vill jag dock inte ge mig in på, är övertygad om att alla har sin egen uppfattningen om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Ted !

När jag startade mitt salt kar på 750 l så fick jag rådet och även läste mig till att många tyckte att man skulle ta en större skummare(som klarade mer än sin egen vattenvolym).

Tänkte om tillverkarna överdriver lite í sina dimensioner även med kalkreaktorer, och det var ju just det jag ville veta.

Men om jag har förstått Ingemar rätt så behövs inte överdimensionering till kalkreaktorer, skulle vara kul att höra om andra tycker lika ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag har förstått Ingemar rätt så behövs inte överdimensionering till kalkreaktorer, skulle vara kul att höra om andra tycker lika ?

Jag vill inte att du tolkar mig så. Jag har aldrig använt kalkreaktor. Men köper jag en kalkreaktor som skall klara 1000 l så förväntar jag mig att den gör det, annars blir jag besvärlig:arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de gäller kalkreatorer så får du fylla på med media oftare om du har en som är för liten . Du gasar på med CO2 till nivåerna hålls uppe i karet men innehåller reaktorn ínte tillräckligt med media så får du fylla på oftare. Så större förbrukning större reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skriva ner siffror för vad en akvarieprodukt skall klara av för liter akvarium är ju nästan omöjligt, därför är det svårt att avgöra vad man skall köpa.

Mig veterligen är det bara H&S och Deltec som skriver ut specificerat hög/låg-belastning. Möjligt att andra också gör så, men jag har inte sett det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de gäller kalkreatorer så får du fylla på med media oftare om du har en som är för liten

Det resonemanget köper jag direkt. Men köper du mitt? En reaktor som skall klara 1000 l bör klara av att underhålla ett 1000 liters kar. Inte skall man behöva köpa en som klarar 50% eller 100% mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det resonemanget köper jag direkt. Men köper du mitt? En reaktor som skall klara 1000 l bör klara av att underhålla ett 1000 liters kar. Inte skall man behöva köpa en som klarar 50% eller 100% mer.

Det beror ju lite på hur ofta man vill fylla på reaktorn och naturligtvis på hur mycket koraller man har. Man skall nog se siffrorna mer som väldigt flytande riktlinjer. Men visst, köper du en som klarar 1000l så gör den med all säkerhet det i ett "normalt" belastat kar.

Postade på samma gång som Ted, därför samma svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ted !

Visste inte riktigt hur en reaktor funkade !

Prismässigt mellan en reaktor som klarar 2000 l till en som klarar 3000-4000 l är ju inte så stor, om det betyder mindre arbete så får man ju överväga den prisskillnaden.

I dem flesta fallen så sitter samma internpump i den mindre reaktorn som i den större, så driftkostnaden blir ju inte dyrare med den större reaktorn.

Tar gärna mot fler bra tips och ideer på kalkreaktorer.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du den röda bilen du har på bilden klarar den gå 1000 mil ? ja antagligen

Men du måste tanka ibland.

Hade den haft större tank hade den klarat längre.

Eller så här kanske e bättre, bilen går inte lika många mil om du står på gasen :-)

Men med en större tank klarar den det.

förstår du bättre vad jag menar nu ?

De e väl rätt konstigt ändå att jag lyckas bli missförstådd varenda gång jag skriver på detta forumet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...