Gå till innehåll

Storlek Kalkreaktor ?


gladiator

Rekommenderade inlägg

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Olika långt beroende på hur mycket du gasar eller hur ?

snart får jag en varning för off topic av någon :-)

Skillnaden är mindre än vad du tror.

Du har rätt, vi skall inte stjäla tråden från skaparen.

Är vi överens om att en kalkreaktor tillverkad och såld för att klara 1000 l är vad en ägare av ett 1000 liters kar behöver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger upp Ingemar. Du förstår inte vad jag menar. Inget ont i det. Men när du väl köper en kalkreaktor så sjunker det nog in. Ibland måste man använda för att inse. (eller så är jag helt värdelös på att förklara.)

och så ett svar på din fråga : en kalkreaktor är bara tillverkad och såld för att klara ett 1000 liters kar en viss tid sedan måste du fylla på den. Punkt slut over and out jag går och lägger mej. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger upp Ingemar. Du förstår inte vad jag menar. Inget ont i det. Men när du väl köper en kalkreaktor så sjunker det nog in. Ibland måste man använda för att inse. (eller så är jag helt värdelös på att förklara.)

och så ett svar på din fråga : en kalkreaktor är bara tillverkad och såld för att klara ett 1000 liters kar en viss tid sedan måste du fylla på den. Punkt slut over and out jag går och lägger mej. :-)

Det är lugnt Ted, jag förstår att en kalkreaktor byggd för 1000 l bara klarar av karet en viss tid. Sedan måste man fylla på den. Precis som liknelsen med bensintank och motor.

Jag har inte tänkt köpa någon kalkreaktor.

Vi lämnar tillbaka tråden till skaparen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Ted där - det är frågan om hur ofta du måste fylla på reaktorn som avgör storleken, därav att t.ex. Deltec anger "mid och high stocking" för sina reaktorer. Deltec är lite udda och gör mindre reaktorer med mycket större effektivitet, tack var fluidiserande reaktormedia, med bekostnad på just kostnaden för mediat.

Vet att en del amerikaner "over ther" köper ohyggligt stora reaktorer i tron om att det är bättre, t.ex. Deltec PF1001 för ett kar på under 1000L... Kul tills dom kommer på att dom behöver fylla den efter så länge som 2 år.

Inte så kul investering heller då fluidiserande reaktormedia är ganska duktigt dyrare (men effektivare) än vanligt media, för att inte tala om reaktorn själv...

Nä, kör på den rekommenderade storleken och sök på olika forum om tycke & tänkande kring den du tror på. Själv föll valet på en PF501 4th gen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så är volymen i karet relativt ointressant när du väljer kalreaktor. Frågan är mer hur mycket stenkoraller du tänker ha, dvs mängden förbrukare.

I ett 1000 liters kar med mest fisk och några mjukkoraller klarar du dig en mycket mindre kalkreaktor än i ett 500 liters kar fullt med stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen så är volymen i karet relativt ointressant när du väljer kalreaktor. Frågan är mer hur mycket stenkoraller du tänker ha, dvs mängden förbrukare.

I ett 1000 liters kar med mest fisk och några mjukkoraller klarar du dig en mycket mindre kalkreaktor än i ett 500 liters kar fullt med stenkoraller.

Jag kommer att köra med största delen stenkoraller, alltså ganska så hårt belastat kar.

Kommer även koppla ihop ett rent frag kar i systemet, dem små fragarna har ju en tendens till att försvinna i huvud karet. :-(

Björn Deltec reaktorn Är du nöjd ? Läste lite på en Tysksida om Deltecen men dom skriver inget om Mg tillförsel.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gladiator om jag varit du skulle jag ha satsat på en Grotech + gasreduktionskammare....

Utan gasreduktionskammare så kostar Grotech hkr 110 3990 hos Bioted

och En Deltec pf501 kostar 3650 hos Triton....

Grotechen är dimensionerad till att klara 2000L

och Deltecen ska klara 1000liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gladiator om jag varit du skulle jag ha satsat på en Grotech + gasreduktionskammare....

Utan gasreduktionskammare så kostar Grotech hkr 110 3990 hos Bioted

och En Deltec pf501 kostar 3650 hos Triton....

Grotechen är dimensionerad till att klara 2000L

och Deltecen ska klara 1000liter

Grotech HKR 110 eller HKR 150 låter som ett bra köp, har eget Mg fack och det låter ju smidigt.

Som jag förstod så förbrukas Ca o Mg olika i kalkreaktorn och då är det väl smidigt med olika behållare.

Gasreduktions kammare är väl bra att ha, eller ? Låter ju bra iallafall ! :-)

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn Deltec reaktorn Är du nöjd ? Läste lite på en Tysksida om Deltecen men dom skriver inget om Mg tillförsel.

Det återstår att se, men dom som kört den här har varit nöjd. Har inte någon regulator eller magnetventil ännu och jag har inte hämtat Co2-flaskan. Dock är jag lite besviken på att dom inte har gasreduktion på dom senaste modellerna? Ska slänga iväg en fråga till Deltec. Kanske har dom rationaliserat bort den, vad vet man...

Effektiviteten kontra gasåtgång och fluidiserande reaktormedia gjorde att det blev en Deltec. Då hade jag redan sållat bort Grotech, men det var nära att det blev en Schuran.

Jag ska inte snacka ner på en produkt jag inte provat, men valet "kändes rätt" för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom så känns grotechen mycket mer välgjord

Än.. vad? Deltec?

Tycker min PF501 verkar så välgjord den kan bli, med tanke på att det är "standarddelar". Ser inte hur det skulle kunna vara sämre gjord?

Ingen kritik, är bara fundersam på argumenten. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad behöver jag köpa till en Kalkreaktorn ? Co2 tub kanke jag kan få av en kompis.

Du behöver en tryckregulator på Co2 flaskan så du kan ställa trycket med nålprecision. Magnetventil är ett måste för att styra tiden den ska vara igång med timer. Sedan måste du ha någon form av vattenmatning till den antingen från en separat pump, eller om du kan ta från returledningen från sumpen. (Liten 4/6mm slang)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det återstår att se, men dom som kört den här har varit nöjd. Har inte någon regulator eller magnetventil ännu och jag har inte hämtat Co2-flaskan. Dock är jag lite besviken på att dom inte har gasreduktion på dom senaste modellerna? Ska slänga iväg en fråga till Deltec. Kanske har dom rationaliserat bort den, vad vet man...

Effektiviteten kontra gasåtgång och fluidiserande reaktormedia gjorde att det blev en Deltec. Då hade jag redan sållat bort Grotech, men det var nära att det blev en Schuran.

Jag ska inte snacka ner på en produkt jag inte provat, men valet "kändes rätt" för mig.

Varför tog du bort Grotechen i ett tidigt stadium, var det något speciellt du inte tyckte om ?

Vart köper man Regulator o Magnetventil ?

Och vad ska man tänka på när man köper reg. / magnetventil ?

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tog du bort Grotechen i ett tidigt stadium, var det något speciellt du inte tyckte om ?

Den fick mig att tänka på otäcka kinesiska kopior av skitkvalité. :ler:

Nej helt klart respekt för Grotech och deras produkter! Deras zeolit-reaktor har jag "hands-on" och den är riktigt fin.

Vart köper man Regulator o Magnetventil ? Och vad ska man tänka på när man köper reg. / magnetventil ?

Du får se till att din kompis med Co2-flaskan ser till att ha rätt koppling så din regulator passar på ventilen. Billiga magnetventiler kan smälla till rätt högt när dom slår till/från, medan dom dyrare inte blir varma och är tysta.

Jag väntar på prisbesked från Triton på reg+ventil så du kanske kan höra med dom.

Annars har PWSS vet jag (dock prismässigt överkant) och säkert fler webshoppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det resonemanget köper jag direkt. Men köper du mitt? En reaktor som skall klara 1000 l bör klara av att underhålla ett 1000 liters kar. Inte skall man behöva köpa en som klarar 50% eller 100% mer.

wiking...när man anger akvariets storlek på reaktorn så är de baserat på ett sorts medeltal vad ett standardkar förbrukar avseende calcium o karbonat. Om du har måttligt med sps så stämmer därför säkert detta värde ganska bra, men om du tänker ha massor av sps, o alltså har en mkt hög bildning av calciumkrabonat, då kommer siffrorna inte stämma. de är ju bättre att överdimesniuonera o inte behöva köra 24/7, än tvärtom...för kör du 24/7 har du maximerat reaktorn o kan inte göra mer, om detta inte skulle räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen kommer att överdimensionera reaktorn, kommer att ha mycket sten koraller.

Prismässigt ingen större skillnad på en större resp. mindre, investeringen blir ju ganska stor ändå så några hundralappar till spelar inte så stor roll. Det som blir dyrt är att om man känner att man vill byta reaktor pga storlek eller något annat.

Så kom gärna med fler råd och tips på reaktorer som ni är nöjda med eller missnöjda med.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen Svärd kör med en Aqua Medic KR1000 som är dimensionerad (av tillverkaren spec) för upp till 1000L akvarium. Den reaktorn har ifrågasatts i andra forum på hur pass effektiv den är, men det kan ju bero på flera faktorer.

För hans behov måste han köra den 24h, vilket inte riktigt är meningen med kalkreaktorer pga sjunkande Ph-värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan om vilket märke/dimensionen m.m. på en kalkreaktor var att jag tänker starta upp ett ca 1800l kar. Startade en tråd idag(https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=210561#post210561) , där jag kommer lägga upp bilder m.m.

Har tagit beslutet att köra med en kalkreaktor i det nya karet. Kör idag med Balling metoden i mitt 750l, och det går åt en hel del.

Står mellan 2 st kalkreaktorer just nu:

1: Grotech HCR 150 plus en Gasreduktionskammare

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/Kalkreaktor.165/Grotech.174/Grotech_HCR_150.595.html?osCsid=875345d80bce209aac7dce87b14eebd1

2: Deltec PF6005

http://www.pwss.se/product.php?productid=926&cat=550&page=1

Vad tycker ni om dessa två ? Finns det någon annan modell som ni skulle rekomendera ?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara kul att se dessa reaktorer live så man fick kolla kvalite m.m. själv.

Förstår vad du menar med Grotechen HCR150(ca 4000l), förstor ! eller hur ? men deras modell under går till 2000 l och vill helst inte ligga precis över min egna vatten volym.

Deltecen går till 3000l.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...