Gå till innehåll

Storlek Kalkreaktor ?


gladiator

Rekommenderade inlägg

Frågan om vilket märke/dimensionen m.m. på en kalkreaktor var att jag tänker starta upp ett ca 1800l kar. Startade en tråd idag(https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=210561#post210561) , där jag kommer lägga upp bilder m.m.

Har tagit beslutet att köra med en kalkreaktor i det nya karet. Kör idag med Balling metoden i mitt 750l, och det går åt en hel del.

Står mellan 2 st kalkreaktorer just nu:

1: Grotech HCR 150 plus en Gasreduktionskammare

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Technik.12/Kalkreaktor.165/Grotech.174/Grotech_HCR_150.595.html?osCsid=875345d80bce209aac7dce87b14eebd1

2: Deltec PF6005

http://www.pwss.se/product.php?productid=926&cat=550&page=1

Vad tycker ni om dessa två ? Finns det någon annan modell som ni skulle rekomendera ?

MVH Johan

mr cheesy och pimo har grotech, även tedb kör en till sitt korallkar,och det är inte lite belastning i det karet! hör med dom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En annan bra kalkreaktor är Schuran Jetstream 1, den har ingen annan nämt tidigare i denna tråd.

Lite fler alternativ är alltid trevligt.

http://www.schuran.com/seawater/hobby_reaktoren_e.html

. Det är en riktigt bra reaktor som har en hög verkningsgrad. Jag hade Aqua Care reaktor tidigare som jag aldrig fick nån riktigt stil på. Samt att den dammar ner i burken nåt fruktansvärt.Då byte jag till en Schuran jet 1 då jag såg den hos både Janne,Norberg,Salar . Och den funkar kanon samt att den är lätt att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

. Det är en riktigt bra reaktor som har en hög verkningsgrad. Jag hade Aqua Care rektor tidigare som jag aldrig fick nån riktigt stil på. Samt att den dammar ner i burken nåt fruktansvärt.Då byte jag till en Schuran jet 1 då jag såg den hos både Janne,Norberg,Salar . Och den funkar kanon samt att den är lätt att använda.

Kul med fler alternativ, hur fyller man Mg i denna ?

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den reaktorn tog jag upp redan i inlägg nr 7 :-)

Men hallå där!! Jag är ju slö så inte surfar jag väll runt på en massa länkar heller, hehe! Skriv ut vad de heter nästa gång istället för länkar! ;)

Min erfarenhet är inte att de förbrukar mycket gas utan däremot är snåla på gas.

Söligt kan allt bli om man inte gör rätt, särskilt om man inte tömmer reaktorn innan man tar ut mediaburken för att fylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en grotech hkr 110 och en Deltec pf501 och jag anser att mängden jobb det är nerlagt i Grotechen ligger mil ifrån deltecen titta bara på bubbelräknaren...

Förstod inte vilken av dem som du tyckte var bättre ? Ledsen !

Berätta gärna lite om grotechen vs deltec:en, för och nackdelar.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bryr mig föga om vilket jobb som är nerlagt på en produkt, bara den håller och presterar vad den lovar? (Med risk för flamewar)

Deltec läst jag hade en av dom högsta dKh dom (vem det nu var) hade mätt ut från en reaktor med Rowas fluidiserande media... Låter högpresterande i en liten förpackning?

(Ja, PF501:an tycker jag är en liten reaktor i jämförelse med AN och Schuran)

Fördel Rowalith också som försvinner helt, så du behöver inte tömma reaktorn för varje gång du ska fylla på med nytt media.

Kan passa på att nämna att Aquatic Nature har gasreduktion redan från början, som finns som tillbehör till Grotechs. (Passar egentligen på vilken reaktor som helst)

Schuran JS1 sägs vara en riktigt effektiv reaktor och sägs vara snål på gas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,med risk för att sticka ut hakan lite,men hur avanserad är egentligen en kalkreaktor,det är ett ytterfilter med interncirkulation +3 alternativt 5 Sertokoplingar om det är gasåtervinning,ett litet exempel Grotechs största ,för nästan 10 000kr rymmer ca 10l fyllning och Eheims 2260 som rymmer ca 18l för 2500kr,men då går det åt två 90böjar och ett fyrvägskors en meter rör och 5st sertokoplingar,det räcker med att du slänger i en 20kg säck grovt korall grus en gång om året när det är dax att rengöra pumpen,mvh stefan

post-1262-14468914806863_thumb.jpg

post-1262-14468914806933_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim filter hade ju vart en billig lösning men jag tänker nog iallafall satsa på en färdigbyggd kalkreaktor. Just nu lutar det mot en Grotech HKR 150, överdimensionerad men det skulle det ha blivit om jag hade köpt en Deltec oxå eller något annat märke.

Vilka medie:r skulle ni ha i reaktorn ? Några favorit märken ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotech är inte fluidiserande (vad jag vet), så där bör du kunna köra med vilken korallkross du vill? Börja med Grotechs egna reaktormedia det den är avsedd till, sedan är det bara att leta liknande substrat till en billigare peng. :-)

Själv tänker jag prova på A.R.M. som jag hoppas på Ted ska kunna få hem. Det sägs innehålla bra mycket mer mängder spårämnen än vanligt media.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,dom enda media som jag avänt är AquaCare turbogranulat och vanlig grov korallsand,Turbogranulatet grumlar vattnet lite men det är kompakt,väger ca 1300g /L, AquaCare är oxå en bra reaktor men många tycker den förbrukar mycket gas,men om man struntar i bruksanvisningen och kör utan paus så går den snålt,Deltec är säkert en bra reaktor men har aldrig provat någon,fast både med och utan co2 så kör man ändå ett flytande sandfilter ,fast det är det ingen som tänker på.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotech är inte fluidiserande (vad jag vet), så där bör du kunna köra med vilken korallkross du vill? Börja med Grotechs egna reaktormedia det den är avsedd till, sedan är det bara att leta liknande substrat till en billigare peng. :-)

Själv tänker jag prova på A.R.M. som jag hoppas på Ted ska kunna få hem. Det sägs innehålla bra mycket mer mängder spårämnen än vanligt media.

Intressant med att du nämde spårämnen, idag tillsätter jag många spårämnen separat som kompliment till balling metoden.

Finns det medium till reaktorn som har en del spårämnen i så man slipper dosera dessa extra ?

Låter nog handlaren få rekomendera första tillsatserna till reaktorn, kommer att handla Svenskt av någon som man har förtroende för. Plus fördelar med garantier m.m.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...