Gå till innehåll

Varför så kategoriska?


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har med ett visst nöje läst vissa trådar här på SG (ledtråd: "nitrat") och slagits av hur kategoriska många verkar vara. Varför är det så?

Jag har haft föremånen att ha en person som läromästare och mentor som för snart 40 år sedan lade fram en ide om hur hjärnan fungerar. Hans kollegor betraktade honom som spritt språngande galen. Min mentor brydde sig inte som mycket om vad världen sade utan fortsatte istället oförtrutet sitt arbete och kunde trettio år senare kvittera ut ett Nobelpris för sina "tokerier" som nu inte längre var tokerier utan ganska självklara saker som alla kände till.

Det pratas om att man skall ha "0 i nitrat" för så är det ute havet". "Det skall vara så naturligt som möjligt". Kanske är det inte nitratvärdet som är det viktiga utan istället hur djupt akvariet är? Världshavens medeldjup tror jag ligger på ca 3000 meter. Min burks medeldjup är cirka 0.3 meter ... Och hur naturligt är det egentligen att "stänga in" en del av världshaven i en 200 liters glasburk...?

Om vi skall jämföra med människan så är det så att om hon får för lite mat så dör hon. Får hon för mycket mat så dör hon också. Får hon alldeles lagom med mat så dör hon iofs då med men då tar det betydligt längre tid.

Som någon klok person påpekade är saltvattensakvaristik en ny hobby som man väl kan säga fortfarande håller på att "klättra ned ur träden". Jag tror att öppenhet är en förutsättning för att den skall kunna utvecklas vidare. Kanske sitter det just nu någon akvarieentusiast i Dusseldorf, Kuala Lumpur eller Vetlanda som håller på att prova ut ett system som verkligen kommer att förändra hobbyn i grunden och när hon berättar om hur hon gjort är det viktigt att lyssna.

Jag tror att det finns mer än ett sätt att flå en katt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det i sin linda !

När det gäller växtakvarier så har man nog kommit längre än i saltvatten (eller så är det bara lättare).

Där har man för länge sedan passerat allt vad naturlighet är och har istället jobbat på att överträffa naturen ordentligt. Man har tex upptäckt att firrar klarar koldioxidnivåer på över 100ppm om bara ökningen går långsamt.

Kanske städar vi ur några hinkar koraller 1gång/vecka om några år... vem vet :)

Kanske doserar vi då ammonium och co2...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har med ett visst nöje läst vissa trådar här på SG (ledtråd: "nitrat") och slagits av hur kategoriska många verkar vara. Varför är det så?

Jag har haft föremånen att ha en person som läromästare och mentor som för snart 40 år sedan lade fram en ide om hur hjärnan fungerar. Hans kollegor betraktade honom som spritt språngande galen. Min mentor brydde sig inte som mycket om vad världen sade utan fortsatte istället oförtrutet sitt arbete och kunde trettio år senare kvittera ut ett Nobelpris för sina "tokerier" som nu inte längre var tokerier utan ganska självklara saker som alla kände till.

Det pratas om att man skall ha "0 i nitrat" för så är det ute havet". "Det skall vara så naturligt som möjligt". Kanske är det inte nitratvärdet som är det viktiga utan istället hur djupt akvariet är? Världshavens medeldjup tror jag ligger på ca 3000 meter. Min burks medeldjup är cirka 0.3 meter ... Och hur naturligt är det egentligen att "stänga in" en del av världshaven i en 200 liters glasburk...?

Om vi skall jämföra med människan så är det så att om hon får för lite mat så dör hon. Får hon för mycket mat så dör hon också. Får hon alldeles lagom med mat så dör hon iofs då med men då tar det betydligt längre tid.

Som någon klok person påpekade är saltvattensakvaristik en ny hobby som man väl kan säga fortfarande håller på att "klättra ned ur träden". Jag tror att öppenhet är en förutsättning för att den skall kunna utvecklas vidare. Kanske sitter det just nu någon akvarieentusiast i Dusseldorf, Kuala Lumpur eller Vetlanda som håller på att prova ut ett system som verkligen kommer att förändra hobbyn i grunden och när hon berättar om hur hon gjort är det viktigt att lyssna.

Jag tror att det finns mer än ett sätt att flå en katt!

jag tycker nog de råder bra öppenhet...det är inte samma sak som att folk inte får ha starka åsikter....de senare kan vara mkt konstruktivt...dom rätta kommer tids nog sedimentera ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öppenheten finns. Men hur utnyttjas den?

Mig tycks det som om många tycker huvudsaken är att vinna en poäng för sin teori.

Åsikt är ju en sak. Kunskap en annan och respekt för andras kunskap en tredje.

Ärligt talat: Hur många av dem som skrivit i de inflammerade trådarna det sista dygnet har alla tre i huvudet när de skrivit sina inlägg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...