Gå till innehåll

Johan´s uppgradering ca 1800l !


gladiator

Rekommenderade inlägg

  • Svar 344
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Problemet är nog att jag inte får upp honom, han har väldigt många gömställen.

Det får nog bli så att någon salt kompis får komma och kolla lite då o då ...

// Johan

Om du är rädd för att han ska dö under semestern och inte hinner lägga han i karatän. Så föreslår jag att du ska "låna" bort han till en annan saltis så länge.

PS.

Väldigt snyggt kar. :)

DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått igång pumpen nu ?

Mina erfarenheter är att fisken dör inte så snabbt så fixa en ny pump eller gör rent(ättiks sprit)/laga den gamla. Prova med vitlök till fiskarna, jag brukar låta pellets/broccoli ligga och dra med pressad vitlök.

Ring om du undrar något, du har ju mitt nummer....

Kul att höra tack Johan....

Upptäckte mindre skoj saker imorse.... UVC pumpen hade lagt av och tre fyra firrar har pricken.... suck.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan!

Här ser du att massor av andra tycker som mig att du har ett grymt kar!

Hör av dig angående tiden du är på resa. Jag borde kunna hjälpa din mor om det är så att du inte får ur den ur karet och att den där då du är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas !

Ringer....

// Johan

Johan!

Här ser du att massor av andra tycker som mig att du har ett grymt kar!

Hör av dig angående tiden du är på resa. Jag borde kunna hjälpa din mor om det är så att du inte får ur den ur karet och att den där då du är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått igång pumpen nu ?

Mina erfarenheter är att fisken dör inte så snabbt så fixa en ny pump eller gör rent(ättiks sprit)/laga den gamla. Prova med vitlök till fiskarna, jag brukar låta pellets/broccoli ligga och dra med pressad vitlök.

Ring om du undrar något, du har ju mitt nummer....

Tack kompis! Ja jag fickigång pumpen imorse igen... blev sen till jobbet men det får man ju ta!! Skall testa vitlök ikväll!! Hehe visste inte om det knepet men det låter som en najs metod hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering !

Har vart på semester i 2 veckor och har haft hjälp med att sköta karet, stort tack !

Resultat: 1 ganska stor mussla hade ramlat och låg upp o ner, bara skalet kvar.. :-(

2 av mina nyaste fina kejsare har dött, har inte sett till dom iallafall... :-(

Positivt: alla koraller ser ut att må bra, min Blue ring (kejsare) som har mat vägrat(jag vet inte hur länge) lever Men är så mager och han äter inte maten jag ger...

Undrar varför mina 2 nya kejsare dog, såg att dom åt bra innan jag åkte. Inga fiskar slogs med dom, allt såg så bra ut... Ändrade lite tider på belysningen,matmaskin istället för att jag matade och såg att alla fick mat,Varför ???????

Känns så trist..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Fan vad trist för er. Har själv funderat på att skaffa någon kejsare av nån sort men de verkar ju vara riktigt svåra. Har en stor semicirkulatus i 540l akvariet den har klarat sig bra. Men det nya karet har jag inget uv-c filter till. Törs jag pröva? Vad säger ni!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tråkigt...

Har fortfarande inte sett dom så dom är garanterat döda..

Tråkigt med din imperator, har själv misslyckats men en imperator.

Semestern var kanon, vädret kunde varit bättre men vi höll humöret uppe ändå.

Ha det så bra Johan ,hälsa familjen // Johan

Fan vad trist johan.... jag känner med dig.. har haft problem jag med... min imprettor dog bla ... stackars oss...

Hoppas det var en trevlig semester och att alla mår bra !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter av stora kejsare är tyvärr inte så bra, mindre dvärgkejsare har jag många och har inte haft några problem alls.

Jag använder inte uvc pga att jag kör zeolith, men det är inte pricken som tar död på dem. Det är något annat, kanke att vattenvärderna förändras för fort. Tips ?????

Hej på er!

Fan vad trist för er. Har själv funderat på att skaffa någon kejsare av nån sort men de verkar ju vara riktigt svåra. Har en stor semicirkulatus i 540l akvariet den har klarat sig bra. Men det nya karet har jag inget uv-c filter till. Törs jag pröva? Vad säger ni!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten har jag riktigt bra koll på så det tror jag inte, värme Nej..

Vet faktiskt inte vad det kan vara, en mussla hade dött, hög nitrit topp ???

Andra förslag ?

salthalt... kanske ngt sånt enkelt? eller värme?

Familjem hälsar tbx!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skrev inte lasse eller stig om det härromdagen..eller om det var Jonas... roman... att vi mäter nitrat och nitrit men sällan amonium eller vad det heter.. kanske det som hänt? det är så svårt att veta.. men med tanke på att det är två fiskar av så många som du har.. kan det helt enkelt inte vara så att de dog av ngn anledning som inte har med vattnet att göra? Kanske de inte fick i sig tillräckligt med mat? jag bara brainstormar för att hjälpa dig hitta en anledning...Jag är ju inte ens i närheten av din kunskap i detta ämne :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bytt ca 150 l vatten i förmiddags och tog mätvärden nu ikväll.

Temp 28 c

Salt 1,024

Fosfat 0,045 (med Rowa test) för högt, brukar ligga på 0,015.

PH 7,7-8,0 (närmare 8,0 än 7,7) Lite lågt !

KH 12,5 Väldigt högt !

Ammonia <0,25

Nitrate 0,2

Calcium 415

Magnesium 1300

Mina slutsats:

PH lite lågt kan bero på dålig skummning i 2 v.

Fosfat har gått upp mycket, kan bero på att 2 st fiskar har dött plus en stor mussla,för mycket mat under 2 veckor.

Frågor:

Vad gör jag åt KH ? vet att jag ligger väldigt högt på KH:n jämnt. Skulle vilja sänka rejält.

PH hur höjer jag den lättast ?

Fosfaten: jag kör med Zeolith reaktor så kan jag lägga i en strumpa med fosfat remove i karet eller sjunker den automatiskt ?

Jättetacksam för svar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft hägre KH än dig länge... det är nog saltet... det var det för mig iaf....reef crystal... har högt KH redan innan man häller det i karet....vad använder du för salt? Lågt PH kan väl bero på dålig cirkulation? läste det ngstans... om du haft dålig skummning kan det ju förklara ditt häga fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Tropic marine salt, ska mäta nästa gång jag gör iordning vatten.

Tror inte det är dålig cirkulation har 4X 12000 l pumpar plus returflödet, fragg karet har 2X4500 l pumpar.

Jag har haft hägre KH än dig länge... det är nog saltet... det var det för mig iaf....reef crystal... har högt KH redan innan man häller det i karet....vad använder du för salt? Lågt PH kan väl bero på dålig cirkulation? läste det ngstans... om du haft dålig skummning kan det ju förklara ditt häga fosfat?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste man skall dela streampumparnas flöde med tre... dvs du har 12000 l/h.... plus det andra..det borde ju iaf inte vara det... men med tanke på att du gjort vatten byte måste ju ditt PH varit ännnu längre före vattenbytet eller hur? kanske det är en förklaring till firrarna? Hur mår din imprettor? de skall vara som akvariumets kanariefågel... dåligt vatten= dålig imprettor... skall vara välldigt känsliga för dåliga värden.. sen kan man ju ha bra flöde på vattnet..men inte på ytan...då blir det dålig syresättning.. ja du förstår säkert :\ Jag tror säkert du vet och kollat allt detta..men det är alltid bra att få ideer...ibland missar man ngt enkelt för man kollar efter alla träden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag dog min Annularis, han var så mager.

Jättetråkigt !!!!

Ställer om frågorna är jättetacksam för svar.

Vad gör jag åt KH ? vet att jag ligger väldigt högt på KH:n jämnt. Skulle vilja sänka rejält.

PH hur höjer jag den lättast ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...