Gå till innehåll

Johan´s uppgradering ca 1800l !


gladiator

Rekommenderade inlägg

  • Svar 344
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tror mig minnas att du körde både reaktor och balling. Sluta dosera kh vätskan i några dagar alt. dra ner på den så sjunker väl kh..

Till att höja Ph används Kalkvatten, sök på det så kommer du hitta massor. Jag vet inte så mycket om det då jag aldrig haft något problem med att ligga på 7.8-8 som jag altid gjort.

Synd på dina Kejsare, var din franska en av dem som gick bort? den gillade jag starkt. Och jag tycker du va modig som stoppade ner med dina sps.

Din tryckare mår kalas hemma hos mig, den e grymt charmig o e nästan tam!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kört ballinge på länge, vet du vad A,B,C påsarna innehåller ?

Franska var en av dom som gick bort, riktigt sorgligt.

Ska läsa på ännu mer om kalkvatten/mixer, Ph/Kh...

Har hittat en till orsak till att fosfaten ökade (tror jag), Zeovit reaktorns cirkulation var riktigt dålig. Har gjort rent pumpen idag och vi får se om fosfaten sjunker..

Kul med tryckaren, var lite feg o stoppa ner honom i mitt stora karet.

Jag matade honom med fingrarna man får passa sig lite bara för han nafsar på fingrarna.

Hur går det annars med nya karet, Ted ?

Tror mig minnas att du körde både reaktor och balling. Sluta dosera kh vätskan i några dagar alt. dra ner på den så sjunker väl kh..

Till att höja Ph används Kalkvatten, sök på det så kommer du hitta massor. Jag vet inte så mycket om det då jag aldrig haft något problem med att ligga på 7.8-8 som jag altid gjort.

Synd på dina Kejsare, var din franska en av dem som gick bort? den gillade jag starkt. Och jag tycker du va modig som stoppade ner med dina sps.

Din tryckare mår kalas hemma hos mig, den e grymt charmig o e nästan tam!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kört ballinge på länge, vet du vad A,B,C påsarna innehåller ?

Franska var en av dom som gick bort, riktigt sorgligt.

Ska läsa på ännu mer om kalkvatten/mixer, Ph/Kh...

Har hittat en till orsak till att fosfaten ökade (tror jag), Zeovit reaktorns cirkulation var riktigt dålig. Har gjort rent pumpen idag och vi får se om fosfaten sjunker..

Kul med tryckaren, var lite feg o stoppa ner honom i mitt stora karet.

Jag matade honom med fingrarna man får passa sig lite bara för han nafsar på fingrarna.

Hur går det annars med nya karet, Ted ?

Tris då det var en riktigt läcker firre. Kommer du testa fler kejsare?

TM balling innehåller vad jag kunat läsa mig till A: CA, B: KH, C:Natriumfritt salt och magnsium

Jag har inte hunnit göra någontin med din gamla burk ännu, däremot så rev jag min och flyttade innehållet till en temporär 400l kub som blev proppfull. Men allt gick bra och den får stå o bubbla i garaget medans jag ska bygga nya systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu känns det som att jag aldrig ska köpa en fisk till.. :-(

Men man kommer ju över det här nederlaget så småning om och då blir det säkert någon kejsare.

Just nu ska jag försöka få ordning på värdena och ta reda på vad som gick snett, så jag inte gör om samma misstag.

En åtgärd jag ska göra är att släppa ut vattnet från kalkreaktorn (reduktionsburken) i samma fack i sumpen som skummaren. Då frigörs det mer koldioxid från vattnet.

Tris då det var en riktigt läcker firre. Kommer du testa fler kejsare?

TM balling innehåller vad jag kunat läsa mig till A: CA, B: KH, C:Natriumfritt salt och magnsium

Jag har inte hunnit göra någontin med din gamla burk ännu, däremot så rev jag min och flyttade innehållet till en temporär 400l kub som blev proppfull. Men allt gick bra och den får stå o bubbla i garaget medans jag ska bygga nya systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det påverkar något negativt bara en ändring som jag ser att det inte kan bli sämre att göra. Fick nämligen ett tips att göra på detta sättet för att få ut koldioxiden lättare ur systemet. Ska iallafall göra så här om ingen annan ser det som negativt.

Jag ser inget negativt i det men jag blev förvånad att det påverkar så mycket i ditt kar!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering !

Inga fler dödsfall, :-)

Karet ser ut att må riktigt bra, har inte kunnat bestämma vad dom 2 dödsfallen kunde bero på.

Troligt så kan det ha vart flera saker som: Temp 30+ , mussla som dog (pga ramlat) bidrog till att värdena svajade till, för lite/fel mat, många saker som har nämts i tråden.

Jag bestämde mig för att ha levande sand i karet, har tyckt att karet har vart för nytt för det.

Men idag köpte jag 2 säckar från Nature Ocean och vilket lyft det blev med ljus, färger. Ja allt....

Det blev 4 st sandvändande fiskar (Orange spotted Gobbie) som skall hålla rent, kommer bli några sandvändande sjöstjärnor senare när det kommer finnas mer mat i sanden.

Köpte oxå några häftiga sniglar, 3 olika sorter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack !

Sanden gjorde mycket i karet. Varför har jag väntat så länge ?????? :smiley5:

Nu skall jag bara justera in pumparna så sanden ligger kvar överallt, inte allt för lätt...

Snyggt! , fin sand också..

mvh manne

Johan, tror ditt kar blir minst lika bra om inte bättre....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blandat 2 st sorter, det är levande sand från Nature Ocean.

Sorterna heter:australian gold, Samoa Pink.

Tittade först i affärens visnings akvarium och tyckte dessa sorter var väldigt fina, tycker det är bra att affären hade visningskar för annars hade det varit svårt att välja sorter.

Vad har du för typ av sand/grus?

mvh Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...