Gå till innehåll

Johan´s uppgradering ca 1800l !


gladiator

Rekommenderade inlägg

  • Svar 344
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Bild nr 1

Är det från vänster till höger:

Benke, har ej salt kar .. (Ivan tror jag) följde med glasmästaren.... sedan är det jag..... Jonas "Sillen" som har ett otroligt fint saltkar och som har inspererat mig väldigt mycket.... sist men inte minst är det Glasmästaren själv Allan, syns bara huvudet. Allan finns med på bild nr:2 oxå.

Stort Tack till alla inblandande !

Du får gärna presentera vilka dom är på bilderna för en annan som inte ses söder om dalälven så ofta. =)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provkört ocean r. 6500:an och den var förvånande tyst, tänkte prova och se hur pass bra den orkar mata ca 2m upp plus lite böjar m.m. Om den inte blir bra så går det ju alltid att byta ut den, men köpte den billigt så det kan vara värt ett försök.

ang. karet så var jag riktigt rädd att någon skulle göra sig illa, det är tungt och konstiga lyftmoment. Men det gick bra, mycket bättre än vad jag trodde. :-)

Börjar bli riktigt otålig att få igång nya karet, men det är mycket kvar.

Pvc:n är beställd och nu funderar jag på att rena vattnet innan den kommer till sumpen/skummaren.

Har sett en bild på hur man kan göra men vill göra om det så det passar min sump (se bild)

post-1692-14468914978545_thumb.jpg

skoj,nervigt innan man får en sån pjäs på plats! angående am 6500, tror jag inte det är problem att köra den i din burk, nackdelen med dom är att vissa låter!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj oj vilken tank... blir nog underbart att titta på när det är klart.

Jag visade sambon dina bilder så att han ska sluta gnälla över mina akvarier han fått konka på genom åren... han skulle hålla sin käft nästa gång lovade han iaf, får se hur mycket han håller det löftet när nästa kar ska in i huset :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har tydligen missat detta inlägget Johan! Intressant tanke men du får säkerställa att det inte blir för mycket motstånd i filtret så att det kommer att skvalpa för mycket. Ser lite farligt ut bara att ha fackets kant i höjd med övriga karets kant. Skulle jag göra denna lösningen skulle jag nog skapa lite säkerhet där!

Kan du inte ta ett kort på din spirallösning så att du kan få lite kommentarer på den. Vill du inte kan jag titta förbi och ta en bild och nyttja i min tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tydligen missat detta inlägget Johan! Intressant tanke men du får säkerställa att det inte blir för mycket motstånd i filtret så att det kommer att skvalpa för mycket. Ser lite farligt ut bara att ha fackets kant i höjd med övriga karets kant. Skulle jag göra denna lösningen skulle jag nog skapa lite säkerhet där!

Kan du inte ta ett kort på din spirallösning så att du kan få lite kommentarer på den. Vill du inte kan jag titta förbi och ta en bild och nyttja i min tråd.

Det var den ända bilden som jag hittade med denna lösning, men visst måste den moddas om. Håller med om att just denna konstruktion ser lite farlig ut, ska försöka rita lite på en lösning som passar i min sump. Min tanke var att få bort mycket partiklar i vattnet med ett filter som allt avrinningsvatten går igenom innan den hamnar i sumpen.

Idag har jag jättemycket partiklar i mitt 750 kar, det vill jag inte ha i det stora karet. Har funderat på ett externt filter men det blir en extra pump/risk/elförbrukning även bökigt att göra rent ett sådant filter.

Kom gärna med ideer !!!

Spiral lösningen kommer från Leffe (Triton) har bara klippt till en plexiglas skiva och sedan värmt upp den och skruvat den. Placerar den högst upp i avrinningsröret och vattnet får en annan avrinning så det mesta ljud försvinner.

Provade med "Durso" och tyckte den var svår att ställa in och inte helt ljudlös, tyckte att durson ändrade sig och jag fick gå och justera ganska ofta.

Kan ta en bild när jag fixar till avrinningen till det nya karet, denna lösning har jag gjort i min dotters kar. Faktiskt riktigt nöjd !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att iden med ett filter före vattnet går ner i sumpen verkar vara en bra ide.

Så jag gjorde orning ett fack i plexi som jag kunde hänga på glaset i fösta facket. Tog bara vanligt filtermaterial som jag har till ungarnas pump, vit gansa fin. Fungerade fint men skulle nog kollat lite oftare för det satt ganska fort igen sig och so tur var blev det ingen katastrof men jag fick översvämning i facket av plexi och det hann rinna över en del innan jag såg det.

Har nu facket utan filter tills jag eller någon annan kommer med en bra lösning för att det inte ska kunna rinna över. Finns ju lite ideer gäller bara att hitta en smidig. Skriver så ingen annan gör samma tabbe! För ideen är det inget fel på. "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du gjort för att ljudnivån blir så låg som möjligt i facket ner till sumpen?

Man vill ju att det inte låter så mycket....

Funderade själv på att använda blå filtermatta i detta fack, finns i 2 st olika grovlekar (tror jag).

Dessa filtermattor kan man bara skölja av och återanvända....

Facket måste ju byggas en bit ner från sumpens kant, så om filtret sätts igen så rinner vattnet bara ner i sumpen. Visst får man då med partiklarna ner i sumpen men det skulle man ju få ändå om man inte hade facket. Man bör kanke göra rent filtermattan 1ggr/vecka för att slippa att det blir täppt plus nitrat m.m.

Lägg gärna uppbilder på din/era lösningar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudnivån blev mindre när jag hadde filtret i , men jag tror att det blåa grova filtret du pratar om skulle passa mycket bättre.Jag har ganska bra ljudisolering i sumpen, har satt föntertätning runt om på dörrarna och fick ner ljudnivån betydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj oj vilken tank... blir nog underbart att titta på när det är klart.

Jag visade sambon dina bilder så att han ska sluta gnälla över mina akvarier han fått konka på genom åren... han skulle hålla sin käft nästa gång lovade han iaf, får se hur mycket han håller det löftet när nästa kar ska in i huset :skrattar:

Man skulle vara gift med Thessan................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boman!

Så det var av dig han fick idén. Gillar tankenb och har börjat fundera på att nyttja den själv.

Johan!

Jag är inte säker på att jag hänger med på din skiss. Fattar t. ex inte hur du får olika vatten nivåer i "filter korgen" och i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxen är ju fristående av sumpen(alltså en egen box, kommer bara hänga boxen från kanten av sumpen) Vatten nivån i boxen styrs ju av hur stort hålet är i botten plus hur mycket filtret släpper igenom. Ett alt. är att göra ett stort hål i botten och sedan sätta en kulventil på pvc röret från boxen till sumpen. Då kan man styra vattennivån i boxen....

En tanke till är att göra ett eller fler hål i boxens överkant så om det blir igentäppt i botten så rinner vattnet ut där man vill/borrat. ev kan man sätta ett litet översvämnings filter där oxå om man absolut inte vill ha skit med ner till sumpen. Om det filtret oxå blir igen satt så rinner det bara ner över kanten av boxen till sumpen.

Tar gärna mot ideer och tips !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt fack som vattnet kommer ner i ser i det något lika ut jag har efter filtret satt en botten på facket och borrat en massa småhål "Många" där vattnet går vidare efter filtret.Mitt misstag var att överdelen på facket "Boxen" var längre än bakstycket så jag kunde häng den på glaset. Tyckte det var smart eftersom jag gjorde det när sumpen var i gång.Men eftersom jag hadde för fint filter och inte var tillräckligt uppmärksam satt filtret igen sig boxen fylldes med vatten och rann över bakstycket. Med andra ord vattnet i boxen blev högre än i sumpen . Men det är inga problem att lösa hadde jag haft boxen mitt i första facket och inte mot glasväggen hadde det ju bara runnit över.Men små tabbar kan bli stora problem i denna hobby.

"Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan!

Jag hade nog haft "filterkaret" nere i sumpen så att det var ungefär samma vatten nivå i både filtret och sumpen. Sedan haft en botten i filterkaret bara är ett galler som håller fast filtret. Fördelen med detta är att du inte behöver justera en kran för att alltid ha utsläppet av vattnet under ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Tål att tänka på !

Men det borde bli ett större motstånd för vattnet att rinna ner i sumpen om vattennivåerna ligger lika, kan det inte bli så att det lättare blir översvämning i boxen ?

Min tanka var att om man sätter en kulventil under boxen så kan du styra vatten pelaren i pvc röret ner från boxen.Dvs styra vattennivån helt i boxen.

Bästa är nog att bygga en box och testa !

Kommer att få all pvc material i början av veckan, ska försöka göra en box och testa olika lösningar.

Man skulle kunna köpa någon billig plastlåda och modda lite för att se om det blir bra och senare göra en i plexiglas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt !

Det var någon som sa till mig att denna hobby ska man njuta av och inte stressa, undrar vem som sa det :-) ....

Jonas,Vi kanke kan slå våra kloka huvuden ihop och ta en hobby kväll hos mig och testa lite olika ideer ?

Har även funderat på ett fack med biobollar, facket finns redan i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt !

Det var någon som sa till mig att denna hobby ska man njuta av och inte stressa, undrar vem som sa det :-) ....

Jonas,Vi kanke kan slå våra kloka huvuden ihop och ta en hobby kväll hos mig och testa lite olika ideer ?

Har även funderat på ett fack med biobollar, facket finns redan i sumpen.

Vem kan ha sagt något sådant? :skrattar:

Skulle vara trevligt med en hobbykväll! Kan vi ta den i mitt bygg projekt av gillestuga! Kanske bättre ta det där vi kan testa idéer. Säg till när du fått hem PVC:n!

EDIT:

Vad vill du få ut av biobollarna? Jag ifrågasätter inte din tanke utan vill förstå tanken bakom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...