Gå till innehåll

Johan´s uppgradering ca 1800l !


gladiator

Rekommenderade inlägg

Tänkte uppdatera lägget !

Akvariet har inte kommit pga. en massa olika anledningar, olycka m.m.

Men tänkte lägga ut en bild på hur jag hade tänkt mig att koppla ihop karen.

Kom gärna med ideer och tips om ni tycker något saknas eller feltänk av mig.

post-1692-14468914872929_thumb.jpg

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 344
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle ha ett större returpumpfack då det är där som du har din reserv om osmosvattnet tar slut i påfyllnadstunnan.

EDIT: Glömde skriva att de 2 kulventilerna du har bör sitte på matningarna till de olika kare, alltså en till huvudkaret och en till fraggkaret (som duu nu har). Ser ingen funktion till "huvudkranen" som du nu har!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha ett större returpumpfack då det är där som du har din reserv om osmosvattnet tar slut i påfyllnadstunnan.

EDIT: Glömde skriva att de 2 kulventilerna du har bör sitte på matningarna till de olika kare, alltså en till huvudkaret och en till fraggkaret (som duu nu har). Ser ingen funktion till "huvudkranen" som du nu har!

Returpumpfacket kommer att ha ca 90 l, var tvungen att mäta och räkna. Det får nog räcka med tanke på att sumpen är byggd, och kommer att testa den först.

Kommer dessutom att ha ca 100 l osmovatten i tunnan, så om det dunstar 6-8 l om dagen så räcker det i många dagar...

Du har helt rätt när det gäller kulventilen till huvudkaret, ska rita om..

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Returpumpfacket kommer att ha ca 90 l, var tvungen att mäta och räkna. Det får nog räcka med tanke på att sumpen är byggd, och kommer att testa den först.

Kommer dessutom att ha ca 100 l osmovatten i tunnan, så om det dunstar 6-8 l om dagen så räcker det i många dagar...

// Johan

Jag tror nog det kommer dunsta mer än 6-8l/dygn, speciellt med såpass mycket mh.... Men både returpumpsfack och osmos tunnan räcker säkert ändå.

Jag har fortfarande svårt att se returen, men den är ju där vilket är viktigast :)

Ska bli intresant att följa projektet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räkna med minst den dubbla avdunstningen skulle jag tro.

Oj ! 12-16 l/dygn, får nog köpa en luftavfuktare eller finns det något annat man kan göra för att få bort fukten ?

Kan tyvärr inte leda bort värme/fukt ut, bor i ett k-märkt hus och får inte sätta dit några ventiler.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj ! 12-16 l/dygn, får nog köpa en luftavfuktare eller finns det något annat man kan göra för att få bort fukten ?

Kan tyvärr inte leda bort värme/fukt ut, bor i ett k-märkt hus och får inte sätta dit några ventiler.

// Johan

Det finns ju de som kör med täckglas, med det är inte så vanligt. Avdunstningen borde minska då, men det finns ju andra bieffekter (ev. minskad syresättning, minskad genomskinlighet för ljuset mm). Men jag tror stigigemla har lyckats komma runt detta och har positiva erfarenheter från det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill helst inte ha täckglas, kollade på energimyndighetens hemsida och dom hade testat luftavfuktare. Länk: http://www.energimyndigheten.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/PageGenerator01?OpenAgent&MenuSelect=B6CC5AB6C0E7327CC12572E500289988&SearchType=filesearch

Ska kolla lite mer om luftavfuktare, kommer inte på någon annan lösning.

Har idag med 750l karet lite imma längst ner på fönstrena (på vintern), inte mycket men om jag ökar avdunstningen med nya karet så måste jag göra något....

Kom gärna med flera ideer....

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har karet anlänt... :-)

Tack till alla som var med och lyfte i Lördags, det var inte lätt men det gick !

Vi var 7 st som lyfte karet in genom ett fönster som var 2 m upp.

Bilder kommer på själva inlyftandet, Richard var fotograf. Han hade med sig sin nya kamera...

Lite andra bilder får ni så länge..

Inköpt av Daniel i Eskiltuna:

post-1692-1446891494125_thumb.jpg

Skummare och

post-1692-14468914941436_thumb.jpg

Returpump

post-1692-14468914941612_thumb.jpg

Lite bilder på karet:

post-1692-14468914942306_thumb.jpg

post-1692-14468914941793_thumb.jpg

post-1692-14468914941971_thumb.jpg

post-1692-14468914942138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tipsade och tipsade, jag sa att jag hade köpt den och undrade om du var intresserad av min Deltec skummare, nästan lika bra som en Bubbel King :-)

Otroligt tacksam för bärhjälpen !

Räkna med mig när du ska in med ditt nya kar.

Och han tipsade mig om den 30 minuter efter han bokat den. Vad får han för det? Jo bärhjälp!;)

Jag måste säga att spegelbilden i glaset blev ju bra, ser ut som du har levande i karet redan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då har man dreglat på tangentbordet då :D

riktigt snyggt Johan, det måste nog bli en träff hos dig i framtiden ;)

Finns ju fler osedda kort i trakten, pratade nyss med en ägare på msn som sa att han får ta tag i det nu.:ler: Men håller med!

Tipsade och tipsade, jag sa att jag hade köpt den och undrade om du var intresserad av min Deltec skummare, nästan lika bra som en Bubbel King :-)

Otroligt tacksam för bärhjälpen !

Räkna med mig när du ska in med ditt nya kar.

Jag vet att du sa det men jag är ju aviss och har gått och kollat om det finns några bk 250 beg tillsalu inom bilavstånd!

Tror vi inte kommer behöva så många när mitt kar ska in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...