Gå till innehåll

Info skyddade arter


Ingvar Hellmalm

Rekommenderade inlägg

Citat:

Ursprungligen postat av salar

Hej skriver ett pm till er Ingvar Hellmalm och Kjell Fohrman angående att en butik jag besöker ibland säljer arter som e skyddade tex Plerogyra sinuosa den färgade varianten,jag vet att butiken köper av en annan importör och jag kan inte se att det handlar om odlade exemplar.Och nu till min fråga förekommer det någon veterenär besiktning av importerade koraller,ingen myndighet som besöker butiker och tittar vad som säljs.Vad jag sett tidigare e framförallt LPS er som varit tillsalu som inga andra handlare har import tillsånd på.Vad kan man göra som privat person mer än att prata med butiken? MVH Patrik Svensson

Det var många frågor. Jag skall försöka ta dom i ordning.

Övervakande myndighet: Ja SJV som har inspektörer som skall kolla affärer=företag. Tyvärr alldeles för få och med för dålig utbildning. Inspektörerna (tidigare My Salman) kan vid behov tillkalla experter. Stor brist på kunnigt folk. Jag skulle nästan nämna ordet katastrof.

Import: Vid import till EU från s.k. 3:e land så står det första land där varan ankommer för gränskontrollen (tull, ev. gränsveterinär). Här skall alla papper inkl. CITES intyg kollas. Importören måste dessutom ha ett införseltillstånd. Varorna får sedan fritt transporteras och säljas innom EU.. Petdjurssmugglingen omsätter 100 miljoner € per år..........

Anmälan: Vid misstanke om brott görs anmälan till hälsovårdmyndigheten (vid djurskydd) eller till polisen (brott mot införsellagarna). Jag kan nämna att alla leg. vet har anmälningsplikt enl. lag när det gäller djurskydd. Polisen har spec. s.k. Zoopoliser. Spanien har 800 men Sverige bara 4.....komentar överflödig. Jag har dock sett en kraftigt ökande aktivität från tullkriminalen med fällande domar det senaste året. (Hundsmuggling).

Svenskarna är i gemen totalt blåögda och vet inte att det är straffbart att införa t.ex. ett snäckskal som de köpt i ett stånd billigt i Grekland utan CITES tillstånd om arten är listad (jag har sett många).

Ett undantag finns vid införsel till Sverige (spec. undantagstillstånd). Arter som kan leva i svenska vatten och medföra smitta kräver tillstånd av SJV för införsel t.ex vis kräftdjur och karpfiskar (Koivirus har vi just drabbats av). All s.k. komerciell fisk som lax m.fl. är utsatta för omfattande provtagning för införseltillstånd. Vi har dock fått in IPN denna väg.

Slutsats: Vi kan som akvarister fritt föra in nästan allt som vi köper i affär t.ex. från Tyskland eller Danmark, så kan även handlarna som dock måste deklarera moms.

Detta var så kort jag kunde.

Hälsn. Ingvar

EDIT: Då inlägget är off topic (i tidigare tråd), Salar som ställde frågan önskar få inlägget flyttat och det är bra information så har en ny tråd skapats!

/Sillen (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Butikerna håller jag för mig själv.Min fråga till Ingvar och hans svar kan vara en ny tråd som belyser ämnet om skyddet av vissa arter.Hoppas att tråden blir fri från smutskastning av butiker och vill gärna att butikerna deltar i tråden.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det vore bra med en länk till citeslistan, där man faktiskt kan se att tex Plerogyra sinuosa verkligen är listad.

Det har ju ibland varit heta diskussioner om vissa arter varit listade eller inte Tex anemonkorall. Vore som sagt bra med en länk där man kan se en korrekt citeslista + de möjliga tillägg som Eu tillfört, eftersom de kan lägga till arter som inte finns på den ursprungliga listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte hitta Plerogyra sinuosa speciellt på varken på CITES-listan, EU direktivet eller IUCN Red List. Däremot finns stenkoraller som helhet med på Kattegori II CITES och EU:s B-lista. Inget förbud men begränsad handel. Det krävs intyg för att föra in dem i EU men när de väl är här är det fri handel med dem - ursprungsimportören skall dock ha tillstånden.

Länkar

CITES

http://www.cites.org/eng/app/e-appendices.pdf

EU-listan (EU-CITES)

http://www.sjv.se/download/18.c5da6105e28e2c608000232/1332-2005+nya+kommf%C3%B6rordn.+arter.pdf

IUCN Red List

http://www.iucnredlist.org/

MVH Lasse

Edit

Hittade kvoterna för den (eftersom den är en stenkorall så finns det kvoter från de olika länderna)

Gå in och sök på http://www.cites.org/eng/resources/species.html

Skriv namnet och ni får upp ett svar. Klicka på Display Details. Vad jag fattar så är det exportörlandet som skall intyga att arten finns i deras kvot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte hitta Plerogyra sinuosa speciellt på varken på CITES-listan, EU direktivet eller IUCN Red List. Däremot finns stenkoraller som helhet med på Kattegori II CITES och EU:s B-lista. Inget förbud men begränsad handel. Det krävs intyg för att föra in dem i EU men när de väl är här är det fri handel med dem - ursprungsimportören skall dock ha tillstånden.

Länkar

CITES

http://www.cites.org/eng/app/e-appendices.pdf

EU-listan (EU-CITES)

http://www.sjv.se/download/18.c5da6105e28e2c608000232/1332-2005+nya+kommf%C3%B6rordn.+arter.pdf

IUCN Red List

http://www.iucnredlist.org/

MVH Lasse

Ja det var den infon jag hittade också. Men eftersom Plerogyra sinuosa inte finns med där, så antog jag att det fanns en bättre uppdaterad lista som jag inte var kapabel att hitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Lasse jag kan inte hitta den heller men sist så va den med vad jag kan minnas,men jag har sett andra arter som inte varit på marknaden på minst 10år.Patrik

När ungefär var den med ? Kan du speciera vilka arter du menar, dvs vilka som inte varit på marknaden under 10 år ?

Tycker det är intressant och veta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB jag skulle tro att den va med för 1-2år sedan,dom andra korallerna håller jag för mig själv, för min mening med tråden e att belysa och inte hänga ut någon.Patrik

Ok.

Varför hålla dem för dig själv, du angriper väl knappast någon affär om du nämner arterna. Ditt påstående blir ju ganska meningslöst om du inte talar om vilka arter du menar. Samt om du inte skriver vilka arter så blir det ju mycket svårt att kontrollera validiteten i påståendet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jobbiga med dessa listort är att vissa arter kan vara ok för export från t.ex. indonesien till USA men inte tillåtna att importera till EU.

Det första cites organistaionen skulle göra är ju att se till att dessa listor är begripliga, och som Ted säger sluta tjafsa om odlade koraller.

Jag tror inte heller att man får tillstånd för Plerogyra i EU

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jobbiga med dessa listort är att vissa arter kan vara ok för export från t.ex. indonesien till USA men inte tillåtna att importera till EU.

Det första cites organistaionen skulle göra är ju att se till att dessa listor är begripliga, och som Ted säger sluta tjafsa om odlade koraller.

Jag tror inte heller att man får tillstånd för Plerogyra i EU

Denna lista gäller för Eu-länderna http://www.sjv.se/download/18.c5da6105e28e2c608000232/1332-2005+nya+kommf%C3%B6rordn.+arter.pdf

och jag kan inte hitta något annat än att man behöver tillstånd för att importera Plerogyra. Men jag kanske har missförstått, vilket ju inte är helt ovanligt:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jobbiga med dessa listort är att vissa arter kan vara ok för export från t.ex. indonesien till USA men inte tillåtna att importera till EU.

Det första cites organistaionen skulle göra är ju att se till att dessa listor är begripliga, och som Ted säger sluta tjafsa om odlade koraller.

Jag kan inget om koraller så jag avstår från att uttala mig specifikt i denna fråga.

Dock kanske det kan vara värt att ta upp lite allmänt om vilka regler som gäller.

Dels finns ju CITES lista och dels EUs lista. Man kan säga att allt som finns på CITES lista också finns med på EUs lista + att EU har lagt till ytterligare några arter på sin lista.

Det intressanta för oss är därför EUs lista, men när man i dagligt tal brukar säga A-listade enligt CITES så är det lite fel eftersom det är på EUs lista som det finns en A och B-listning, medan arterna PÅ CITES är i Appendix I, II och III

På samma sätt som EU kan (och också gör) så kan även andra länder lägga till lokalt utrotningshotade arter på sina egna listor. Detta är ett snabbt sätt att få upp hotade arter på listor och hindra dem från utrotning.

Det är inte heller tillåtet att importera sådana djur till EU och detta är väl knappast något problem för en svensk importör om denne handlar med en seriös exportör för denne känner självklart till vilka djur som är listade i sitt eget land.

Därför lär vi nog få leva med att man även i fortsättningen kommer att få hålla reda på såväl EUs lista samt lokala listor.

Vad gäller anledningen till att odlade djur/växter etc. behandlas på samma sätt som vildfångade så antar jag att det har att göra med att det är oftast är omöjligt att se skillnad på odlat och vildfångat. Om handeln med odlade djur var tillåten helt utan regler så skulle ju helt plötsligt alla djur i handeln vara "odlade".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan vi inte få reda på vilka butiker det är?

jag vill inte köpa något som är olagligt!

kanske dags för en bojkott mot den/dom butikerna?

Har sagt det tidigare och säger det igen. Är man en miljömedveten saltvattensakvarist så kräver man av handlaren att han blir MAC-certifierad. Visst det är ingen 100% garanti för att all fångst och hantering har skett på ett miljövänligt sätt, men det innebär i alla fall att dessa butiker utsätts för en rätt tuff kontroll och om de missköter så blir de av med sin certifiering (som har kostat dom en hel del).

Dock så måste man också som miljömedveten konsument vara beredd på att det kostar en del att handla miljövänligt - MAC-certifierade fiskar/koraller kommer att betinga ett högre pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Forman. När det gäller arter innom saltvattenakvaristiken så tror jag det inte finns näågon som behärskar allt, okunskapen är stor. Detta gäller även insekter.

Högre djur har därimot ett bättre skydd, trots att det smugglas hejvilt.

Vi som ansvarsfulla akvarister torde kunna förbättra situationen avsevärt. Mycket torde dock bero på okunskap även hos denne djurägare se länk http://karlstad.expressen.se/nyheter/1.969449/hade-for-liten-bur-riskerar-fangelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men man vet inte om moderkolonien var vild eller odlad, om det är en oseriös leverantör så är det ju enklare och snabbare att fragga från vilda koraller.

/Janne

Dessutom så handlar det ju om detta skall kunna kontrolleras av tullveterinären vid gränskontrollen. Och vilken sådan kan vara en sådan expert på såväl koraller, söt-, och saltvattensfiskar, terrariedjur, smådjur och fåglar att denne genom blotta ögat kan avgöra huruvida dessa är vildfångade eller odlade.

Det är omöjligt och därför så lär vi även i fortsättningen få leva med att samma regler gäller för såväl VF som odlat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...