Gå till innehåll

Info skyddade arter


Ingvar Hellmalm

Rekommenderade inlägg

Dessutom så handlar det ju om detta skall kunna kontrolleras av tullveterinären vid gränskontrollen. Och vilken sådan kan vara en sådan expert på såväl koraller, söt-, och saltvattensfiskar, terrariedjur, smådjur och fåglar att denne genom blotta ögat kan avgöra huruvida dessa är vildfångade eller odlade.

Det är omöjligt och därför så lär vi även i fortsättningen få leva med att samma regler gäller för såväl VF som odlat.

Visst du har helt rätt, som det ser ut idag.

Men man borde titta närmare på om det finns någon lösning på möjligheten att frigöra handeln på odlade koraller. Om man hittar en acceptabel lösning, så skulle det väl minska trycket på de "vilda" korallerna. Jag skulle föredra att köpa odlade arter, även om de skulle kosta lite mer.

Men som sagt jag har svårt att se en bra lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Visst du har helt rätt, som det ser ut idag.

Men man borde titta närmare på om det finns någon lösning på möjligheten att frigöra handeln på odlade koraller. Om man hittar en acceptabel lösning, så skulle det väl minska trycket på de "vilda" korallerna. Jag skulle föredra att köpa odlade arter, även om de skulle kosta lite mer.

Men som sagt jag har svårt att se en bra lösning.

Nu är ju inte på något sätt som så att odlat = miljövänligt, det är ju t.o.m. som så att t.ex. CITES uppmuntrar vildfångst av såväl koraller som fiskar, eftersom om dessa skördas på ett vettigt sätt så är detta det mest miljövänliga som finns idag. Därför är en sådan sak som MAC-certifiering det viktiga (där alla led kontrolleras - alltifrån var och hur fångsten/odlandet sker, karantänshållning, transporten, förvaring, försäljning etc.) inte huruvida vi köper VF eller odlat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,men det finns ju odlingar som är väldigt seriösa, kan man ta en korall och odla fram 20 nya i havet tycker jag det är en del vunnet, jag menar odlingen kan väl oxå drivas på ett bra miljövänligt sätt,

Ja men om man har ett miljötänkande så innebär det i så fall att odlingen skall ske i ursprungslandet så att det ger arbetstillfällen och pengar tillbaka till lokalbefolkningen. Som det är nu så plockar man naturråvaran från ursprungslandet (som oftast tillhör den fattiga delen av världen) och odlar den i något annat land (som oftast inte är något fattigt land). En sådan odling profiterar på naturtillgångar i den fattiga delen av världen och det är detta som t.ex. CITES och FOA har reagerat mot.

Nu tror jag nog att såväl odling (både i ursprungslandet som i andra länder) som vildfångst i kombination är det som är mest miljövänligt. Dock vare sig odling eller vildfångst innebär med automatik att det är miljövänligt utan bägge sakerna måste ske under kontrollerade former och därför återkommer jag återigen till MAC-certifiering.

Ställ krav på affärena att de blir MAC-certifierade eller att de åtminstone enbart handlar med MAC-certifierad fisk och koraller och var också beredd på att betala lite extra för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell vad skulle en MAC-certifierad fisk alt korall kosta ungefär ?Allså hur mycket dyrare än va vi betalar i dag?Tack för att du deltar med bra info.

Patrik

Det är nog omöjligt att ange. Sett på lång sikt och om konsumenterna verkligen bryr sig om miljön så kanske de inte behöver bli dyrare alls. Detta eftersom man ju kan tycka att det vore så positivt ur marknadsföringssynpunkt att vara MAC-certifierad att ett sådant företag skulle sälja mycket mer och därigenom ta igen på "gungorna vad de förlorar på karusellen" eller vad man nu säger.

Nu tror jag tyvärr inte att vi inom hobbyn är så miljömedvetna utan när det kommer till kritan så blir det ändå så i praktiken att det blir plånboken som styr och då kommer självklart priserna att bli högre. För ett stort företag så kommer säkert prisökningen att bli rätt marginell (kanske 10%) men för ett litet "källarföretag" så är nog inte en MAC-certfiering praktiskt och ekonomiskt genomförbar. Däremot så skulle de ju åtminstone kunna bestämma att enbart sälja fisk/koraller som köpts från MAC-certifierade företag och då behöver ju inte prishöjningen bli så stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men om man har ett miljötänkande så innebär det i så fall att odlingen skall ske i ursprungslandet så att det ger arbetstillfällen och pengar tillbaka till lokalbefolkningen. Som det är nu så plockar man naturråvaran från ursprungslandet (som oftast tillhör den fattiga delen av världen) och odlar den i något annat land (som oftast inte är något fattigt land). En sådan odling profiterar på naturtillgångar i den fattiga delen av världen och det är detta som t.ex. CITES och FOA har reagerat mot.

Nu tror jag nog att såväl odling (både i ursprungslandet som i andra länder) som vildfångst i kombination är det som är mest miljövänligt. Dock vare sig odling eller vildfångst innebär med automatik att det är miljövänligt utan bägge sakerna måste ske under kontrollerade former och därför återkommer jag återigen till MAC-certifiering.

Ställ krav på affärena att de blir MAC-certifierade eller att de åtminstone enbart handlar med MAC-certifierad fisk och koraller och var också beredd på att betala lite extra för detta.

Fast det tyckte jag var självklart att odlingen skulle ske i ursprungslandet och på så vis försörja delar av lokalbefolkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MAC certifering är ypperligt. MEN för att bli MAC certifierad finns diverse hinder.

TEX. MAC certifierar inte fler butiker än de kan se till att förse med certifierade sändningar. Eftersom de certifierade reven endast levererar organismer som regenererats så behövs fler MAC certifierade rev innan MAC kan växa sig större. Jag har själv aktivt arbetat för att få MAC större i Sverige. Jag har själv ansökt om att få certifiera men eftersom jag öppnat butik är jag inte längre tredje part. Jag har ansökt om att få min butik certifierad. Jag gör däremot allt för att se till att ha organsimer som kan ge hobbyn ett samvete. Butiker kan endast ansöka om att bli certifierade men det är ingen självklarhet att bli certifierad hur seriös än ens butik är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salar det du frågar om handlar inte denna tråden om. Jag skriver med detta login numera i dessa trådar. Ett tag var det fel men nu är det tydligen rätt igen. De e bara att göra som man blir tillsagd så blir allt jättebra. Jag skriver med BIOTED Marine loginet i min egen tråd och med Tedb annars. (då ska allt vara rätt) Att det man skriver kan färgas av att man har butik framgår på detta viset sämre tycker jag. Men men. Andra skriver med diverse andra login. Typ Greger som är Leffe. Och Jaken som har lite andra kopplingar till butik. Men så ska allt vara.

Men det denna tråden handlar om finns med i en gammal tråd som finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/archive/index.php/t-12988.html

Ungefär samma personer som diskuterar ungefär samma sak. Min sak i frågan har inte ändrats . Jag tycker fortfarande likadant. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Ted jag känner Greger och det va hans namn innan han blev med Triton,Jaken i fråga e nog lite mera dator kunnig än Fredrik o Leffe.Hur nära e du med din Mac certifiering dvs att du kan få en leverans?Patrik

Jag åker ofta till De Jong som har MAC certifierat Jag handlar det men det förlorar certifieringen när jag köper det. OBS Crille e min polare här hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille e klart din polare,ibland tror jag att du bjudit honom på ZEOstart,men nu kan även jag få lite ZEOstart av Leffe,hoppas att de e du TED som levererar till Triton.Inget ont om din service med paketen det har gått bra dom gånger jag handlat av dig TED.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif Bra och relevant ämne det här. För er andra läsare som undrar vad TedB och salar refererar till ovan så har vi bett handlarna att logga in som "privatpersoner" när de skriver i vanliga trådar för att hålla det vanliga forumet fritt från butiksloggor. Flera annonsörer har därför dubbla login.

Men åter till ämnet nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte vi skall se så negativt på olika listor och att de är svårbegripliga och framförallt svålästa i många fall så har de gjort gott. Ett ex. för 10-20 år sedan så sattes Tridacna musslor upp på listorna och praktisk taget all handel både för mat och akvarier upphörde. Detta blev ett incitament till de stora odlingar som finns idag både för mat och akvarier. Ett annat ex. är elfenben som varit listat i många år, men nu har man släppt för en begränsad export av de stora lager som finns och detta för att fattiga länder skall ha råd med " Game wordens".

Torsken borde föras upp på Sveriges röda lista snarast annars blir den utrotad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille e klart din polare,ibland tror jag att du bjudit honom på ZEOstart,men nu kan även jag få lite ZEOstart av Leffe,hoppas att de e du TED som levererar till Triton.Inget ont om din service med paketen det har gått bra dom gånger jag handlat av dig TED.Patrik

jo,han bjöd på ett par glas zeostart, o det sitter i än:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,men det finns ju odlingar som är väldigt seriösa, kan man ta en korall och odla fram 20 nya i havet tycker jag det är en del vunnet, jag menar odlingen kan väl oxå drivas på ett bra miljövänligt sätt,

I växtvärden finns ett liknande problem där tyvärr CITES "kompromisslöshet" kan bidra till utrotningen av vissa orkidéarter. Mkt sällsynta och utrotningshotade arter samlas illegalt och kan säljas för stora pengar, flera 10-tusentals kronor till skrupelfria samlare. Om en eller några seriösa odlare på legal väg fick tillgång till några få plantor så skulle man kunna mångfaldiga dessa på ett par år och priserna skulle sjunka till en nivå där illegalt samlande inte längre var lönsamt och de fåtal vilda plantorna fick vara ifred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte vi skall se så negativt på olika listor och att de är svårbegripliga och framförallt svålästa i många fall så har de gjort gott. Ett ex. för 10-20 år sedan så sattes Tridacna musslor upp på listorna och praktisk taget all handel både för mat och akvarier upphörde. Detta blev ett incitament till de stora odlingar som finns idag både för mat och akvarier. Ett annat ex. är elfenben som varit listat i många år, men nu har man släppt för en begränsad export av de stora lager som finns och detta för att fattiga länder skall ha råd med " Game wordens".

Torsken borde föras upp på Sveriges röda lista snarast annars blir den utrotad.

Jag tror också att den här typen av åtgärder/skydd i grunden är väldigt positivt - missbruk och oetiska metoder uppkommer ju alltid när det finns en marknad för något som har begränsad tillgång.

Precis som ChristerT säger skapar det t o m ibland en avancerad svartmarknad

Men det bygger ju på att det finns köpare, och det är väl där som man som akvarist eller handlare har ett val som påverkar på sikt, finns det ingen efterfrågan så avtar handeln.

Det jag efterlyser är en begriplig lista vad som inte är OK - även om man frågar SJV om en specifik art, så är det ibland svårt att få entydliga svar

Det finns ju en annan sorts "Torsk" som är förbjuden enligt lag, men det verkar ju inte ha haft nån större inverkan ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag bli lite orolig över alla som inmundigar dessa preparat.....

Det kanske är dags att starta en ny rörelse för akvarister, AZ - Anonyma Zeolister!

Zeolit produkter kan ju inte vara nyttiga att förtära.

Själv brukar jag provsmaka skummarkoppens innehål efter en vecka för att se hur fiskarna egentligen mår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I växtvärden finns ett liknande problem där tyvärr CITES "kompromisslöshet" kan bidra till utrotningen av vissa orkidéarter. Mkt sällsynta och utrotningshotade arter samlas illegalt och kan säljas för stora pengar, flera 10-tusentals kronor till skrupelfria samlare. Om en eller några seriösa odlare på legal väg fick tillgång till några få plantor så skulle man kunna mångfaldiga dessa på ett par år och priserna skulle sjunka till en nivå där illegalt samlande inte längre var lönsamt och de fåtal vilda plantorna fick vara ifred.

ja så blir det automatiskt,tillgång och efterfrågan, dessutom odlas det ju i ursprungsländerna, och det är positivt för befolkningen, det måste ju vara miljövänligt! det är därför jag är för odling!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...