Gå till innehåll

Strömavbrott! Hjälp!


elNico

Rekommenderade inlägg

Behöver akut hjälp med ett litet strömavbrott.....vi var hos mossan o fira jul. Kommer hem till ett utkylt och mörkt hus. Jag fick gåshud o rusade till akvariet när jag insåg att jordfelsbrytaren hade löst ut!

Varför e skit samma nu, men vad gör jag?!

Som läget e nu, en del kirurger flyter runt o kippar. Jag har fiskat upp några räkor och en Japonicus.

Vad som bekymrar mej är belastningen av kvarvarande fiskar. Om dom lever eller inte är ju frågan.

Jag orkar inte riva hela karet på julafton....

Men antar att jag måste få ur död fisk.

Skummare går för syresättning ihop med lite extra pumpar. Ytterligare 550w doppvärmare är isatt för att få upp värmen. Tempen i karet var bara på 15 grader när jag upptäckte den här röran...

Förslag någon?

God Jul fresten.....:-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetrist att höra, jag lider med dig.

När det gäller vad som händer med döda fiskar och förruttnelse mm, så tror jag inte att det är så akut, då det är en process som tar lite tid. Givet att flera fiskar ännu inte dött så borde ev. döda fiskar inte ha legat så länge ännu.

Kan du mäta några vattenvärden? Nitrit är väl det som kan vara mest kritiskt antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det e sant. Då flera fiskar ännu kippar så kanske det egentligen inte är akut.

Konstigt att en räka ser ut att klarat sej bra medans den andra var stel som en pinne. En Xanturum simmar runt som vanligt medans flera Flavienser kippar eller är döda.

Sen hittar jag inte mina övriga kirurger, en Tomiensis och en palett.

Man blir så jefla lessen....

Vi ska ha massa folk här nu oxo, men jag ska mäta nitriten så fort jag kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En följdfråga:

Fäller Calsium ut om tempen går ner?

Vattnet är lite mjölkigt, jag har iofs försökt blåsa bakom stenarna för att få fram eventullt döda firrar, men det känns inte som det e det vanliga "skräpet"

Och om det löser ut, hur blir jag av med det? Mjölk i karet har ju aldrig varit tanken....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En följdfråga:

Fäller Calsium ut om tempen går ner?

Vattnet är lite mjölkigt, jag har iofs försökt blåsa bakom stenarna för att få fram eventullt döda firrar, men det känns inte som det e det vanliga "skräpet"

Och om det löser ut, hur blir jag av med det? Mjölk i karet har ju aldrig varit tanken....

kan det vara korallerna som slemmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njaa, SPSer och LPSer slemmade lite grann bara.

Nu när tempen börjar krypa över 20 så har min Xanturum och en Flaviens piggnat till. Såg min Bicolor oxo, den verkade pigg.

Skummarn går för fullt nu, till saken hör att jag kört skummarlöst, med DSB.

Kör ganska blött skum nu, men körde den mest för att få upp syrenivån.

Nu när MH gick på börjar min stora Euphyllia slå ut faktiskt.

-Hittade en död Clown.....Den andra är lika pigg som vanligt.

Men jag är lite orolig för "mjölken" i karet. Ingen uppmätt nitrit(än) och CA låg på normala 400.

suck...men fortsätt posta, ni ger mej hopp!

Svärmor e här fresten.....hon skulle köpa nya fiskar till mej. Åtminstone tills jag sa vad ett gäng kirurger kostar....;-) hmmm jaa, ni vet!

Svågern som e elektriker ska dra om elen så jag får en separat jordfelsbrytare på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte skummaren. Det är inga mikrobubblor utan riktigt mjölkigt.

Ser man från kortändan på karet så blir man lite rädd....

Kol kör jag inte än, inte mer än jag kör i fosfatreaktorn. Har lite, lite kol i den.

Om det nu var Calsium som hade fällt ut så borde väl calsiumnivån sjunka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar det ju som tur är inte bli för dyrt för dig att köpa ny fisk, men spara den döda fisken i frysen för säkerhets skull. Om totala förlusten överstiger självrisken på hemförsäkringen (typiskt 1000 kr, förutsatt att du har drulletillägget/allrisk) så kan du lämna in fisken för värdering hos en lokal handlare och sedan ta en diskussion med försäkringsbolaget. Uffe2 råkade ju ut för samma sak (krasch pga utlöst jordfelsbrytare) om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K, bra, det har jag inte tänkt på!

För att rapportera vidare så har värmen kommit igång och min Tomiensis har dykt upp, pigg o kry!

Så förluster hitills är en clown, en eller två flaviens, en Japonicus, en pepparmint och en Amboensis(hmmm stavning, vanlig putsarräka). Åtminstone dom jag kan se, men det lär bli fler.

Min palett har inte synts till än tex.

Men nu är jag faktiskt mest oroad över mjölkigheten i vattnet.....vad? Och vad göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo, okej, jag ska köra i kol!

Men jag får för mej att det inte e koraller som slemmar eller döda fiskar som får vattnet att grumlas/ bli mjölkigt.

Jag tror det är nåt annat, men jag vet inte vad...

Humöret börjar komma tillbax, en julnubbe har åkt ner. Mina flavienser har visat sej alla 3!:-)

Roligaste ikväll var väl när Benny simma runt, Marcus, min 7åring, blev överlycklig. Det var ju ändå hans första fisk, som han uttryckte det. Benny är förövrigt våran Bicolor;-)

Men jag ska gå ner direkt o köra i kol, så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist Nicklas, lider med dig.

Det grumliga i vattnet är troligtvis från när du blåste rent revet och bakom stenarna.

Brukar ligga en del skit i hålorna.

Hoppas att det återhämtar sig snabbt och att korallerna klarar det fint.

// Jens.

Jag tackar för allas vänliga ord, dom värmer och hjälper mer än ni kan ana. Ett extra tack till Lasse oxo;-)

Jag tror inte att "grumlet eller mjölken" är från vanligt skräp eller detrius som samlas bakom stenarna. Det är inga partiklar som svävar i vattnet utan bara mjölkigt. Jag tyckte det blev värre o värre ju mer tempen steg. Nu är jag uppe i 25 grader, fiskarna som syns är pigga men skygga.

-Tyvärr börjar det lukta fiskrens nere i källaren, mitt sumprum. Så jag misstänker att det ligger dött i karet.

Jag har nu kört i kol och håller på att blanda upp nästan 100liter nytt vatten.

Fortsätt gärna att spekulera, alla tips mottages med tacksamhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag lider med verkligen med dig niklas! tyvär så har jag inget att tillägga som hjälp mer än få upp tempem och byt vatten som dom andra säger. var japonicusen död nu då?

den stackarn fick iaf leva ett hårt liv den fisken. min vitbröstadade som gjorde livet surt för den och sedan detta. men vet du jag kan fixa en ny till dig om du vill ha en,du får den billligt.

god jul föresten

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ber om ursäkt det är inte glöggen som orsakat mina stavfel utan att linserna sitter skevt och satt med datorn på 42" plasma tv´n och skrev såg inte ber om ursäkt har rätt dator nu :).

hur många utav dina fiskar fattas och som du vet är döda? och har du inte salt hemma så kan jag ta en tur och lämmna av lite om du behöver, kan ju vara svår att få tag på så här i juletid.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket tråkig läsning.. hur länge hade det varit strömlöst i karet?

Kan tyvärr inte svara på det exakt....vi åkte hemifrån den 23:e vid 16tiden. Var hemma den 24:e vid 14tiden. Nånstans där emellan...

Peter:

Japonicusen var kung i karet och en riktig skönhet! Den hade blitt kvitt pricken och la på vikt.

En riktig "Pride an' Joy". Så lessen för att jag inte tog hand om den bättre än det här.....:-(

Joo, jag har salt, även vatten, blandar som sagt nu till vatten för ett större byte.

Vill du får du gärna skaffa mej en till men det känns ju inte som ditt jobb att förse mej med fisk!;-)

Dessutom ska vi ha lugn o ro i karet ett tag nu!

Mitt recept mot det mesta, framförallt prick! Gör ingenting förutom UV-c, är fisken frisk o har ätit bra överlever den. Om rätt förutsättningar finns för fisken vill säga.

Hör av dej ändå Peter, kaffe o nåt o tugga på finnes!;-)

-Gäller naturligtvis alla andra oxo!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...