Gå till innehåll

Kylning


Niclas

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad händer om man ytbehandlar aluminium, då lär man väl komma ifrån detta med utsläpp av metall metalljoner.

Har snackat http://www.bromancob.se/index800.htm och det har kommit nya material för kylning, kommer inte ihåg vad han sa med det var nån form av plast eller om det var Komposit som har bättre engenskaper än koppar samt aluminium.

Kan ju vara nåt för er med saltvatten.

Är det så att jag kommer på vad det var så åter kommer jag ,men för dom som verklingen vill veta kan ju ringa till dom å fråga.

Foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen är ju glas en välldigt bra insulator och har hyfsat dålig värmeledningsförmåga.

Så peltier-elemenet kommer att få jobba mycket i onödan.

Det är ju riktigt, men man kan alltid minska den termiska resistansen genom att man sätter en tjock aluminiumplåt (typ 20x20cm) mellan glaset och peltierelemetet.

Sedan smetar man på lite värmeledande pasta (finns ex på ELFA),

så blir det riktigt bra kylning !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Angående problemen med metall--saltvatten, beslöt jag att testa med glas som värmeväxlare.

Iden med lylaren är ganska lik den experimentkylaren som det finns bilder på i "tråden".

Den här gången blev kylflänsen 120 mm hög 80 mm djup och 600 mm lång.

På denna sattes 4 st "standardelement" 12v 48w fast. Elementen är som bekant 45 * 45 mm stora.

På elementen sattes 4 st aluminiumklossar 45 * 45 * 20 mm. ( Allt detta för att lättare kunna isolera senare ).

På dessa sattes en aluminium"plåt" 60 * 450 * 6 mm. Nu fanns en tillräclligt stor och stabil "grund för värmeväxlaren".

Denna gjordes i 6 mm glas, förutom undersidan som var 0,3 mm laboratorieglas. ( Glas isolerar som sagt jättebra ).

Denna lilla glasbehållare har en mittvägg. Så vattnet tvingas gå en sträcka på ca 900 mm. Bifogar en dålig skiss.

Kylfläktarna är 4 st 120 mm datorfläktar.

I och med jag använde 4 st element, blev det tillräckligt med effekt för att klara mitt 720 kar.

post-860-14468912119299_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt tabell har plexiglas dubbelt så högt "isolationsvärde" som glas. Plexiglas i tunna skivor under 1 mm är svårt att hantera. Därför valde jag glas. Bottenplattan i värmeväxlaren är i 0,3 mm labbglass. ( dvs kan inte spricka pga tempskilnader ) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Ni måste ha lite avstånd mellan peltierelementen och glasskivan (mina klossar), för att kunna isolera med tex lite frigolit. Försök inte med vanligt glas, det sprocker direkt när man "punktkyler det. Kolla min skiss igen och min "gamla kylare".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Ni måste ha lite avstånd mellan peltierelementen och glasskivan (mina klossar), för att kunna isolera med tex lite frigolit. Försök inte med vanligt glas, det sprocker direkt när man "punktkyler det. Kolla min skiss igen och min "gamla kylare".

¨

Varför måste man ha dessa klossar

Vart får man tag på glas som funkar då?

lc120.jpg

http://www.tetech.com/

Hej

Angående problemen med metall--saltvatten, beslöt jag att testa med glas som värmeväxlare.

Iden med lylaren är ganska lik den experimentkylaren som det finns bilder på i "tråden".

Den här gången blev kylflänsen 120 mm hög 80 mm djup och 600 mm lång.

På denna sattes 4 st "standardelement" 12v 48w fast. Elementen är som bekant 45 * 45 mm stora.

På elementen sattes 4 st aluminiumklossar 45 * 45 * 20 mm. ( Allt detta för att lättare kunna isolera senare ).

På dessa sattes en aluminium"plåt" 60 * 450 * 6 mm. Nu fanns en tillräclligt stor och stabil "grund för värmeväxlaren".

Denna gjordes i 6 mm glas, förutom undersidan som var 0,3 mm laboratorieglas. ( Glas isolerar som sagt jättebra ).

Denna lilla glasbehållare har en mittvägg. Så vattnet tvingas gå en sträcka på ca 900 mm. Bifogar en dålig skiss.

Kylfläktarna är 4 st 120 mm datorfläktar.

I och med jag använde 4 st element, blev det tillräckligt med effekt för att klara mitt 720 kar.

Vad kostade den komplett nu då den är färdigbyggd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Bilden du har lagt ut, tyckte jag var en olämplig konstruktion. All värme som genereras av kylflänsen och fläkten går rakt över till den "kalla sidan". Kolla hur ett minikylskåp ser ut. Fläkt -- Peltierelement -- "Stor aluminiumkloss" -- Ny kylfläns på den kalla sidan.

Mitt tunna 0,3 mm glas är en sorts "labboratorieglas", ungefär samma som används för preparatglas till mikroskåp. Jag fick en stor bit 50 * 50 cm. Man kan kyla eller värma den utan att den spricker.

Kostnaden för kylaren är ju "bara" peltierelementen, en stor kylfläns (varma sidan) och ett bra switchat nätaggregat. Tyvärr har jag inte koll på affärspriser. Man får väl ha någon nytta av "stället man jobbar på". Även om man köper prylar hamnar man nog inte över 2000 kr. 4 st element ca 800 kr, kylfläns 60cm 200 kr, spänningsaggregat 12 eller 24 v max 600 kr, lite aluminiumbitar glasbitar max 200 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er alla jag har knådat ihop en bild på hur jag ska fixa till mitt kylblock av aluminium.

Längd är ca 30 cm samt 15 cm bred

kolla in å säg vad ni tror om funktionen på detta,

Ska sitta ett 289 W peltierelement på toppen.

Peltierelementes varma sida ska kylas ner av ett likadant kylblock.

allså det ska vara 2 st kylblock ett block för att kyla ner akvariet samt ett kylblock som ska kyla peltierelement.

Jag har nämlingen en radiator med 4 st fläktar.

fördelen med detta att jag får en bra kylning på peltierelement samt att jag kan köra fläktarna på ett lägrevarvtal.

Slipper då ifrån en massa oljud från dom.

post-1567-14468912121419_thumb.jpg

post-1567-14468912129069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du behöver göra så mycket "böjar". Dela bara blocket på mitten. Vatten har en enorm Värme-kyl upptagningsförmåga.

Iden du har är nog inte så dum.

Mitt allra första experiment var med en kylfläns i titan neddoppad i sumpen. (Kalla sidan). Varma sidan var en vatten"värmare" liknande din, som sen via slangar gick till ett grovkök där en "radiator" med fläktar stod.

Fram med fler ider med fiffiga kylutrustningar !!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du behöver göra så mycket "böjar". Dela bara blocket på mitten. Vatten har en enorm Värme-kyl upptagningsförmåga.

Iden du har är nog inte så dum.

Mitt allra första experiment var med en kylfläns i titan neddoppad i sumpen. (Kalla sidan). Varma sidan var en vatten"värmare" liknande din, som sen via slangar gick till ett grovkök där en "radiator" med fläktar stod.

Fram med fler ider med fiffiga kylutrustningar !!!!!!!

Ok då ska rita om min lilla bild å se vad ni tycker.

Men en fråga jag har hört att ska sträva efter att få vattnet att bli turbilent för att få bästa kyla på det.

Allra helst ska man ha en trubbig eller oslät botten i mitt kylblock så man kan få till virvlar eller nån form av förändringar i vattenstömmen.

För om man bara leder in vattnet lungt å fint utan större hinder så blir det olika tempratur skikt i vattnet.

Ok det här låter ju djävligt proffsigt , Det är vad jag har hört.

Så om nån kan rätta mig blir jag glad, för jag vill ju ochså veta hur det förhåller sig

foppa

post-1567-14468912121833_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten tanke: ju sämre yta du har i kylblocket (grovfräs bara!) desto större yta får du,dvs bättre värmeöverföring.

Vi använder liknande kylblock i jobbet dom e bara gjutna, ingen polering eller fräsning i kylkanalerna alltså.

bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten tanke: ju sämre yta du har i kylblocket (grovfräs bara!) desto större yta får du,dvs bättre värmeöverföring.

Vi använder liknande kylblock i jobbet dom e bara gjutna, ingen polering eller fräsning i kylkanalerna alltså.

bara en tanke...

Ok hur stort bör ett kylblock vara för 720 Liter samt att vill minska tempen 5-6 grader.

Föresten säljer ni såna kylblock eller vad kan man få tag på dom nånstans.

Å vad är dom gjorda av.

Grymt nyfiken nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej vi säljer inte, kylningen är till förpackningsmaskiner som vi monterar, dessutom e dom för små för ditt projekt! Tror dom e 100 *100 el. nåt sånt. Dom e gjorda i nån sorts gjutstål ingen aning om korrekt namn.

Fortsätt du med aluminium, ett super mtrl! Lätt och bra värmeöverföring. Vet dock inte hur det funkar efter långvarigt bruk, ärjar?

Kolla lite på http://www.sweclockers.se om peltierelement det e rätt fräcka grejer!

Hmm när jag överklocka datorer med peltier var det grymt viktigt med bra kontakt mellan alla ytor...silverpasta va ett måste.

Jag tycker din sista ritning ser bra ut, vattnet ska "virvla" som nån sa, och O-ringen e garanterat tät.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan korrisionsskydda aluminium genom att eloxera (anodisera) det.

Eloxera gör man genom att stoppa aluminiumbiten i syra och

sedan kör man lite ström genom det hela.

Då bildas en hård transparent yta av aluminiumoxid,

som effektivt skyddar ytan mot oxidering.

Ganska enkelt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan korrisionsskydda aluminium genom att eloxera (anodisera) det.

Eloxera gör man genom att stoppa aluminiumbiten i syra och

sedan kör man lite ström genom det hela.

Då bildas en hård transparent yta av aluminiumoxid,

som effektivt skyddar ytan mot oxidering.

Ganska enkelt.....

Att oxideringen skulle skydda någon längre tid mot aggresiv miljö tror jag inte på. Men däremot finns det aluminiumlegeringar som tål saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...