Gå till innehåll

Kylning


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hej jag är verkligen inte insatt i att bygga sådana här saker men hittade en pryl på internet som kanske kan ge ideér på hur man kan göra eller så är de bara helt fel vet inte men här kommer bilden. Den heter tydligen iceprobe och är till för mindre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Felet med Iceprobe är att den varma sidan sitter "för nära" den kalla. Som mitt första projekt ska den "varma sidan" ha vattenkylning och leddas iväg en bit från akvariet,sumpen till en extern radiator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag är verkligen inte insatt i att bygga sådana här saker men hittade en pryl på internet som kanske kan ge ideér på hur man kan göra eller så är de bara helt fel vet inte men här kommer bilden. Den heter tydligen iceprobe och är till för mindre kar.

Spinner vidare med denna iceprobe. Undra vad det är i den vita som gör att det kyls.

Mer bilder:

IPACwithPCTEC1.jpg

AquariumChillerwithDimensio.gif

This is the ideal cooling solution for small aquariums--55 gallons or less

Varför används ej kylflänsar i koppar!`??

diagram%20metaller.GIF

Lite grovt kan man se att koppar nästan är dubbelt så effektivt som aluminium.

Denna kyl kanske kan vara nått??

736.jpg120090-004_800x640.jpg

http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=736

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare problem med Iceprobe är att för att bli av med sin "kyla" runt proben behövs cirkulation. Antingen cirkulation eller mycket större "kyl"yta. Detta funkar nog bara till mycket små kar. (liten effekt).

Det är dessutom viktigt att man inte har för stor massa på den kalla sidan. Verkningsgraden är som bäst om peltierelementen har samma temp på både den kalla som varma sidan. Det vill säga att man ska försöka bli av med "kylan" på den kalla sidan så sbabbt som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att oxideringen skulle skydda någon längre tid mot aggresiv miljö tror jag inte på. Men däremot finns det aluminiumlegeringar som tål saltvatten.

Om man eloxerar aluminium så får en hård yta som tål det mesta.

Men en liten löjlig fråga ,påverkar det värme upptagningen i kylblocket.

Samt aluminiumlegeringar för saltvatten om jag mins rätt är 2212.

Gjorde en dyklampa i delvis aluminium och den har en legering på 2212.

Men sånt där kan ju återförsäljarna bättre än jag .

allt om aluminium http://www.sapa.se/templates/Page.aspx?id=287

koppar avger tungmetaller men det vet ni ju redan men hur som helst det kanske går att ytbehandla koppar.

ska kolla upp detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man eloxerar aluminium så får en hård yta som tål det mesta.

wrang...

koppar avger tungmetaller men det kanske går att ytbehandla koppar.

ska kolla upp detta

Inte i saltvatten och inte med 5-25 µm. Finns inte en chans att jag tror på det.

Skall du ha ytbehandling som skydd i en så pass agressiv miljö som saltvatten så måste du ha ett starkt grundofferskikt på gissningsvis 200-300 µm.

Och skulle du få en liiiiten skada i oxidskiktet så slår det igenom direkt då det inte självläker som tex galv gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska till å fräsa ett kylblock och jag hade då fundering på koppar men då sa min lokala fiskhandlare att koppar inte va bra pga att koppar släpper ifrån tungmetaller.

Nu är det så att jag kör med sötvatten och är inte så hemma på vad metaller släpper ifrån sig för ämnen i sötvatten.

Men det verkar som att jag har fel om koppar å ytbehandling.

Fråga :kan jag fräsa till ett kylbock i koppar eller ska jag ta aluminium ,samt ska man ytbehandla detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar är ännu giftigare i sötvatten genom att det löser upp sig fortare vid lägre pH.

Det räcker för det mesta att sätta upp en enmillimeters koppartråd på nockpannorna på ett hus för att den koppar som löses ut skall räcka för att hålla hela taket mossfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,nu börjar er hemma byggen att bli farliga,koppar i akvariet är det giftigaste man kan hitta,GF har värmeväxlare i PP , förr i tiden ,när jag började med saltvatten använde man kopparsulfat mot prick, eller en gammal 5öring som hängdes i akvariet när pricken var borta tog man bort den,kopparsulfat blandades 1tesked till 1l vatten sedan 1dl till 100l akvarie,det är enda gången jag sett en fisk dö på 1sekund den var död innan den nådde botten,snålheten bedrar visheten. Var försiktiga med koppar, ett dött akvarie behöver ingen kylning .Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte i saltvatten och inte med 5-25 µm. Finns inte en chans att jag tror på det.

Skall du ha ytbehandling som skydd i en så pass agressiv miljö som saltvatten så måste du ha ett starkt grundofferskikt på gissningsvis 200-300 µm.

Och skulle du få en liiiiten skada i oxidskiktet så slår det igenom direkt då det inte självläker som tex galv gör.

Aluminium är ett ämne som oxiderar mycket snabbt i kontakt med syre.

Jag vet inte om eloxerad aluminium är "tillräckligt" bra för att kunna vara permanent

nedsänkt i ett akvarium med syrerikt saltvatten.

Någon material-kemist kan säkert ge ett mer "fylligt" svar.

Man bör kanske även tänka på att vattnet i sig innehåller en del metaller,

som kanske kan påverka aluminiumet.

Däremot så duger eloxerad aluminium alldeles utmärkt till ex ljusarmaturer, hållare, ställningar m.m.

för saltvattensakvarium.

Det man kan fundera över är att:

- Det inte är så många dagar per år som akvariet behöver kyla (i Sverige)

(man behöver bara köra ner kylslingan, när den behövs)

- Vilket är värst ? Lite metaller (relativt ofarliga typer) i vatten eller få ett "för" varmt akvarium (>30grader)

- Många gör många små vattenbyten och då minskar ju mängden av icke önskade ämnen

Koppar och vissa andra aggresiva metaller ska man definitivt undvika att ha i karet.

ex. järn och aluminium är ju kanske snälla metaller.

Men självklart är det bästa att "bara" köpa ett kylagg för typ 10.000:-,

men för dom som inte har råd så måste man kanske kompromissa lite......

Vissa saltisar, som inte har råd (eller plats) med ett kylagg,

har fått panik på sommaren (++30 grader i vattnet) och stänger av allt som går inkl mycket av ljuset.

När inte det räcker, så har man balkongdörren öppen även på natten.

Sedan måste man sova i vardagsrummet, i rädsla för inbrott.

(någon som känner igen sig ? hi-hi ;-) )

I dessa lägen (för dom som har villa) så kan en billig panikåtgärd vara att köpa ett vanligt 10 mm vattenrör av

kromat koppar och böjer röret ex som ett U.

Sedan doppar man ner röret i karet och leder vattnet från trädgårdslangen genom röret.

Vattnet som kommer ut har man för att vatttna gräset.

Två flugor i en smäll

Ingen snygg lösning, men nöden har ingen lag !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spinner vidare med denna iceprobe. Undra vad det är i den vita som gör att det kyls.

Mer bilder:

IPACwithPCTEC1.jpg

AquariumChillerwithDimensio.gif

This is the ideal cooling solution for small aquariums--55 gallons or less

Varför används ej kylflänsar i koppar!`??

diagram%20metaller.GIF

Lite grovt kan man se att koppar nästan är dubbelt så effektivt som aluminium.

Denna kyl kanske kan vara nått??

736.jpg120090-004_800x640.jpg

http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=736

Koppar ÄR klart bättre än aluminium som kylmedium, men mycket dyrare att tillverka.

Kilopriset för koppar är mycket dyrare än aluminium.

Idag tillverkar man vanligtvis en kylfläns, genom att man stängpressar en aluminiumprofil.

Detta är en ganska billig tillverkningsmetod.

Med koppar, är det däremot svårt att hitta en billig och generell tillverkningsmetod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium är ett ämne som oxiderar mycket snabbt i kontakt med syre.

Jag vet inte om eloxerad aluminium är "tillräckligt" bra för att kunna vara permanent

nedsänkt i ett akvarium med syrerikt saltvatten.

Någon material-kemist kan säkert ge ett mer "fylligt" svar.

Man bör kanske även tänka på att vattnet i sig innehåller en del metaller,

som kanske kan påverka aluminiumet.

Däremot så duger eloxerad aluminium alldeles utmärkt till ex ljusarmaturer, hållare, ställningar m.m.

för saltvattensakvarium.

Jag försökte svara på det tidigare.

H2O. Väte är nr 2 på grundämneskalan och syre nummer 8:a vilket gör att vattenmolekylen är en av de minsta molekylerna som finns. Därför tränger den förr eller senare igenom ALLT.

Därför när man ytbehandlar så måste man ytbehandling med material som reagerar lättare med vatten än materialet man vill skydda.

Därför används zink tillsammns med järn då zink kommer oxidera före järnet pga av materialernas egenskaper (kommer inte ihåg vad det heter). Man förzinker, galvar, målar med zinkgrund. Vad man väljer och den skyddande tjockleken beror på yttre miljö och produkt. Därtill kan man lägga en topplack som skall skydda grund mot direkt kontakt.

Allt material som inte är ädelt oxiderar. Vissa material oxiderar lätt och andra trögt.

Så är det tex med rostfritt. Rostfritt oxiderar (rostar men är så kallad trög).

Vanligt rostfritt står emot vatten bra men inte om man blandar i salt då man förändrar ledningsförmågan.

Syrafast rostfritt står emot detta... men blandar man i klor eller höjer temperatur så blir det problem och man måste välja annan form av legering som tex duplex vilket oxå är en form av rostfritt.....

OBS !!! Zink och aluminium går inte ihop med rostfritt utan där kommer det bli galvaniskkorrosion. Zink eller aluminiumet kommer ätas upp av det rostfria... så använd inga rostfria skruvar tillsammans med eventuell aluminiumkonstruktion. Däremot fungarar aluminium och zink ihop.

En armatur som hänger över akvariet är inte utsatt på det vis som en kylslinga som har direktkontakt. Där fungerar säkert en anodisering så länge den inte är utsatt för stänk. Fast jag skulle gissa att i de flesta fall har man även lagt på en klarlack för just skydda mot direktkontakter som tex stänk och fingeravtryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har gått runt i ett par veckor nu och tänkt på lite olika kylmetoder.

Har funderat på kyltorn samt peltierelement och kylskåp allt vad det nu finns.

Men så kom jag på ISMASKIN för hemma bruk.

Hittade på några på blocket för 1000 -1500 kr.

Kan det va nåt att bygga om http://www.blocket.se/view/5332952.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

eller denna..http://www.home-ice-makers.com/overseas_agents/ismaskin_sverige.htm.

Lite fräsning å fix å trix så kan det bli bra............eller.

Nån som har nån åsikt om detta:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

åter på mattan igen På elfas sida

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2004248.htm

Så finns det en som är max kyleffekt 80watt kyler den 80 watt eller vad grunnar detta på

Så för mitt kar skulle man alltså kanske behöva 3st

eller finns det nån annan sida att beställa dessa "element"

Hittar ej nån länk tidigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Produktnummer SuperCooler PC-288-14-06 (med 340 W max kyleffekt)

På Elfa finns en 80 W variant.

P(in) P(kyl)

550 W 340 W

275 W 170 W

140 W 136 W

Detta gäller när båda ytor på kylelementet har samma temperatur.

För varje grads skillnad på kylelementets ytor, så minskar in-effekten och kyl-effekten med ~1,5 %

Ex vid 20 graders skillnad, så minskar Pin(max) och kyleffekten med 30 %

P(in) P(kyl)

0,7*550 W = 385 W 0,7*340 W = 240 W

0,7*275 W = 190 W 0,7*170 W = 120 W

0,7*140 W = 100 W 0,7*136 W = 95 W

Av detta kan man dra slutsatasen att det är mycket viktigt att kyla elemetets varma sida ordentligt.

Detta görs bäst med en fläkt och en enkel aluminiumkylprofil.

(glöm inte kylpasta !)

=================================================

Beräkningsdata

I(max) = 15,4 Ampere

U(max) = 35,8 Volt

Pin (max) = U*I = 15,4 * 35,8 = 550 W

P(max kyleffekt) = 340 W

Verkningsgrad vid maximal kyleffekt 340W = 340/550 = 0,61

(T0-T1 = 0 grader)

Vid 50% ineffekt 550/2=275W, så är kyleffekten 0,7*340 W = 240 W

(se diagram)

Verkningsgrad vid 170 W ineffekt = 240/275 = 0,9

Vid 25% ineffekt 550/4 = 140 W, så är kyleffekten 0,4*340 W = 136 W

(se diagram)

Verkningsgrad vid 85 W ineffekt = 136/140 = 1,0

Om jag minns rätt, så har kylskåp en verkningsgrad på ca 2-4

Detta sa dom till mig i skolan för 25 år sedan, så rätta mig om jag har fel

eller om det är andra tumregler som gäller nu för tiden ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Det räcker nog med ett stycke SuperCooler PC-288-14-06 (med 340 W max kyleffekt) för dig !

Storlek 55x55 mmm

Prova och ring till SuperCool i Göteborg (tel 031-42 05 30) och kolla vad den kostar.

www.supercool.com

Som kylare kan du nog använda en vanlig CPU-kylfläns och fläkt till en vanlig PC.

åter på mattan igen På elfas sida

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2004248.htm

Så finns det en som är max kyleffekt 80watt kyler den 80 watt eller vad grunnar detta på

Så för mitt kar skulle man alltså kanske behöva 3st

eller finns det nån annan sida att beställa dessa "element"

Hittar ej nån länk tidigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:snurrig: Jag kan bara inte förstå detta meck med kylanläggningar? För mig räcker det med en knäpptyst bordsfläkt för 99 kr till mitt kar som sänker 3-4 grader trots att det belyses med 850w?

Kylare är ganska dyra och de flesta vad jag har hört för ett himla oljud. De altstrar även en massa värme och drar hyffsat duktigt med el... eller?

Är det jag som har missat något eller är ni bara DIY sugna? :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:snurrig: Jag kan bara inte förstå detta meck med kylanläggningar? För mig räcker det med en knäpptyst bordsfläkt för 99 kr till mitt kar som sänker 3-4 grader trots att det belyses med 850w?

Kylare är ganska dyra och de flesta vad jag har hört för ett himla oljud. De altstrar även en massa värme och drar hyffsat duktigt med el... eller?

Är det jag som har missat något eller är ni bara DIY sugna? :snurrig:

Personligt så vill jag hålla nere avdunstningen. Tveksam på hur bra huset mår med stor avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok har nu satt igång med att bygga mitt kylblock.

Jag har fräst ur ett stycke aluminium.

Kylningen består av 2 st 80 W peltierelement.

Samt att jag kommer att kyla ner den varma sidan på peltierelementen med vattenkylning från en dator.

Fördelen hoppas jag bli att jag får bättre kyla på peltierelementen samt att en lägre ljudnivå efter som jag kör med vatten kylning.

just nu håller håller jag på med att borra upp hål som behövs.

sen ska jag slipa till å snygga upp ytan och där efter ytbehandla.

Foppa

post-1567-14468912139431_thumb.jpg

post-1567-14468912139658_thumb.jpg

post-1567-14468912139793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om du inte kan hitta en 2-3mm kopparplåt och lägg den mellan locket och peltierna. Kopparn drar åt sej värme från hela ytan som överförs lättare till dina peltierelement. Som det e nu utnyttjar du inte hela ytan för att kyla.

Annars ser det ju ut som min bänk på jobbet!

Ps - JMONE! det e klart en fläkt funkar men det e ju inte "hightech"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...