Gå till innehåll

Akvarie Kalkylator - Aqua Calculator


wrang

Rekommenderade inlägg

Testa gärna programmet och berätta hur det fungerar. Jag har själv lite problem med datumhanteringen när jag lägger in mätvärden för mer än ett datum, vet inte om det är fel på min dator eller programmet. Jag har donerat €10 och mailat support (=författaren), vi får se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa gärna programmet och berätta hur det fungerar. Jag har själv lite problem med datumhanteringen när jag lägger in mätvärden för mer än ett datum, vet inte om det är fel på min dator eller programmet. Jag har donerat €10 och mailat support (=författaren), vi får se vad som händer.

Strålande, jag tänkte bekanta mig lite med det innan jag donerar. Fast det ser überbra ut så här långt.

Håller med Sillen åxå, sånt här kickar lätt igång perfektionisten i en :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För god ordnings skull har jag inhämtat författarens godkännande att vi promotar hans program. Här kommer hans besked. Om någon är intresserad att översätta mjukvaran, så är det bara att höra av sig!

Hello Carl

Thanks for asking, YES you can link my software, it’s a pleasure for me to support other saltwater aquarists

Please use this Direct-Link to my Homepage to be sure that the most recent version is downloaded

http://www.mathgame.de/Aqua/SetupACalc.exe

Please advice your Forum-users to use the Auto-Update Function within ACalc sometimes to update for the newest ACalc-Version

(Settings-> Miscellaneous->AutoUpdate)

To more things:

A) In general there’s the option to have ACalc in more languages than actually available (Germen / English). If you or someone of your Forum can spend some time we could add Swedish to ACalc.

B) I’ve also written several FAQs for saltwater tanks. In special

- waterparameters (>100pages!)

- Host Anemones

- Dinoflagelatte Infections

- Maintenance wors in reef tanks

èhttp://www.mathgame.de/RiffMain.htm

this FAQs are very comprehensive and often downloaded by German aquarists (>>100.000 Downloads already). Also here is the option for linking

and also for a Swedish translation if someone takes (….a bit more …) to translate ;)

Best regards

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er som har problem med datumhanteringen så har jag nu uppmärksammat författaren på detta. Det vore intressant att veta om någon av er INTE har något problem med detta, dvs ni klarar av att registrera mätvärden för mer än ett datum.

Thanks for the feedback Carl

I’ve heard about the same problem of one well known aquarist in Belgium (Peter Schmiedel, maybe you know him..)

For me it seems that this a “country specific” “Windows problem”

èI’ll x-check this in programming Forums, hoping to find a Fix for that issue

Regards

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag hittat en bugg, när man lägger in aktuella värden i 2/3 part calculatorn.

Sätt aktuellt på ca till 390 tex target på 420

Kh på aktuellt 6,5 och target på 8.

Mg på 1320 target på 1350.

När man ber den kalkulera dosen där så hmnar Kh på över 10 i kartan trotts att man ställt in target på 8, verkar som den räknar fel någonstans.

Edit: Om man väljer balanced adjustment så blir det så.

Om man väljer Correcting of deviations så verkar det bli rätt dock, kanske ska vara så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, han skulle gärna se att någon hjälper honom med en svensk översättning.

Någon som känner sig manad?

Hade jag kunnat tyska så hade jag kunnat ta på mig uppdraget.

Beror naturligtvis lite på hur språkfilerna är uppbygda med, separat fil eller om man måste ha programmet som det är programmerat med?

Själv är jag inte intresserad av att köpa på mig VB eller liknande för en översättning.

Men om det är en egen textfil eller liknande och det går att översätta den från den engelska, så visst.

Det kan dock dröja någon vecka eller så, man jobbar ju som man gör, så det är inte säkert att man orkar sitta med det på kvällarna i lastbilen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har Martin Kuhn (med mig som testare) producerat en ny version av programmet, version 2.11, som klarar av alla förekommande datumformat, dvs det ska fungera utan problem hos oss.

Det är bara all ladda ned från http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm

Programmet är gratis, men donera gärna några euro om ni uppskattar det.

Martin tar gärna emot hjälp med att översätta programmet till svenska. Han har sänt över en .txt-fil med alla texter på tyska och engelska, och markerat hur han vill ha den svenska översättningen inskriven. Det är totalt 330 ord/uttryck som ska översättas. Det räcker att kunna engelska, men ingen nackdel om man kan dubbelkolla mot den tyska översättningen också.

Någon som känner sig manad?

Jag bifogar en pdf-version av dokumentet för påseende nedan. Den som känner sig manad får .txt-dokumentet och närmare instruktion på mail.

ACalc-LanguageTexts[1] - Anteckningar.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...