Gå till innehåll

uppstart av salt :)


Gurra G

Rekommenderade inlägg

hej nu ska jag äntligen efter ett halvårs läsande och sparande starta upp mitt saltvattens akvarium! :) tänkte lägga upp lite bildet och så där... men vil gärna ha hjälp med lite saker :)

Akvariet är på 150L och har motten 40x40x90, under det ska det stå en sump på ca 50L. har köpt en skummare en pump diverse olika tester och en låda rovaphos + salt, ska även införskaffa en lysramp och en poverhead. skummaren är av märket prizm (deluxe) och med följde ett filter med tillkörande aktivtkol. pumpen är en aqua bee up 2000/1 och är tänkt att stå i sumpen och pumpa upp i akvariet. testerna är av märket salifert och är: kh/alk, nitrat, nitrit, phosphat, ph och salt. saltet är 25 kg crystal reef. kom gärna med tips om ni vill :)

har okså några frågor:

*kan man ha rovaphosen i en nylonstumpa eller liknande???

*ska ju skaffa ramp... då undrar ja om t5 är lika bra som hm lampor... är de det?

*om jag kör med lysrör... räcker 2 som start och så kan jag köpa 2 till sen när jag vill skaffa svårare koraller?? eller?

*hur stark ska poverheaden vara? behöver jag någon?

har massor med frågor men som vanligt kom ja inte på fler nu... :/

ses :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej!

Ja det går bra att ha rovaphosen i en strumpa. Jag tycker MH ger ett finare ljus med mer glitter men med många t5:or kan man säkert få lika mycket ljus (och kanske mindre värmeproblem). Med 1 watt beysningn per liter kommer man lång. Om det behöver en powerhead i ditt kar vet jag inte men 10 omsättningnar per timmer är ju standardrekommendationen. Lycka till med projektet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar absolut t5 mest efter att ha gått över till det nu när jag bytte kar.

Av andra akvarier jag sett "live" har de med t5 haft finast ljus, men det är ju en smaksak.

Är det 24w rör du tänkt att köra på eller 39w?

30 watts finns inte i t5 vad jag vet?

Kör du på 4 rör med bra reflektorer så tror jag att du kan hålla de flesta koraller bara du placerar dem bra ( högt upp under rören )

Som "powerhead" eller cirkulationspump rekommenderar jag en tune nanostreamer, dom är billiga, pumpar stor vattenmäng, har ett brett utblås och är lätta att placera tack vare medföljande magnetfäste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att längdmässigt kommer den rampen att gå utanför kanten. Vill minnas att 39W är längre än 90cm. Detta bör inte utgöra något problem så länge du kan få upp rampen från kanten av karet så at inte rören ligger emot kanten och får all vikten på rören. Kul med fler unga saltisar på guiden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hittat ramper som är ca 91-92 cm men kom nu på att jag läst någonstans att vissa lysrör kan vara lite kortare än andra och att roren till dessa kanske är det och därför är kortare... :/ kanske man ska köra med 6 st 24wattare då? skulle det gå? blir ju då 144w alldeles lagom. eller???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar på att köra med den här: T5 8tube-1000 länk:

http://www.aquastyle.se/prod/div.htm

Jag har läst mycket negativt om denna ramp, men inget possitivt, så jag avråder från att köpa denna.

ATI sunpower verkar vara en prisvärd armatur.

http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/ATI_Sunpower_new____.406/ATI_Sunpower_6x24_Watt_T5_complete_Pack.2492.html?osCsid=d50f845ebfebc4a6312d389567550c85

Vet inte vad det är för mått på denna, men funkar måtten så skulle nog detta vara en bra armatur, priset är inklusive lysrör, den finns även med 4 st 24w rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...