Gå till innehåll

uppstart av salt :)


Gurra G

Rekommenderade inlägg

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lek inte med värmen på osmosen, det kan sluta illa...

Ta de lungt och läs svaren, misstänker att Stig syftade på värmen i karet.

//NiXoN

Edit, Tempen gör skillnad men det är möjligt att du inte har tillräckligt mycke tryck i vattenledningen för att få max effekt på osmosen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer lite bilder på akvariet och dagens bidrag till akvariet: sumpen:)

1:osmosen

2:skummaren

3:div, salt och tester mm..

4:pumpen

5:beg. tunse osmolator som jag ska ha för att det inte ska bli översvämning i rummet

6:ett (av 6 st) hemma byggt klips som håller i en av de 2 slangarna som går från pumpen, i sumpen, till akvariet

7:ett annat klips som både håller i slangen men okså riktar den nedåt så att vattenstrålen inte stänker utanför

8:hela akvariet halvfullt med vatten (tog ca ett dygn att fylla så här mycket... och då gick den hela natten

9:i skåpet, sumpen (med skummaren hängandes på högerkanten) till vänster och div tester och tillbehör till höger

10:i sumpen, skummarens insug till höger och pumpens insug till väster

11:i sumpen, pumpen

nu fattas bara ytavriningsboxen sen har jag all teknisk utrustning(förutom belysningen och en fläkt som jag ska beställa från triton, en 150w MH lampa och 1-2 blåa lysrör):) ytavriningsboxen blir klar i morrn:) ska även blanda salt i morrn...:) men innan dess är det bara till att räkna dropparna från osmosen...:skrattar:

post-3415-14468915003236_thumb.jpg

post-3415-14468915003316_thumb.jpg

post-3415-14468915003401_thumb.jpg

post-3415-14468915003477_thumb.jpg

post-3415-14468915003551_thumb.jpg

post-3415-14468915003626_thumb.jpg

post-3415-14468915003696_thumb.jpg

post-3415-14468915003767_thumb.jpg

post-3415-1446891500384_thumb.jpg

post-3415-14468915003911_thumb.jpg

post-3415-14468915003978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga: många har diskuterat om det är bäst att ha i bottenmaterialet före levandestenen eller tvärtom jag tänkte ha i stenen ca en dag efter att jag blandat i saltet och sen ca 10 dagar senare ha i ls... det blir ju svårare att suga upp slem/ detrius mm men det tar jag... finns det några fler nackdelar?

funderar på att blanda 150l osmosvatten med 20l "vanligt" kranvatten för att fortfarande få med lite ämnen... är det en bra tanke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha... aj då... i daniel knop's bok saltvatensakvariet stod det en "ritning" om hur man skulle starta upp det och då hadde han i sanden före LS'n men jag missade tyvärr en liten detalj och det va att han tyckte att man skulle ha i några "torra stenar" på bottnen först och sen hälla i sand... men ok då vet ja:) tack för svaret

ställde klockar på 08:00 för att tömma osmoshinken.. då jag tittade in i akvariet var vattnet alldeles mjölkigt :smiley22: kan det vara fel på vattnet?

och nu när jag använde pumpen för att pumpa upp vattnet från osmos hinken till akvariet så lossnade en massa slem från rutan... någontig man ska bry sig om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar på att köra med led belysning istället för MH... undrar då om jag kan skjuta upp datumet för att sätta i LS för jag har ju blandat till saltet nu..., eller om det går att köra med annan belysning så länge tex. kontors belysning... går det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...