Gurra G Postat 26 januari 2008 Författare Postat 26 januari 2008 på tal om silikater... jag har ju antagligen en del sonna i akvariet nu... är det då för tidigt att göra som boken säger och släppa i stenen efter 10 dagar? blir i sonna fall på onsda glad för svar:) Citera
Peppz Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Släng i stenen. Jag har då aldrig väntat 10 dagar Citera
Gurra G Postat 26 januari 2008 Författare Postat 26 januari 2008 ok... men det står så här (typ, har glömt boken hoss mamma men jag har läst det 20 gr så ...) : "efter att man blandat saltet så påbörjas en mogningsfas där vattnet genomgår en massa kemiska processer. Efter några dagar så är dem fulländade och då är vattnet stabilt nog att ta emot stenen. Därför kan man tveklöst sätta i stenen efter 10 dagar" dåligt formulerad fråga kanske, menade så här med den: "kan man ha i stenen eller lär jag vänta på att silikat värderna ska gå ner?" Citera
Gurra G Postat 26 januari 2008 Författare Postat 26 januari 2008 ok gör det på månda då... tack! då får man äntligen nått annat att titta på än vatten Citera
Gurra G Postat 28 januari 2008 Författare Postat 28 januari 2008 månda idag:) (tror ingen har missat det:P) dom hadde slut på levande sten på zoo när vi var där så jag åker dit på torsda när de fått ny:) det blev i alla fall en liten sten med massor av rörmaskar Citera
Gurra G Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 :smiley5:tästade mina värden i dag för jag tyckte att mina rormaskar jag fått med stenen gömde sig lite för mycket efter att legat och tittat på dem i en timme ungerfär. då visade det sig så här: nitrit:0,05nitrat:0,05fosfat:0,01kh:12(!!!!)ph:7,8(lite lågt)då undrar jag hur jag ska få fason på mina värden. vet att man kan höja kh men inte hur man sänker... och så vill jag ju få ner ph men det kan ju kanske vara lågt för att jag just haft i stenen. hur ska jag göra? Citera
Gurra G Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 hur var det med det hära kolet och rovaphosen nu då? ska jag ha i den? Citera
NiXoN Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Ingen ide att stressa med burken och försöka fixa till perfekta värden än, kh kommer att gå ner utan att du gör nåt.Du kan ha i rowan direkt så bromsar du fosfaterna från början, men annars så ta de lungt de tar sin tid att köra in karet.//NiXoN Citera
Peppz Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Som Nixon säger, ta de ba lungt så rätar det ut sig av sig självt. Citera
Gurra G Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 ok så är det ju med salt ja... skynda lånsamt. när ska jag sätta i aktivt kol då? Citera
Gurra G Postat 3 februari 2008 Författare Postat 3 februari 2008 mer sten i morrn:) här kommer lite bilder på den "gamla" i alla fall... Citera
Gurra G Postat 4 februari 2008 Författare Postat 4 februari 2008 jupp:) hur gör jag med belysningen nu då när nya stenen kommer i i kväll? får min MH i dag ska jag starta den långsamt med några timmar per dygn eller ska jag köra full fräs? stenen är alldeles ny direkt från rev. å just ja... hur många timmar kan man köra belysningen per dygn (efter att den är inkörd om man nu behöver det)?//en glad akvarist:) Citera
Trilobite Postat 4 februari 2008 Postat 4 februari 2008 Starta långsamt - en enkel modell är timme om dagen första veckan, sedan två andra veckan o s v. Annars kan du få dryga algblomningar. Du bör ju ändå vänta minst en månad innan du har i fisk, helst längre. Citera
Gurra G Postat 6 februari 2008 Författare Postat 6 februari 2008 ok tack:) har haft i stenen nu... men tillslut när jag har väntat tillräkligt länge och ökat med en timme per dag... hur många timmar kan då belysningen vara igång? mer än 8 timmar? lite bilder: Citera
Gurra G Postat 6 februari 2008 Författare Postat 6 februari 2008 har hittat lite smådjur som flyter omkring... räkor lite större räkor och typ 2-3 st små krabbor och även en stor krabba... det som är synd är att allihop är halva! rakt av på mitten! kan det vara någonting som äter på dem? eller har jag mosat dem när jag satte i dem i vattnet? Citera
NiXoN Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Du kan ha en mantis, eller så har dom bara bytt skal...Jag kör 8 timmar belysning, ökar jag tycks de gynna algerna mer än det andra i karet.//NiXoN Citera
Gurra G Postat 6 februari 2008 Författare Postat 6 februari 2008 ok så då blir det 8 timmar då... hur liten kan en mantis vara då? tycker jag har letatigenom hela karet nu... Citera
Laggeman Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Det kan ju vara dött material som kommit med stenen också, de behöver inte ha dött i just ditt kar. Citera
Peppz Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Som laggeman säger så skulle jag tippa på att de är dött material från stenen. Citera
Gurra G Postat 6 februari 2008 Författare Postat 6 februari 2008 ok tur då ska hänga upp mh'n i dag hoppas jag...just nu kör jag med den gamla belysningen, ett vitt t8... Citera
Gurra G Postat 14 februari 2008 Författare Postat 14 februari 2008 undrar om jag har börjat få min nitrit topp nu...?här är mina värden:'nitrit.3 mg/lnitrtat.100(!) mg/lfosfat.0.02 mg/lkh/alk.12,5ph.7.9när ska jag börja använda aktivt kol då? Citera
addo Postat 14 februari 2008 Postat 14 februari 2008 undrar om jag har börjat få min nitrit topp nu...?här är mina värden:'nitrit.3 mg/lnitrtat.100(!) mg/lfosfat.0.02 mg/lkh/alk.12,5ph.7.9när ska jag börja använda aktivt kol då?Jag ser ingen anledning till att använda aktivtkol. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.