Gå till innehåll

Trött på RO åbäket


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Sitter här och tittar på RO åbäkets ynkliga droppande. Känner att livet är alltför kort att tillbringa med att vänta på att det skall klämma ur sig sin 90 liter per dygn. Då slog det mig, vad är det egentligen man villplocka bort med det. Nitrat, kisel, fosfat, järn, klor? Tja, nitrat finns det inte mycket av i svensk stadsvatten. Kloret vädras ju ut rätt snabbt. Varför inte fylla på top-off behållaren med vanligt kranvatten och knö ned strumpor med forsfat/kisel absorberande material och aktivt kol? Borde inte vara någon större skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol binder allsjöns saker till sig och det är väl klorbekämpningen som skulle utgöra den största effekten för som dom har problem med sånt.

Tyvärr tror jag att det är antalet spårämnen i väldigt skiftande mängd som utgör den största risken. Det är mycket därför man istället har spårämnen i det salt vi blandar till saltvattnet, för då utgår man från att det är så nära noll man kan komma med osmosvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och tittar på RO åbäkets ynkliga droppande. Känner att livet är alltför kort att tillbringa med att vänta på att det skall klämma ur sig sin 90 liter per dygn.

Jag tycker det låter som att solklart fall av för mycket fritid!

Du kanske borde skaffa några burkar till för att fylla tomrummet i ditt liv :-D

Eller har du förresten blivit för gammal för vin, kvinnor och hårdrock??

Gott Nytt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RO delen i åbeket fungerar (som jag har förstått det) genom att en del av vattnet pressar genom ett dialysmembran och skräpet stannar innan membranet. Man brukar tala om att ett dialysmembran har ett visst cut-off värde, dvs en molekylvikt som representerar en övre gräns för vad som kan kan passera igenom. Metallers molekylvikter är låga (jämfört med tex proteiners) och jag tror att den filtrering som sker är ganska bristfällig. Jag kan förstå att man använder det på ställen där man har riktigt uselt kranvatten (vissa ställen i USA och Tyskland har vatten som smakar och luktar som blomvatten) men som tex Sthlm där det i princip rinner Evian i ledningarna undrar jag om man vinner något som man inte kan uppnå med jonbytarstrumpor och aktivt kol. Nån som sett en analys av vad som går in i filtret och vad som kommer ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som att solklart fall av för mycket fritid!

Du kanske borde skaffa några burkar till för att fylla tomrummet i ditt liv :-D

Eller har du förresten blivit för gammal för vin, kvinnor och hårdrock??

Gott Nytt!

Det var lääänge sedan jag blev för gammal för kvinnor. Vin och hårdrock, däremot....

Bra ide, det där med att skaffa fler brukar, förresten. Får nog bli så!

Gott Nytt själv och alla ni andra på SG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte köpa dig en större osmos? En 190L kostar 695:- på akvarieshop. billigt är väl bara förnamnet. Passa på att skaffa dig ett silikatfilter efter osmosen också för kiselhalterna kan vara skyhöga under vissa perioder.

man får väl vad man betalar för! jag handlar hellre hos riktiga handlare......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter just nu och dricker äärhhm;) med en kompis från Marinen. Vi firar nyår tillsammans och har gjort så i många år.

Han berättade idag att han har skött om bla osmosfilter ombord på vissa fartyg, bla Belos, dykerifartyg. De har osmosfilter som kör osmosvatten till dricksvatten på 25 kubikmeter om dygnet-respekt. Holy shit!

Ta det grabbar och tjejer! Kostar dock miljoner. Så nu vet ni att det finns häftiga grejer som era skattepengar går till oxå! OT, I know men iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som att solklart fall av för mycket fritid!

Du kanske borde skaffa några burkar till för att fylla tomrummet i ditt liv :-D

Eller har du förresten blivit för gammal för vin, kvinnor och hårdrock??

Gott Nytt!

hur har det gått med din tillverkning av dom små blå, tänk lite på dina kompisar oxå, har väntat minst

ett halvår nu på ett paket från ståckhålm!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...