Gå till innehåll

cyano + vodka = sant?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Rasmus: Du skall absolut ta bort cyanon som flikar upp sig. Antingen viftar du bara upp det så får skummaren ta det eller bättre: Sug ur det till en hink. Efter någon timme har vattnet klarnat i hinken så att du kan hälla tillbaka det mesta av vattnet om du inte vill göra vattenbyte.

Nu har du det första tecknet på att metoden verkligen fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus: Du skall absolut ta bort cyanon som flikar upp sig. Antingen viftar du bara upp det så får skummaren ta det eller bättre: Sug ur det till en hink. Efter någon timme har vattnet klarnat i hinken så att du kan hälla tillbaka det mesta av vattnet om du inte vill göra vattenbyte.

Nu har du det första tecknet på att metoden verkligen fungerar.

Okej, Tack.

Jag plockar det för hand, bättre än att det virvlar runt i karet. Fastnar säkert på vägen innan det når sumpen :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om detta har nämts (orkar inte läsa allt) men cyano har även en förmåga att fixera kväve från luften direkt. Detta skiljer den från allt annat levande på vår planet. Man kan tänka sig att vid tillsats av kolkälla (Votka, socker, acetat m.fl.) så minskar till gången på kväve vilket selektivt gynnar cyano och hämmar andra. Detta om det finns tillräkligt med fosfor som är obligat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om detta har nämts (orkar inte läsa allt) men cyano har även en förmåga att fixera kväve från luften direkt. Detta skiljer den från allt annat levande på vår planet. Man kan tänka sig att vid tillsats av kolkälla (Votka, socker, acetat m.fl.) så minskar till gången på kväve vilket selektivt gynnar cyano och hämmar andra. Detta om det finns tillräkligt med fosfor som är obligat.

jag tror du har helt rätt. Kolkällan drar ju ner nitrat genom assimilation av nitraten, men så länge man stannar på värden över "noll" så är de nog bra...jag tror det är bra om man kan komma någotsånär nära naturens värden. Men om man drar ner de ytterligare, vilket ju är fullt möjligt, då dör alla de organismer/alger som ej kan fixera kväve från luften,inklusive zoozantheller, o kvar blir alltså bara cyanon! Sedan är de ju så att denitrifikationsbakterierna, de anaeroba bakterierna alltså, amvänder ju vanligtvis nitrat som elektronacceptor i cellens metabolism. Om nitrat tar slut kommer sulfat istället användas, o slutprodukten blir svavelväte! så de finns utan tvekan faror med att köra aggressivt med kolkälla. Metoden är potent o effektiv, o kanske till o med en revolution inom akvaristiken att äntligen få ner näringsämnena, men om man gasar på för mkt kan man få ett osunt akvarium med cyano o koralldöd mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...