Gå till innehåll

cyano + vodka = sant?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Jo det är riktigt Capote. Den cyano som är röd har pigmentet phycoerythrin som absorberar i det gröna området men problemet är också lite att de också ofta också har klorofyll a och b och därför kan fotosyntetisera i vanliga spektra men man kan ju tänka sig att deras konkurrenter inte får samma fördel om spektrat ligger i det gröna och oranga området för mycket.

Varför vi får bra resultat med olika medel är att vi slår på olika mekanismer som i sig kan försvaga tillväxten.

Nu har jag gjort dubbeltester igen - kar där cyanomattorna var borta har jag matat som förut och låtit bli nitrattillsatsen - resultat - cyano tillbaka. I mitt stora har jag fortsatt med nitrattillsatsen - inga mattor än. Nu har jag bytt 45 % vatten idag och avvaktar vad som händer.

MVH Lasse

Crille - jag har för mig att du använder bakterietillsats och har lite cyano eller hur? Som jag sagt förut - det kan fungera om man gör miljöändringar först men grönalger som har ett inneboende skydd skydd för återkolloniseringa av cyano (bara de andra förutsättningarna för bra tillväxt finns) är effektivare på att knycka utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Crille - jag ber inte dig att slänga i en massa "nitrat och fosfat" - jag redogör för vad som fungerat för mig och vilka funderingar som ligger bakom och försöker förklara varför jag inte tror rakt av på "bakteriebekämpning". Delvis för jag själv försökt göra detta utan resultat men däremot gav metoden med nitrat och störning resultat. Jag har inte sagt att bakterietillsats inte fungerar som konkurrens-stärkande men vad jag säger är att jag tror inte på det utan en ordentlig miljöändring och då är grönalgerna ett lämpligare konkurrent för när de är etablerade så har de ett eget inbyggt försvarsskydd mot cyano. Behöver ju inte vara sökandet efter organiskt material som gör att cyano oftast väljer att etablera sig vid sedimentfällor utan att inga konkurrenter klarar att etablera sig där. Så är det ofta vad gäller utbredning av organismer i naturen - utbredningen bestämms inte i första hand av vad organismen har för krav utan förekomst eller brist av starkare konkurrenter.

Vilken metod man väljer avgör man själv men man måste vara medveten om att det finns mer än ett sätt att flå en katt men det är väldigt bra att man känner till något om problemen och begränsningarna innan man börja flå.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

värderna jag har nu är

PH: 8.3

KH: 7-8

CA: 350 ca.

MG: vet jag faktiskt inte

Nitrat: Högt

Nitrit: 0

Fosfat: Högt

Nä gott folk, kl är 07.30 strax och jag kom precis hem efter en lång promenad från nyårsfesten.

Gott nytt år alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv får jag huvudvärk av för hög dos av kolkälla - cyano kanske är någon slags marin baksmälla?

:-)

Gott nytt alla navelskådare!

Som Lasse skriver så antyder han att det är många som har Cyano vilket jag också tänkt på påsistonde (hoppas jag inte feltolkat). Nu kan det vara som Leif skriver här att det har att göra med kolkällor men jag tror inte det är hela sanningen då även jag har haft en hel del cyano även om det nu minskat. Den enda kolen som jag känner till att jag tillför är aktivt kol och det borde ju inte vara ett problem. Finns det någon som känner sig på läst teoretiskt om cyano som på ett lättfattligt sätt kan beskreiva det och processen. Kan vara intressant för den fortsatta diskusionen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med vodka.

Hade en hel del cyano innan jag började med vodkan, försvann helt efter ett par månader. Dock minskade jag samtidigt tillastsen av UltrMinS och UltraOrganic, eftersom dessa innehåller kolkälla.

Min undran var då om det var vodkan som orsakade minskningen eller den mindre dosen av aminosyrorna.

Så ett enkelt test drog igång, ökade doserna av UltraMinS och Organic, och cyanon kom som på posten. Har nu slutat med dessa igen för att se om cyanon försvinner igen.

Så i mitt fall är det inte enbart vodkan som orsakar cyano, troligen kombinationen med aminosyror som triggar igång den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä Sillen - jag tror inte att cyano bara beror på kolkällor utan det kan nog komma ändå - det märkliga för mig är dock att så många som kör vodka och annat nu säger att de har problem med cyano - så lät det inte helt för några månader sedan utan då var det fosforbegänsning som gällde - då fick man inte cyano sades det. Men det kan man tydligen få ändå. Jag vet att "nitrattänket" inte är hundraprocentigt - man kan få cyano fast det finns nitrat i burken därför har jag letat efter andra "triggningsfaktorer" för mattbildandet (det är då cyanon blir besvärlig - den finns normalt som enskilda organismer i varje akvarium) Att nitratbrist triggar mattbildningen - det håller jag utom allt tvivel men det finns helt tydligt annat som gör det också. Jag tror att Capotes disk. om ljuset har betydelse när mattorna väl finns där och kanske kan ha inflytande över att vissa annars konkurrenskraftiga organismer missgynnas av fel våglängder på ljuset och därför inte växer till på samma sätt som annars. Brist på fosfat kan vara en annan triggningsfaktor även om jag inte helt köper min egen teori där än. Det finns säkert fler.

Jag har inte doserat nitrat i mitt RSM nu på ca 4 dagar men märkte idag att algpopulationen på rutorna börjar att ändras och de hårda gröna algerna minskar. Gick därför in med lite nitrat (motsvarande ca 1 ppm i hela karet) och skall fortsätta så lite framåt och se vad som händer.

Kan också nämna att jag kör med kalkvatten hela tiden.

Det skall tydligen vara acetat i den produkten Rasmus, men jag vet inte 100 %.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka - hur upplever du att din nitratnivå är nu när du provade med aminosyror igen. Hur är det med tillväxt på rutor och så? Du får gärna nämna något mätvärde även om jag inte tror på det :)

MVH Lasse

Ser ingen större skillnad på varken alger eller bakterier på rutorna.

Nitraterna såg jag heller ingen skillnad på, ligger stadigt på 2-3 (salifert).

Däremot är skummet koppen något "tätare" med doseringen av aminosarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min egen del upplevde jag att när jag slutade med UltraMinS och Organic så kom cyanon, ungefär hand-i-hand med vodkan...

I stora 1920L-karet kom cyanon utan vare sig FM-produkter eller vodka.

jag har också gått ifrån UltraMin och Organic till vodka, men än så länge inte råkat ut för cyano. Fast jag har kört ganska lugnt med vodkan eftersom jag inte hinner kolla vattenvärden tillräckligt ofta för att köra på ordentligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä Sillen - jag tror inte att cyano bara beror på kolkällor utan det kan nog komma ändå - det märkliga för mig är dock att så många som kör vodka och annat nu säger att de har problem med cyano - så lät det inte helt för några månader sedan utan då var det fosforbegänsning som gällde - då fick man inte cyano sades det. Men det kan man tydligen få ändå.

MVH Lasse

Lasse, jag antar att det är mig du menar med fosfatbegränsningen av cyano. icon10.gif

Jag var lite uttråkad (i avsaknad av cyano) och ville testa att inte dosera nitrat men fortsätta dosera vodkan för att se vad som hände. Min teori var att nitrat behövdes för att odla bakterier som assimilerar fosfat - nitraten var min motsvarighet till zeovitens aminosyror. Jag tänkte att utan nitrat så skulle inte fosfaten gå ner - trots vodkan..

Otålig som jag är ville jag få svar snabbt, så jag slutade dosera nitrat och ökade vodkadoseringen från ca 0,3 ml /100 liter vatten till 2 ml /100 liter vatten fördelat på morgon och kväll. Efter två - tre veckor kom cyano. Jag såg också en allmän "vissenhet" i karet under tiden med utebliven nitratdoseringen. Detta tillskriver jag en högre fosfatnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som Lasse att det kan ha att göra med att relationen av näringsämnen inte längre gynnar problemalger men att cyanon fortfarande kan trivas. Denna sannolikhet borde då öka ju längre man kör vodkan och ju mer man doserar.

En annan bidragande orsak kan kanske vara, att man som jag, helt enkelt ökar matningen när man ser mindre problemalger i karet för att få bättre tilläxt hos koraller och förökning fisk etc (antingen medvetet eller omedvetet). Detta skulle innebära en högre grad av D.O.M. och källor av fosfat som gynnar cyanon. Bara en tanke med koppling till mänsklig psykologi som i varje fall kan stämma in i mitt fall. Jag har inga större cyanoproblem iofs men har också sett en ökning efter att ha påbörjat vodkametoden för några månader sedan.

En annan förklaring skulle kunna vara att det inte längre sker en naturlig konkkurrens där problemalger slåss om utrymmet på de platser som cyanon nu kan breda ut sig ostört.

Bara en Clowns spekulationer dock ;) .

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ser inte sambandet mellan kolkälla o vodka i sina kar, men rent generellt tror jag kolkällebruk ökar risken för cyano. De tror jag inte beror på att kolkällan i sej skulle stimulerar cyano, för cyanon är inte heterotroph utan fixar sin egen kolkälla medelst fotosyntes, o dessutom kan sannolikt ej använda sej enkelt av vilken kolkälla som helst. Enligt de uppgifter jag fått fram i en del bäcker i mikrobiologi, är att cyano använder framför allt koldioxid som kolkälla, o ej etanol. Ta detta med en liten nypa salt...har inte lusläst allt om detta såklart, men mkt pekar på att den kolkälla vi tillför inte kan nyttjas av cyanon.

Jag är mer o mer övertygad om att de handlar om att kolkällan gör de så mkt sämre för cyanons konkurenter, dvs de högre algerna. man skall ju inte se cyanon som en alg, utan som en bakterier i detta sammanhang..o då är de ganska lätt att förstå att de blir lättare för cyanobakterien att få fäste när man gör de sämre för dess konkurenter mikro o makroalger.

Visst skall vi ha låga näringsvärden, efterlikna naturen, men vi skall inte gå ännu längre!...vi skall inte strippa vattnet på all kväve o fosfat...då dör ju alla mikroalger o annan mikroflora också, o cyanon får fritt fram. Svårigheten är ju att ligga på en lagom låg nivå...helt klart en klurig balansgång...o de är baksidan med våra potenta kolkällor. Förr va problemet de omvända, vi kämpafe med för höga näringsvärden...idag har vi uppfunnit de motsatta problemet...baksidan o faran med för låga näringsvärden. Som allt annat, slår pendeln i ändlägen, o ofast brukar idealet ligga mittemellan.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är definitivt ingen Kemist utan i grund och botten en enkel Akvarist. Det hindrar mig dock inte från att filosofera och Spekulera. Gemensamma effekter av vodka dosering;

- Sänkta och låga värden av nitrat och fosfat

- Kanske tom en onaturlig obalans mellan nitrat och fosfat

- Syrefattigare kar

- Koldioxiden ökar, kanske speciellt nu vintertid

Är det inte ett alldeles utmärkt tillfälle för cyano att etablera sig. Konkurerande alger i karet har fått hela sin existens hotad (näringsbrist), men alla förutsättningar för cyanon (cyano som är närvarande hela tiden) är uppfyllda, så genom att samarbeta (sluta sig samman) börjar små mattor bildas.

För mig låter det som kombinationen Näringsfattigt och Syrebrist skulle kunna vara en trigger. Då menar jag inte syrebrist som är så påtaglig att den synligt påverkar våra andra djur i karet, men dock ändå tillräcklig för att cyano skall vakna till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Jag är mer o mer övertygad om att de handlar om att kolkällan gör de så mkt sämre för cyanons konkurenter, dvs de högre algerna. man skall ju inte se cyanon som en alg, utan som en bakterier i detta sammanhang..o då är de ganska lätt att förstå att de blir lättare för cyanobakterien att få fäste när man gör de sämre för dess konkurenter mikro o makroalger.

...

H'ngde inte riktigt med varför man i just detta tillfälle skulle se cyano som alg istället vilket gör att jag fastnat i tanken på bakterie. Om jag fortfarande går på att det är en bakterie och att det är de andra bakterierna som slås ut istället för algerna skulle man kunna tolka ditt resonemang att man bör tillföra nya bakteriekulturer om man får cyano för att de ska kunna slå ut cyanon. Samtidigt måste man naturligtvis förbättra deras förutsättningar samtidigt. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano är fotosyntetisk och kan dyka upp från "ingenting". Det har den gemensamt med alger. Dessutom är den bra på att svälta. Bättre än alger för att om en cyanobakterie dör är den omedelbart mat för de andra runt omkring.

Jag tror att många slutar för snabbt med vodkametoden för att bekämpa cyano effektivt.

När man börjar med vodkametoden (eller annan kolkälletillsats) verkar den nya bakteriekulturen pH- sänkande. Då är det lätt hänt att fosfat frigörs ur stenen och vi har ökad cyanogödning.

Men låter man metoden gå ett tag (3 - 6 månader skulle jag tänka mig) har man till slut skummat ut den fosfaten (med bakterier). Då har man fått ur den mesta lagrade näringen. Men cyanon är kvar ändå fast den svälter och säkert minskat i omfång. Man måste aktivt, med pump eller borste riva loss cyanon så att man kan skumma ut den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

H'ngde inte riktigt med varför man i just detta tillfälle skulle se cyano som alg istället vilket gör att jag fastnat i tanken på bakterie. Om jag fortfarande går på att det är en bakterie och att det är de andra bakterierna som slås ut istället för algerna skulle man kunna tolka ditt resonemang att man bör tillföra nya bakteriekulturer om man får cyano för att de ska kunna slå ut cyanon. Samtidigt måste man naturligtvis förbättra deras förutsättningar samtidigt. Eller?

nej..jag menar att man inte skall se cyanon som alg, utan som en bakterie...men de va inte min huvudpoäng. min poäng är att de är en förändring i konkurenssituiationen som ger cyano, o visst spelar säkert den övriga bakteriefloran in där också.:) Dock tror jag inte de är så enkelt att man bara med annan bakterieflora, kan slå ut cyanon eftersom den har en del redskap som gör att den är så livskraftig. Jag tror nog, efter att diskussionerna gått fram o tillbaka härunder hösten, att mkt handlar om konkurensen från de högre organismerna...dvs algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu sett att min matta av cyano på botten har liksom börjat flika upp sig på vissa ställen, där den står på högkant är den väl 3-4 cm hög. Är detta tecken på att den börjar avta? Och ska jag rycka bort de eller låta det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag gjorde ett desperat försök igår och riktade streamer pumparna lätt nedåt mot sanden. Vilket delvis skapade en sandstorm i akvariet men nu har det lagt sig. Få se om det hjälper genom att trycka ner lite mer syre i sandbotten. Just nu ser det bra ut i alla fall. Tänkte kanske köpa en pump till för att öka cirkulationen i hela karet.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...