Gå till innehåll

Salifert all in one


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Hade tänkt starata upp ett litet 100 liters separat fraggkar i ett källarutrymme som jag har.

Vad är enklast då jag tänkte försöka hålla det lite "lågbudget" och inte vill ha reaktor eller en dyr 3kanals doserpump till baling.

Räcker det att tex köpa en billig enkanalig pump och dosera "all in one" för at behålla kh och ca sedan dosera mg i osmosvattnet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt starata upp ett litet 100 liters separat fraggkar i ett källarutrymme som jag har.

Vad är enklast då jag tänkte försöka hålla det lite "lågbudget" och inte vill ha reaktor eller en dyr 3kanals doserpump till baling.

Räcker det att tex köpa en billig enkanalig pump och dosera "all in one" för at behålla kh och ca sedan dosera mg i osmosvattnet ?

javisst..men jag skulle inte ta sailferts all in one...är jag inte helt ute nu så innehåller de calciumacetat, som är ett balanserat sätt, dvs de höjer både calcium o kh. dessvärre innehåller de "för mkt" kol, så acetatjonen bildar förrutom HCO3 även CO2, vilket kan sänka ph-värdet. Dessutom är acetat en kolkälla, och kan därför favorisera denitrifikation o assimilering av nitrat. detta är inte med sjävklarhet en önskvärd effekt, särskilt inte vid nystart, när man inte har så stora nitratproblem.

Jag tror mer på biocalcium, som är balling i pulverform...dvs lika enkelt, men bättre kemikalier, ingen kolkälla, ingen koldioxid som restprodukt, ingen påverkan på baketriemassa etc. Där kan du ju inte dosera med pump förvisso.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

javisst..men jag skulle inte ta sailferts all in one...är jag inte helt ute nu så innehåller de calciumacetat, som är ett balanserat sätt, dvs de höjer både calcium o kh. dessvärre innehåller de "för mkt" kol, så acetatjonen bildar förrutom HCO3 även CO2, vilket kan sänka ph-värdet. Dessutom är acetat en kolkälla, och kan därför favorisera denitrifikation o assimilering av nitrat. detta är inte med sjävklarhet en önskvärd effekt, särskilt inte vid nystart, när man inte har så stora nitratproblem.

Jag tror mer på biocalcium, som är balling i pulverform...dvs lika enkelt, men bättre kemikalier, ingen kolkälla, ingen koldioxid som restprodukt, ingen påverkan på baketriemassa etc. Där kan du ju inte dosera med pump förvisso.

/Jonas

Ajdå, då skippar jag nog det, visst vill jag ha låga värden men det kommer nog inte vara något problem då jag inte ska ha fisk i fraggburken. Tänkte dessutom ta några kilo vä inkörd sten från mitt 350l där värdena är omätbara utan kolkälla.

Kör TM balling i stora burken, får väl överväga att göra det i fraggkaret också, kanske kan dosera lite mer vid 2-3tillfällen i veckan istället för varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom och tänka på efter Crilles inlägg att alla affärer har någon/några fiskar i sina kar med koraller också. Daniel verlar också stödja det så jag föreslår att du kollar med någon som har korallkar varför de just valt den fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...