Gå till innehåll

Erfarenhet av Tunze Stream?


Guest Nicklas

Rekommenderade inlägg

Guest Nicklas

Hej,

Funderar på att byta cirkulationspumptill min burk och det lutar nog åt en Tunze Stream som detser utnu, så skulle vilja höra lite av era erfarenheter av denna pump. Pumparna är ju extremt strömsnåla såförsta tanken är att de är ganska klena. Hur är det med detta och hur är ljudvolymen mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När de är inkörda så är de knäpptysta och det är ett sanslöst drag i dem! En bred, kraftig stråle som ingen annan pump kommer i närheten av. Jag har en 12.000l/t och en 7.000l/t. Ska köpa en till 12.000l/t! Rekomenderas varmt! Fodtimern är dessutom ett plus!

Enda minus är att de är så fula och stora!

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,själv kör jag ju 2 st 6000L/h i mitt 325L och det är ju rätt bra flås i dem,dock så saknar man ju kontrollfunktionen på dem så har du pengar så skulle jag nog rekomendera att skaffa någon kontrollerbar version. Och de jag har är svåra att placera då det är lite för mkt schvung i dem,nu får jag rikta dem mot stenar för att bryta sönder den breda strålen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Nicklas

Hej,

Tack för de snabba svaren, det låter ju bra. Visst skulle en kontrollerbar pump vara att föredra, men de är jubra mycket dyrare tyvärr. Pumpen är tänkt att träffa framrutan (snett uppåt) så förhoppningsvisbryter detstrålen en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...jo,det kunde jag ju lägga till,jag har ingen sand i karet,har bara en DSB i en plastlåda och det räcker med att jag "bara" ska sticka ner handen och rätta till någon korall som ligger där på för att det ska virvla sand i hela karet smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en 12 000 liters med kontrolleri mitt 540. Jag var rädd att den skulle ge för mycket ström och bara dra runt all sanden, men så är inte fallet. I o med att strålen är mycket bredare så flyttare den vattnet på ett mer skonsamt sätt. Jag hade till och med kunnat tänka mig mer ström... funderar på att sätta i en till Streamer.

De är välbyggda och robusta. Min är i princip ljudlös, men där är ett litet surrande ljud när den går upp och ner i varv. Inget jag stör mig alls på dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är också mycket nöjd med min streamer. Jag kör med en multikontroller och tycker att man får en perfekt varierande ström. Enda minuset är fastsättningen. Tunzes anordningar tycker jag är värdelösa. Det har dock kommit en ny upphängning som är en magnet man fäster mot glaset(som en algskrapa), kan kanske vara något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Är också mycket nöjd med min streamer. Jag kör med en multikontroller och tycker att man får en perfekt varierande ström. Enda minuset är fastsättningen. Tunzes anordningar tycker jag är värdelösa. Det har dock kommit en ny upphängning som är en magnet man fäster mot glaset(som en algskrapa), kan kanske vara något?

hur säkert inplastat e den magneten? har ju hört att stål av alla dess slag inte får komma i kontakt me vattnet.. ja skrapar av av mina mina glas me en sån där skrapa sen plockar ja ur den, bara för att va på den säkra sidan smiley23.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara en sak att anmärka, två av mina gula kirurger har lyckats fastna i "insuget" när de ätit av de alger som sitter på pumpen. Dyra förluster tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara en sak att anmärka, två av mina gula kirurger har lyckats fastna i "insuget" när de ätit av de alger som sitter på pumpen. Dyra förluster tyvärr.

ja det är ju ett fruktansvärt sug där,går kanske att köpa en sån där konstgjord sten och ha den ismiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...