Gå till innehåll

Durso mottryck?


ramq

Rekommenderade inlägg

Försöker få till sista bitarna till sumpskåpet och har avrinningsröret kvar att bygga på. Har dock lite funderingar vilket alternativ som är bäst av dessa:

post-2432-14468914936089_thumb.jpg

Spelar det någon roll för ljudnivå, mottryck och allt det där?

Det vänstra alternativet har sin fördel i att man slipper blöta ner handen när man ska justera, medan det högra alternativet kanske är bättre sett till funktionen?

Tänkte limma rören ikväll så ös på med argumenten. :ler:

post-2432-14468914935945_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, hur jag än gör så måste jag ju limma närmast 50->32 förminskaren i toppen och gör jag det så väljer jag redan där vilken väg jag vill gå, med tanke på höjden och allt.

Vad som skiljer dessa åt är ju egentligen bara var kranen är - mottrycket är ju detsamma eftersom i båda alternativen är 3cm mellan rutan och rörändan.

Funderar på det första alternativet, av praktiska skäl. Där behöver jag inte limma sista rörstumpen som går rakt ner mot sumpbotten, ifall jag behöver ändra något.

Någon som är emot?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu har en kran som du reglerar mottrycket med behöver du ju inte hjälp av vattnet i sumpen utan det är enklare att reglera i karanen. Förstår inte vad det tillför att släppa vattnet vid botten.

OBS! Personlig reflektion bara!

Jag skulle helst vilja slippa kranen och använder den bara till den sista finjusteringen. När man justerar på kranen så skapar man tomrum under kranen som jag tycker kan leda till problem med ett jämt flöde. Idealet för mig är att reglera med storleken på lufthålet i toppen samt avståndet mellan rörslutet och vattenytan/botten i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man justerar på kranen så skapar man tomrum under kranen som jag tycker kan leda till problem med ett jämt flöde.

Det kan vara därför jag har haft lite problem tidigare.

Idealet för mig är att reglera med storleken på lufthålet i toppen samt avståndet mellan rörslutet och vattenytan/botten i sumpen.

Det är den approachen jag tänkte närma mig med den här konstruktionen. Återstår att se hur bra jag lyckas eller om karet åker ut genom fönstret. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...