Gå till innehåll

Hantering och transport utav fiskar från hav till hem


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Men du faller alltid på att det ska va billigt till kund, och jag hoppas du inte ställer dig bakom det till varje pris att fisken får utstå onödig stress för att bli billig.Patrik

Nej patrik, de faller jag inte alltid på. Jag säger inte att de skall vara så billigt som möjligt...de skall vara rimligt...o de tror jag vi alla kan skriva under på.

Jag vet inte hur köpenhamngrejen kunnat få så billig fisk...de finns ju handlare i sverige som importerar själva också, o inte blir den fisken särskilt billig för de? Den e lika stressad den. Menar ni att de säljer direkt från lådorna??? o därmed förflyttar svinnet från butik till kund??

De är ju isåfall upp till kunden o gå med på detta...de ingår ju i konceptet. Dör den i butik eller hos kunden spelar ju ingen roll så länge kunden är medveten om de o därmed ej är lurad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta vet inte om att när man köper en fisk köper man inte en garanti på att de ska klara sig en längre tid, det man kan göra är att se till att allt stämmer i det karet den ska ner i.

Sen finns ju fiskar som är tåligare än andra och det är oftast de tåliga som är billiga. Problemet ligger nog inte så värst mycket på butikerna det ligger på oss som köper fisken med antingen för lite kunskap (Storlek på akvariet den kräver osv.) eller fel hantering när man kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade inget negativt med att sälja i påse direkt från butik...Det måste väll vara tryggare för fiskbutiken om att veta att flertalet av fisk blir såld. Det kanske hade blivit billigare och roligare om man kunde beställa fisken själv med butiken..så man får det man vill ha..istället för inpulsköp som man senare ångrar. Kan bara säja att det givetvis finns för och nackdelar med allt..Jag vet många som har köpt på beställning..och det har aldrig varit problem med dödssiffrorna :) .

Men det bästa brukar vara att priset blir lägre..så man kan fortsätta med en hobby som man gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mojjan jag tror att alla som importerar fisk tar hem den fisken du vill om dom tar från den regionen som fisken lever i,det e nog bara att ställa frågan.Att du ska få va med och få det billigare för att du e med på ordern tror jag inte någon går med på ,för va tänkte du betala då?Frakten,frigolitlådan,momsen eller tull och veterinär kostnaden eller bara fisk kostnaden som vi gör idag.No hard feelings.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske ska nämna också, till visst försvar inför handlaren, att dessa besitter ju inte någon kristallkula precis. De vill säga, kunden har också ett egetansvar att köpa en fisk dom tycker ser ok ut. Handlaren har förvisso sett fisken varje dag, o sett om den ätit etc, men i övrigt besitter ju inte han nån ytterligare information som inte den vakne akvaristen får genom att studera fisken ett par gånger, o kanske be att handlaren matar den.

Me de vill jag också instämma i föregående talare, att de kan hända mkt i varje led, då varje sådant stressar fisken. Deta med MAC certifiering är i grunden bra vad gäller grundprinciper för hantering etc..men de finns alltså en innbyggd begränsning i vad man kan göra för överlevnaden trots exemplarisk hantering. de kan ju till exempel dö en hel del fisk i ledet mellan fiskfångaren o första grossisten/importören. De som klarara sej hela vägen kommer förbli mac-certifierade sändningar, även om de skett ett aldrig så stort svinn i allra första ledet. Så..jag återkommer till de jag inledde med...de mac certifieringen gör, förrutom förbättrad hantering, är att flytta svinnet till kedjans begynnelse. I den bästa av världar borde detta inte innebära så stor prisskillnad i slutändan, men tyvärr är ju sådan fisk 2-3ggr dyrare...hur skall en sådan marknad då kunna slå sej fram...??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett litet tillägg. Det är lag på att en handlare=importör skall hålla fisken i minst 2v karrantän. Tror tyvärr att många bryter mot detta.

Finns de nån definition på karantän??

En del detaljister importerar direkt som vi vet...men undviker att sälja fisken(i bästa fall) tills den verkar ok, o därmed tar de största svinnet i butiken... är detta en sorts karantän??...ett filter är de ju i alla fall..

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur lång tid min lokala handlare har sin fisk i sitt karantän system men det borde vara ett tag för att inte äventyra övriga fiskar som går i försäljnings karen.Vad jag sett så har dom ett tror det e 400w UV och mycket rör bitar i karen så fisken kan gömma sig.Va vet ni andra från övriga landet om era lokala handlare.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,jag förstår forfarande inte hur svinnet i ditt resonemang skulle flyttas till led 1 bara för att kraven är högre på certifierade djur - fiskargubbarna får inget betalt för död fisk, inte exportör eller handlare heller.

inte den döda fisken såklart.....men de skeppas väl halvdålig fisk också utan för MAC tänkandet...fisk som med stor säkerhet kommer dö i nästa led alltså...denna skeppas ju inte inom MAC ramarna..utan stannar kvar på station 1 o dör där istället sås måningom.. på så sätt förflyttas dödsfallen till de tidigare stegen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häpp, det blev bara ett del-inlägg...

Jonas, känns som om om det resonemanget bygger på lika hög dödlighet, men jag tror och hoppas att den är lägre i alla led med dessa åtgärder.

Hursomhelst så är väl det viktiga att vara överrens om att vi inom hobbyn hjälps åt för att hålla upp överlevnads-statistiken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är importören som skall hålla fisken i karrantän återförsäljare får sälja dirrekt.

Det är ofta svårt i affärer att uppehålla karrantänskravet utan man får finna sig i att ett isoleringsförvarande som då gäller alla fiskar i ett vattensystem och då räknas isoleringsperioden från den sist inkomna fisken och gäller alla fiskarna i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas du behöver läsa på mycket mer om MAC.

Och när det gäller karantän så finns det väl bara ett bör och inget skall när det gäller fisk ?

jag tycker tanken med MAC är bra Ted...men ser kanske en del brister med de...tex att de knappast går att genomföra i sverige i alla fall. synd verkligen. Du får gärna skriva lite om MAC till oss andra, för hemsidan är inte särskilt pedagogisk...mkt allmäna ord där, men inte så mkt konkret. berätta gärna de du vet, så debatten får den nivå du vill den skall ha:) Jag vet at du kan mkt om de här, så dela med dej!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häpp, det blev bara ett del-inlägg...

Jonas, känns som om om det resonemanget bygger på lika hög dödlighet, men jag tror och hoppas att den är lägre i alla led med dessa åtgärder.

Hursomhelst så är väl det viktiga att vara överrens om att vi inom hobbyn hjälps åt för att hålla upp överlevnads-statistiken

kanske inte lika hög...säkert inte...den är minimerad...de tror jag också..i o med MAC reglerna...men hur mkt svinn är de..de är de jag vill ifrågasätta lite..o kanske provocera en smula..för på deras hemsida står bara jur mkt som skall dö för att de skall klassa som MAC, men de står inte hur mkt som faktiskt dör...för de kommer ju inte klassa som mac sändning. MAC är ju ett sätt att säkerställa hög kvalite på de som verkligen skeppas vidare, o i vrja led kommer därflr förlusterna bli mindre o mindre, o slutledet, dvs kunden, kanske nästan noll. Men de jag undrar, o där jag inte hittar någon uppgift på macsidan..är hur mkt är de totala svinnet räknat från fångstplats, inklusive de sändningar o hanteringar som kanske under väger ej klassar in att bli macstämplade. För även om hanteringen är macanpassad hela vägen, så kommer ju inte alla fiskboxar gå vidare med macstämpeln. Såpass mkt har jag fattat av de jag läst.

Vet nån mer om de här så berätta för mej då vad ni vet..för så länge ingen gör de, så har jag svårt att tro att man trollar bort dödlighet ända från fångstplatsen räknat. hemsidan är inte särskilt informativ där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...