Pear Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 Jag är nubörjare på koraller och vill nu tillsätta några i mitt kar. Vad jag förstår så är mjukkoraller lättast att starta med! Vad har ni för förslag på koraller till mig?Har ett mycket litet bestånd av knappar gröna på lilia matta samt tre små lila skivanemoner som jag fick av Ted i Västerås. Dom blommar ut fint. Citera
Trilobite Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 Skivanemoner, knappar, xenia, sarcophyton och sinularia är alla mycket tåliga och lätta att få att trivas. Skall du förbi uppsala kan du få med dig lite! Citera
PatriksS Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 Kör på olika skivanemoner (discosoma) - de trivs under massa olika förhållanden. Xenia brukar också rekommenderas, även om den är lite "märklig" då den kan få för sig att gå ner av någon anledning. Då brukar jod rekommenderas. Med skivanemonerna kan du dock inte göra fel, de är nästan alltid utslagna och förökar sig väl. Citera
Speedster Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 Om du inte enbart vill ha mjukkoraller så kan du testa med en Euphyllia (LPS). Den kräver inte allt för mycket ljus och är tålig. Citera
Pear Postat 6 januari 2008 Författare Postat 6 januari 2008 Tackar, då har jag lite mera att gå på... Citera
Sillen Postat 6 januari 2008 Postat 6 januari 2008 Om du hör av dig kan vi säkert ordna litet startkit, är inte långt till Enköping! Citera
artemia Postat 7 januari 2008 Postat 7 januari 2008 Peter! Jag har en sten med tåliga gröna stjärnpolyper om du vill ha. Citera
jonasroman Postat 8 januari 2008 Postat 8 januari 2008 Jag är nubörjare på koraller och vill nu tillsätta några i mitt kar. Vad jag förstår så är mjukkoraller lättast att starta med! Vad har ni för förslag på koraller till mig?Har ett mycket litet bestånd av knappar gröna på lilia matta samt tre små lila skivanemoner som jag fick av Ted i Västerås. Dom blommar ut fint.håller med om allt som skrivits, men glöm inte heller att de finns tåliga stenkoraller också. Euphyllia har nämnts, o flakväxande montipora växer ju som gräs. En del acroporor är också mkt enkla, så där kan de va värt att testa med en fragg åtminstone... Citera
Pear Postat 8 januari 2008 Författare Postat 8 januari 2008 Peter! Jag har en sten med tåliga gröna stjärnpolyper om du vill ha.Tack ! Gärna. Har mailat dig!!! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.