Gå till innehåll

Fungerar nitratfiltret (Sulphur)?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag har ställt mig frågande till om mitt nitratfilter verkligen fungerar. I helgen när jag var på väg att plocka bort det för att få loss doseringspumpen så mätte jag vattenvärdet på utvattnet ur filtret, akvarievattnet samt referensvätska. Jag bestämde mig då för att behålla filtret i drift ett tag till:

080107-testnitratfilter.jpg

Dock luktar det lite "ruttet ägg" om utvattnet. Är det någon som vet hur man kan komma till rätta med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ställt mig frågande till om mitt nitratfilter verkligen fungerar. I helgen när jag var på väg att plocka bort det för att få loss doseringspumpen så mätte jag vattenvärdet på utvattnet ur filtret, akvarievattnet samt referensvätska. Jag bestämde mig då för att behålla filtret i drift ett tag till:

080107-testnitratfilter.jpg

Dock luktar det lite "ruttet ägg" om utvattnet. Är det någon som vet hur man kan komma till rätta med det?

Ruttet ägg är svavelväte. även vid nitratfilter som matas med kolkälla kan de bildas svavelväte, men då beroende på att man doserar för mkt kolkälla i förhållande till nitratmängden. När kolkällan är kvar, men nitraten tagit slut, går denitrifikationsbakterierna över på att bryta ner sulfat istället (som används som elektonacceptor i cellandningen), slutprodukten där är svavelväte. Så den lukten i ett kolkälledrivet nitratfilter betyder överdosering av kolkälla och/eller för lite nitrat i vattnet.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är den typen som det skall droppa igenom va? Hur lån tid tar det för ett sådant filter att börja fungera som det är tänkt?

Tack för att du delade med dig Christer.

Ja det är dropptypen. Svårt att svara på hur lång tid det tar att få igång det eftersom jag inte mätt utvattnet kontinuerligt. Enligt manualen är starttiden ca 6 veckor om jag minns rätt.

Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...