Gå till innehåll

RSM Ljusproblem


Millhouse

Rekommenderade inlägg

Inget problem jag hört om innan, men låter ju som ett definitivt garantiproblem iaf. Hör med återförsäljaren om det finns något som går att byta ut utan att du ska behöva ta tillbaks hela karet till butiken.

Kanske det går att ta loss eldosan och skicka iväg denna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter det ej en säkring bakom panelen nere på baksidan och botten?

http://www.redseamax.com/redseamax/Red_Sea_MAX_specs.html

Hood control panel

CONTROL1_PIC.jpg

blackdot1.gif 24h programmable lighting timer with integral on/off/auto switch

blackdot1.gif on/off switch for moonlights

Main control panel

CONTROL2_PIC.jpg

Conveniently positioned water-proof power switches for all aquarium components

Power center

CONTROL3_PIC.jpg

blackdot1.gif 5 individually switched power outlets with splash cover for all aquarium components.

blackdot1.gif Single power cord

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, en switch i rampen och en på sidan tillsammans med dom andra, som jag förstått är den i rampen för timern, men i vilket fall som helst så fungerade den klockrent 1 vecka sen dog den så nåt lurigt är det iallfall, ska ta tillbaka den imorgon där jag köpte den så får vi se. Tänkte köpa Ls:en imon ändå, kan klara mig ett tag utan belysning antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du den gamla versionen av RSM eller den nya? Den Nya har en blå O -ring på skummarpumpen.

Har hört att flera av den gamla versionen av RSM har slutat att fungera i Belysning och Månljuset. Även en del Timers har gått sönder relativt snart efter uppmonteringen!

Men som sagt så e det ju garanti på karen! Kolla med din handlare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Ted var grym som vanligt, han gav mig en ny ramp direkt. Men tyvärr så fortsätter mina ljusproblem. På den nya rampen jag fick funkar fläktarna och "månlljuset men T5:orna funkar inte. Iom att allt utom dom funkar så kunde man kanske tänka sig att det var fel på rören så jag fick ett par nya såna också men även dom röruslingarna vägrar lysa :smashcomp..

Gör jag fel någonstans? Det finns ju inte så många grejer man kan missa på, har testat alla kombinationer på dom få switchar som finns, och har tatt bort stänkskyddet 4 gånger för att se så att rören sitter som dom ska, men kan iallafall fråga er som har ett RSM, när man sätter i rören, hör ni bara ett litet klick innan dom sitter på plats? Eller ska dom längre in, är 99% säker dom sitter rätt också men man vill ju vara 100 så man vet att man bara har oflyt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte utan att öppna hela rampen, och det vill jag nog inte göra om det nu är så att det är nåt fel även på denna rampen så kan det kanske sätta garantin ur spel. men verkar skumt att det är liknande men inte riktit samma fel på 2 ramper i rad.

Hade i Ls:en igår så det är ju ingen panik med att ha ljuset än men hade varit kul om det funkade. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du sätter den lilla röda spaken (ovanpå timern) på automatik. Ställer in några timmar för tänt och sakta vrider timern så när huvudljuset är på så skall månljuset slockna. Ett sätt att testa timern.

När jag skulle byta rör på min ramp så fungerade plötsligen inte rören såsom du beskriver det. Var tvungen att använda ett gammalt och ett nytt - så fungerade det! sedan när jag bytt fram och tillbaka några gånger så kunde jag använda två nya. Förstår fortfarande inte vad som hände. Det är dock viktigt att bägge rören sitter rätt i och man känner när det tar imot.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar hyfsat snabbt ifrån RedSea

Dom sa att jag kunde plocka isär rampen och kika om jag hittade nåt fel ifall jag kände att jag klarade av det, och dom garanterade den ifall jag hade sönder nånting. Om inte så föreslog dom en 3:e ramp. Jag kände att jag inte vill/skulle behöva mecka med felsökning så det fick bli 3;e gången gillt. och den funkar iallafall #knock knock# Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Om du sätter den lilla röda spaken (ovanpå timern) på automatik. Ställer in några timmar för tänt och sakta vrider timern så när huvudljuset är på så skall månljuset slockna. Ett sätt att testa timern.

När jag skulle byta rör på min ramp så fungerade plötsligen inte rören såsom du beskriver det. Var tvungen att använda ett gammalt och ett nytt - så fungerade det! sedan när jag bytt fram och tillbaka några gånger så kunde jag använda två nya. Förstår fortfarande inte vad som hände. Det är dock viktigt att bägge rören sitter rätt i och man känner när det tar imot.

MVH Lasse

Fick liknande problem som du Lasse.

Plockade isär hela locket 2 ggr för att kolla var det kunde vara glappkontakt. Visade sig vara ett nytt lysrör. När jag sedan bytte ut lysröret mot ett gammalt så fungera det utan problem.

Det nya röret skulle vara avsett för RSM 130.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...