robjo Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Hejsan, Kanske en dum fråga, men jag vill ställa den iaf. Hur mycket salt per liter nytt vatten bör man ha ? Eller måsta man helt enkelt "prova" sig fram./Robban Citera
papi Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Ca 35 gram per liter. Jag brukar först väga upp och blanda och sedan kontrollmäta. Avdunstat vatten ersätter man dock med färskvatten. Citera
Trilobite Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag brukar ha i 8 dl reefchrystals på 20 liter osmosvatten och låta det stå över natten. Sedan blandar jag i mer osmosvatten med god cirkulation till saltmätaren visar på vad jag vill ha - 8 dl räcker till ganska precis 25 liter färdigt vatten Citera
Nizztos Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Hur långt är ett snöre Beror ju på vad man vill ha för salthalt. Med mitt tidigare salt blandade jag 40g/liter för att få 1.025. Har faktiskt inte kollat exakt hur mycket jag bör blanda med mitt nya salt då jag inte haft exakt koll på mängden vatten (halvfull tunna av okänd volym) utan istället pytsatt i tills det blivit bra.40g/liter blir saltare än 1.025, men eftersom saltet har dragit åt sig fukt så är det mindre än 40g salt i 40g salt Citera
stigigemla Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Det sista är garanterat i minsta laget. Man brukar vilja ha en salthalt av 3,5% men i saltet man köper finns det kristallvatten också. Så man bör nog använda litet mer än 350 gram per 10 liter.Det är litet olika med olika saltfabrikat. I programmet Aquacalc kan man kolla olika typer. Citera
Wiking Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag använder Instant Oscean och gör det lätt för mig när jag blandar nytt vatten.9 dl salt åker i tunnan, sedan fyller jag upp med osmos vatten tills jag landar på 30 liters strecket. Citera
linkano Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240Kolla länken ovanför och läs, där finns bl.a tabell för saltblandning m.m. OM det funkar! Har inte försökt med att länka till något tidigare;-) Om inte, leta upp "Saltvatten for dummies" under Artiklar, det är den jag vill länka till!/Thomas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.