Gå till innehåll

Salt per liter


robjo

Rekommenderade inlägg

Hur långt är ett snöre :)

Beror ju på vad man vill ha för salthalt. Med mitt tidigare salt blandade jag 40g/liter för att få 1.025. Har faktiskt inte kollat exakt hur mycket jag bör blanda med mitt nya salt då jag inte haft exakt koll på mängden vatten (halvfull tunna av okänd volym) utan istället pytsatt i tills det blivit bra.

40g/liter blir saltare än 1.025, men eftersom saltet har dragit åt sig fukt så är det mindre än 40g salt i 40g salt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sista är garanterat i minsta laget. Man brukar vilja ha en salthalt av 3,5% men i saltet man köper finns det kristallvatten också. Så man bör nog använda litet mer än 350 gram per 10 liter.

Det är litet olika med olika saltfabrikat. I programmet Aquacalc kan man kolla olika typer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240

Kolla länken ovanför och läs, där finns bl.a tabell för saltblandning m.m. OM det funkar! Har inte försökt med att länka till något tidigare;-)

Om inte, leta upp "Saltvatten for dummies" under Artiklar, det är den jag vill länka till!

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...