Gå till innehåll

Små PVC beställningar?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det är så att jag inte har plats för en normal kalkmixer utan behöver göra en egen och skulle då behöva typ 30cm av 12,5cm diameters rör samt PVC platta 15x45cm. Detta är ju väldigt mkt mindre mängder än de som säljs på aqua-line, nån som vet något annat ställe som har mindre mängder eller är det kanske så att någon har lite liggandes hemma som de kan skiljas ifrån mot betalning? Behöver inte vara exakt den diametern på röret men runt därom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Samuel,ta ett vanligt 160 mm pvc rör såga av 15cm ,sen sågar du längs med röret in i ugnen i ca 150 grader vänta några minutet tills det mjuknat,räta ut det och lägg på en plan yta lägg en skärbrädan på eller liknande och ställ dig på den,några minuter senare har du en PVC skiva på 15x47cm. 200 rör har tjockar gods,Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ta ett 50 eller 63 mm PVC rör och sågar av 15 cm av röret.

Stoppar det i ugnen 150 grader i ca 2 minuter,

så att det blir mjukt men inte för hett så att man kan hålla i röret.

Sedan tar jag plåtsaxen och klipper upp det längs med röret.

Sedan stoppar jag in "plattan" i ugnen igen på ca 175-200 grader i ca 10 minuter.

Tar ut plattan ur ugnen och lägger plastplattan mellen två skärbrädor i ca 1-2 minuter.

Det blir plana PVC plattor på ca 15 cm x 15 cm.

Snyggt enkelt och billigt, dock blir dom bara 3 mm tjocka.

Ibland önskar man lite tjockare PVC-plattor.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Små plattor finns på Clas Ohlson, men heter förstås Plexiglas då.

Polymetylmetakrylat - PMMA (dvs "plexiglas") är något helt annat än polyvinylklorid - PVC.

Sorry, men jag tror inte Tangit biter lika bra på PMMA och kommer inte att kunna binda det mot PVC...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...