Gå till innehåll

Picorev - Ett experiment


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ett 6 liters som jag skall försöka göra ungefär samma sak med förutom att jag inte täpper till det (inte i början i alla fall). Skall använda en 22 watts LED (6500 K) så ljus kommer det inte att sakna. Får se om jag kör det utan cirkulation - jag har ett litet påhängsfilter jag kan använda. Tänker faktiskt ha två väldigt små fiskar i det....

MVH Lasse

Lasse vad är det för fiskar som kan trivas i 6 Liter?

Mvh/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel bunt med fiskar (gobider) som inte blir större än ca 10 - 13 mm. Eviota spp är ett exempel.

attachment.php?attachmentid=13669&d=1176831331

Jag har ett antal i mitt Red Sea Max och jag ser dem ytterst sällan. Nu hade jag en annan art i tankarna Discordipinna griessingeri. En helt enorm fisk som definitivt inte blir stor.

Här är akvariet

post-2331-1446891500059_thumb.jpg

Och ljuskällan - 22 watt cool white - finns även som blå. Nu återstår att se vilken effekt denna ljuskälla har på koralltillväxten - 22 watt LED på 6 liter vatten

post-2331-14468915000811_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har du startat en tråd till det lilla pico karet? Isåfall kan du väll lägga upp en länk.

Jag tror två små hål med det ena hålet kopplat till en luftpump och det andra hålet kopplat till en liten ventil skulle göra susen på ett sådant här litet kar. Men å andra sidan blir det inte ett slutet system vilket inte blir riktigt lika intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bordet är ju för att jag ska få plats med ett riktigt akvarium i köket - nu är det ihopskruvat och troligen blir jag saltakvarist i februari.

Burken ska dock också funderas på... enklare att bära hem och montera och fylla och så än ett akvarium.

Ett bra argument!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har du startat en tråd till det lilla pico karet? Isåfall kan du väll lägga upp en länk.

Jag tror två små hål med det ena hålet kopplat till en luftpump och det andra hålet kopplat till en liten ventil skulle göra susen på ett sådant här litet kar. Men å andra sidan blir det inte ett slutet system vilket inte blir riktigt lika intressant.

Nej - jag har inte startat en tråd - jag bas stal lite utrymme från Christer :)

Jag skall inte i första läget sluta det helt utan har ett ryggsäcksfilter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det blev inte ett helt slutet system utan täckglaset kan tas upp och vattnet pumpas runt av en liten lufthiss tillverkad ett sugrör och tunn silikonslang. På botten finns det ganska grov korall sand och ett litet berg av korallfragment som jag limmat samman. Sanden och berget har legat i mitt 74 liters och "gunkat" till sig under några veckor. Än finns det bara mkt lite liv i det. En bit caulerpa och clavularia. Dessutom tog jag en bit LS som jag doppade i sötvatten i ca 30 s. Det formligen vällde ut små djur som tex ormstjärnor o småräkor. Till det tillsatte jag koncentrerat salt vatten så att salthalten blev rätt. Jag slog sedan av vattnet och hällde ned djuren i burken. Har tänkt mata med cyclop-eeze och en droppe vodka då och då. Kommer att byta ca hälften av vattnet med hjälp av en sugflaska varje vecka.

Måste också få färdigt LED ljuset. Just nu är det 11 w Aquatic Nature.

En liten finess burken har är att jag kopplat in en liten ozongenerator som styrs med en tryckknapp. Tänkte "bleka" vattnet några sekunder då och då.

post-3231-14468915346032_thumb.jpg

post-3231-1446891534615_thumb.jpg

post-3231-14468915347278_thumb.jpg

post-3231-14468915347396_thumb.jpg

post-3231-14468915347521_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HUr mycket salt tror ni behövs till ett inneslutet 1 liters? om jag har reef crystals? har nämligen en liten glasburk på två liter jag tänkte testa en Ls bit i och försluta...

ca 33 gram till en liter vatten. Mindre om du har sten o annat som tar upp volym

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte Fixa vattnet först så det blir en liter sen fylla på med sand och sådant så det borde ju inte Ändras om inte sanden/stenen har en större salthalt än vattenet.. lr hur? ... hehe väldigt snabbt svar där arcticreef

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte Fixa vattnet först så det blir en liter sen fylla på med sand och sådant så det borde ju inte Ändras om inte sanden/stenen har en större salthalt än vattenet.. lr hur? ... hehe väldigt snabbt svar där arcticreef

Snabbare än vinden!

Yup, blanda ornding vattnet i en flaska och fyll sedan upp när du fått ned sten och annat i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm Synd att triton e stängt imorrn... det ligger typ 10 min från mig eller två min från min skola :).. var kan man fåtag i salt då.. eller så får man vänta till på måndag... tror inte att nån annan affär i närheten har Reefcrystals eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag bor i vallentuna och i täby kyrkby ;P ne jag har inte så bråttom.. somsagt ligger ju triton bara 2 min från min skola...

nån som vet vad reefcrystals skiljer sig mot tillexempel vanligt havssalt.. dvs utan Jod eller klumpmedel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvudorsaken till att havssalt inte kan användas är själva framställningsproceduren av normalt havssalt. Det framställs genom att havsvatten får dunsta i stora laguner. När vattnet dunstar bort blir saltkoncentrationen högre och högre. Många ämnen kan då inte hålla sig lösta i den allt starkare koncentrationen utan förenar sig med sin kontrapart och då ofta i en senare olöslig förening. Framförallt då kalcium och karbonat som helt enkelt blir till kalciumkarbonat (kalksten). När man fyller på vatten igen så är pH:t för högt för att kalkstenen skall återlösas i kalcium och karbonat.

Det finns saltvattenssalt som grundar sig på indunstat havsvatten (eg Red Sea varav deras Proversion är ett av de bästa jag provat, är dock svårt att få tag på i Sverige) som berikats med de ämnen som gått förlorat under indunstningsperioden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och vad e skillnaden på "indunstning" och "utdunstning" ;P Samma Ämnen lär väl vara i vattnet och gå ihop med Varandra .... om man löser saltet i en sur vattenlösning Ph 4-5 borde det inte funka då? och sedan höjer Pht när Kalkstenen har löst sig i vattnet igen... eller om man Pumpar in Co2 så borde väl vattnet fälla ut all kalk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte säkert att det går att få tillbaks alla ämnen eftersom exempelvis kalcium kan hålla sig löst i saltvatten i betydligt högre koncentrationer än i sött - mycket beroende på den höga magnesiumhalten i saltvatten. Magnesium kommer också att fällas ut som magnesiumkarbonat under indunstningen. Om det vore så enkelt som att en pH sänkning skulle återställa värdena och en efterföljande pH-höjning bibehålla dem så hade vi nog sett mer salt tillverkade på detta sätt. Jag har dock inte provat på det sätt som du föreslår.

När man blandar till ett saltvattensakvariesalt skall man egentligen blanda salt i vatten och inte tvärtom. Är man dock snabb med blandningen så brukar det gå bra tvärtom också. Gör man fel så kommer man att få en mjölkig blandning som inte klarnar. Detta är vanligt när saltet sugit åt sig fuktighet också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...