metcrue Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 HejFick precis reda på att det har varit strömlöst hemma en bra stund nu, så håll tummarna för att farsan fick igång elverket i tid. Måste skaffa några pumpar med batteri-backup, finns det några?Vi får se om det blir en trevlig överraskning när man kommer hem:(. Citera
NephruruS Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 håller tummarna för dig och hoppas att allt går bra angående batteri-backup vet jag inte, men har för mig det diskuterats tidigareom reserv-generatorer?Mvh Citera
metcrue Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 Hej och tack. Jo, reservgenerator har jag, men den måste jag starta själv, jag skulle vilja ha en pump som fortsatte att gå på batteri om strömmen går, som larmet tex. Citera
Spooky Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Finns bla här, olika styrkor: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44058&path==Borde räcka lite längre än specifikationen om man har en pump som drar lite. Citera
crille Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 shit, borde finnas ett reserv-verk som går på automatiskt! Citera
metcrue Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 Crille - ja, det vore bra. Det går ju att sätta in en omkopplare på elcentralen som slår över till reservkraft om strömmen går, men hur skall reserv-verket gå igång automatiskt? Får fundera på detta. Citera
adddo Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Vortech pumparna har ju batteribackup som tillval. Citera
metcrue Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 Jag har tittat på Vortech pumparna men de är så fula. Men annars är det ungefär så man vill ha det, när strömmen går så fortsätter pumpen några timmar tills man hinner få igång elverket.Jag har nu fått tillbaks strömmen, men har elverket framme ifall det går igen. Det blåser ordentlig här och ledningarna är långt ifrån nergrävda så man vet inte. Citera
NephruruS Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 hur gick det med invånarna då? klarade sig allt? Citera
metcrue Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 Japp, ingen fara. Förmodligen hade inte strömmen varit borta så länge innan farsan fick kopplat in reservström. Citera
jimmy Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Vet inte hur starka batterierna är i nödutgångs skyltar är men när strömmen går till en sån så kommer det in ett reservbatteri.Kanske vore nått att kolla på sådana springer man ju över imellanåt men dom kanske inte orka dra runt en pump Citera
Stefan molin Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Hej,har inte du tunzes nanopump med box?skaffa ett optima batteri eller liknande som står med en underhållsladdare,sen har du ett 220v relä som står i dragläge när det finns ström,blir det ström löst så har du kopplat relät så att det går över till batteri drift,kommer strömmen tillbaka,så funkar det som vanligt igen,mvh stefan Citera
NephruruS Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Japp, ingen fara. Förmodligen hade inte strömmen varit borta så länge innan farsan fick kopplat in reservström.Okey skönt att höra =) Citera
elNico Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Att ha akvarium utan ström funkar dåligt. Jag vet!:-(Tur att det gick bra! Citera
metcrue Postat 11 januari 2008 Författare Postat 11 januari 2008 Tack, det gick bra.Stefan ingen dum ide, låt oss fundera vidare på det. Citera
wrang Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 Japp det får funderas på sitter just nu hur man kan få till det med ett relä och en12V= till 230V~ Blir ju massa delar med batteri, laddare, reläEller om man köper en UPS Citera
alofstrand Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 i helgens ström avbrott så gick två av mina pumpar i paj och låter som fan nu... trist så Citera
Stefan molin Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 Hejom du använder ett vanligt relä med 11polig sockel (kostar ca 100kr)så är 2st till dragmagneten,sen är det3st ingångar och 6 utgångar ,3st på eller av beroende på i vilket läge relät står i,så iprincip kan du koppla 3st på varje relä,mvh stefan Citera
metcrue Postat 11 januari 2008 Författare Postat 11 januari 2008 Tråkigt andreas, antar att du får testa att rengöra, kanske kan hjälpa.Är ju ingen elektriker men jag tror jag förstår vad du menar Stefan. Citera
Sillen Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Daniel om du tycker Stefans ide låter svår föreslår jag att du letar reda på en pump som går på 12 V och sätter den direkt på batteriet. Sedan kopplar du ine underhållsladdare till batteriet och det som händer om strömen går är bara att batteriet inte längre underhållsladdas. OBS! Laddaren måste klara av att ladda mer än vad pumpen drar.Det finns elverk med inbyggtbatteri som du kan få att starta vid spänningsbortfall. Vet dock inte vad kostnaden är för dessa. Citera
metcrue Postat 12 januari 2008 Författare Postat 12 januari 2008 Ok, jonas jag är med. Ett sådant elverk vore guld, då de är skönt att få el även till vattenpumpen i huset när elen går. Skall kolla runt lite. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.