Gå till innehåll

Vodka som fosfatreducerare...


Wotan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bryopsisproblemet har otroligt nog gått bra. Bifogar en bild då det såg riktigt illa ut och hur det ser ut idag.

Det som är intressant i mitt kar är att jag enbart har 2 sniglar, 2 - 3 eremiter och 1 sjöborre, och inte så många snäckor "som bara kommit dit"

Det jag kan ta med mig från mina 1,5 år med mycket Bryopsis är:

Det är bra att ta tag i problemet snabbt, då det annars tar mycket tid och ork att lösa det hela. Man blir även ganska less på skiten så det blir aldrig av att man tar tag i det när det blivit nog jävligt.

Sysslade själv med periodiska insatser. Tanken var god en gjorde inte så mycket i långa loppet. Börjar man väl slåss med dem så får man förbereda sig på att det kan bli ett segt krig och att det bara är att ligga i.

Det blev inte av att jag provade Algae X, vilket jag är glad över. Skulle vara som att sopa problemen under mattan.

Gjorde en rejäll genomörare med att skrubba all sten fri från Bryopsis vilket var rejält tråkigt. Gjorde detta föra jag tagit itu med näring i vattnet/stenen, vilket visade sig vara ett dåligt val. Det är lätt att ge upp när algerna åter igen kommer tillbaka... Det jag gjorde var att, enligt rekommendation, använda 1 - 1,5 dl fosfatabsorber i mitt Deltec Fr509-filter. Detta för att ta upp fosfat ur vattnet och laka ur stenen från ackumulerad fosfat. Större mängder får inte samma effekt på urlakningsprocessen kan jag tänka mig.

Efter någon månad med fosfatremover som byts varje vecka enligt ovan så tog jag upp stenen ännu en gång och skrubbade den. og även och sög ut det mesta av min sand som legat i karet i några år. Ville få ut all sand men mycket ligger begravt under stenar som mina anemoner sitter på, så det fick vara. Introducerade även 2 flavecenser som Fredrik (Fiend) sålde till mig. Tillsatte även vodka och drev ner nitraten till nästan omättbart

Summan av dessa åtgärder var att bryopsisen saktades ner pga den minskade näringstillförseln och att min sjöborre + flavecenser började äta på den aptitligare korta bryopsisstubben. Har sedermera byt mhlampa vilket även det verkar inverkat positivt (dock efter att bryopsisen försvunnit)

Skulle jag få detta igen skulle jag sammanfattningsvis

1. Skaffa fosfatmedia och byta mediat veckovis

2. Uppdatera algpatrullen

3. Skrubba stenarna efter 3-4 veckor av fosfatbekämpande

4. Se över skummare ( algfilter, el vad man nu har)

5. Se över ljuset, om det är gammalt

6. Att inte stanna och ta en paus mitt uppe i pågående behandling

7. Arbeta konsekvent och målinriktat enligt en uppsatt plan, och inte byta metod hit och dit

Finns andra metoder som också funkar, men detta gjorde jag. Hade som tidigare nämnt extrema problem med detta.

Vill dock ge några kommentarer om vodka...

Vodka har fungerat utmärkt för att ta ner mina nitratnivåer. Dock så har vodkan på sin höjd enbart bidragit till att bromsa/hålla tillbaka fosfaten, inte dra ner den ytterligare.

Vill som i andra trådar även nämna noggrannheten av att syresätta vattnet vid vodkametoden. Har kört med vodka i snart 2 år utan problem, med mindre och större dosering utan några som helst problem. Dock så fick vibrationer från ett badrumsbygge en packning i min PVC:n att läcka. Följden blev att jag inte kunde ha min sump inkopplad. Körde dock på med vodka som vanligt, vilket nu ligger på en hög dos, 2ml/100L. Karet såg bra ut på kvällen. På morgonen så hade 2 dvärgkejsare, 1 six-line wrasse och 1 imperator dött. Min Semicirculatos låg på botten och kippade efter andan. Den simmar nu runt, men har inte ätit på 2 dagar. Koraller, anemoner och övrig fisk klarade sig bra. Dock trist när fiskar man haft i flera år går och dör

Det jag gjorde var att byta 80 L vatten, sätta en mc500 i karet och en syresten från en gammal syrestensskummare nära min ena 12 000 L/h streamer för att syresätta vattnet.

Kommer att fortsätta med vodka då det är en bra metod, har dock lärt mig en dyr läxa och kommer inte att tillsätta vodka om jag skulle stå utan skummare i framtiden. Marginalerna blir tajta.

Lång post, men så ligger det till…

Samma sten, men med olika koraller runt sig. Hoppas ni ser vilken som är före och efter bara...

post-775-14468916151855_thumb.jpg

post-775-14468916152045_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Ursäkta om jag bumpar upp denna men gillar verkligen Wotans sammanfattning som ger mig hopp om mitt i jämförelse lilla alg/bryopsis problem.

Har själv kör igång med vodka/socker/ättika och skall köra igång fosfatfilter med AL-baserad då järnet kan göda algerna, tips från Ted (Biotedmarine.se). (har inte läst hela tråden men detta kan ske har varit upp här). Kommer också att köra aktivtkol kontinuerligt. Betar alger manuellt, skanke blir det en skrubbning också så småningom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...