Gå till innehåll

Vodka som fosfatreducerare...


Wotan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hmmm, ja jag får hoppas att jag kan bevisa dig fel då... Vore trist att odla sallad livet ut...

Tech M verkar omöjligt att få tag på under tusenlappen med alla frakt- och tullkostnader om man ska ha någon liter eller två

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja inte vore det så dumt om min Bryopsis ville göra det samma, men du säker på att det var just Bryopsis? I mindre skala så brukar den dock försvinna om man har algätande djur. Min Bryopsis är dock för dominant för detta.

Med detta sagt så verkar den dock inte så populär även bland de algätande djuren pga att de ska innehålla någon grad av toxiner.

Har hittat en hare som heter Elysia Rufescens som ska äta Bryopsis Pennata som inte vore så tokig. men den går inte vad jag kan se att få tag på då den inte är så vanlig. Häftig var den också

http://vieoceane.free.fr/runseaslug/a_ely_rufescens.htm

Ev. att det skulle funka med en "vanlig" sjöhare nu, förutsatt att det var den höga fosfaten som tog död på de tidigare två. Dock finns hotet från de två Haddonisarna kvar och var det dem, eller något annat som tog död på dem så blir det en död läxa. Skulle kunna bli en dyr läxa då en stor hare här uppe kostar en 400 kr.

Kanske var det själva toxinerna från den dominanta Bryopsisen som tog död på hararna?

Kanske verkade den dominanta Bryopsisen, i samband med fosfaten, negativt på koralltillväxten och hämnade den helt pga dessa toxiner?

Börjar för första gången tänka på en omstart av systemet, dvs flytta koraller och anemoner och släcka ned karet helt... Ska dock ge nuvarande metod någon månad eller 3 till då man inte har gett näringsbegränsningen en helhjärtad chans. En ny osmos vore dock fint i detta, synd att jag inte har råd med en förens i slutet av månaden

Det skapar dock helt nya problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan krasha karet med vodka - ja. Följer man anvisningarna korrekt så är den risken mindre än att träffas av åsknedslag el. dylikt. :) För övrigt kan man krasha med allt inom saltvattenakvaristiken: för högt/för lågt kh/ca/mg/ozon/zeovit/ljusmängd/fosfatremovers m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men om man kör skummarlöst så ökar man ju risken ytterligare menar jag, då har man ju bara vatten byten och ingen skummare som går dygnet runt, jag funderar nämnligen på att prova ett tag och se hur det går, ville bara höra vad proffsen säger om det här... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Hur fungerar vodka som planktonkäk? Sag i en trad om om icke fotosyntetiska arter att man använde vodka för att driva upp plankton som föda. Jag har som ambition att refugiet i min nya burk skall kunna tjäna som planktonkälla för att kanske kunna ha krävande planktonätare ute i displaydelen? Kanske finns bättre alternativ än vodka här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck, skrev precis upp mot ett a4 som fösvann pga datastrul... Här kommer en kortare version av det...

Jag kämpar fortfarande med bryopsisen. Det senaste jag provat är att låta Bryopsisen växa fritt. Anledningen till detta är att vattenkvalitén inte varit hundra pga min skruttiga osmos. Har dock inte haft finanser att lösa problemet tidigare. Detta har inneburit att Bryopsisen växt till oanade höjder. Den har täckt ungefär halva karet på 470 liter med en höjd på ca 25 cm. Det jag observerat är att Bryopsisen inte spred sig tillbaka tillbaka till små ytor som jag rensade, utan höll sig till sina enorma tussar. Har varit en bra näringsexportör också.

Fick en ny osmos som jag byggde ett silikatfilter till. Detta kopplades in för någon vecka sedan varvid jag också rensade karet från algmattan

En Flavecens, dvärgkejsare och mitraxkrabba har också tillkommit, får hoppas någon ger sig på den gröna buffén:P

Ska byta fosfatmedia idag också.

fosfat, nitrat osv. har för övrigt varit omätbart under hela tiden och även nu.

skummaren ska också rengöras för att få den i topptrim

Ska också börja med en mer konstantare balling, som hållt ojämn kvalité, söker dock en Grotech 3-kanalare till rätt kurs. Alt. att jag är sugen på en komplett kalkreaktor om det dycker upp någon bra

Så är läget... Ska ge detta en ärlig chans men känner jag att det inte funkar så blir det något mer drastiskt som total nedsläckning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar vodka som planktonkäk? Sag i en trad om om icke fotosyntetiska arter att man använde vodka för att driva upp plankton som föda. Jag har som ambition att refugiet i min nya burk skall kunna tjäna som planktonkälla för att kanske kunna ha krävande planktonätare ute i displaydelen? Kanske finns bättre alternativ än vodka här?

För att en organism skall få en fördel av vodka, så måste den vara heterotrof som du såklart vet. Dom fotosyntetiserande organismerna som tex Fytoplankton, är autotrofa, och som regel inte heterotrofa. Dom kan alltså inte tillgodogöra sej kolkällan. Däremot kan antaligen zooplankton göra det. Vad gäller bakterier är det samma sak..cyano o andra fotosyntetiserande bakt. kan ej tillgodogöra sej organisk kolkälla..dom är strikt autotrofa. Däremot finns bakterier som är både heterotrofa och autotrofa som tex nitrifikationsbakterierna. o sen har vi ju dom som är strikt heterotrofa som denitrifikationsbakterierna, samt de heterotroft aeroba som vi gynnar generellt med kolkälla. LarsS kan nog ge dej mer exakta svar på varje organism...men det beror alltså på vilken sorts plankton du vill ha. Summarum:Icke fotosyntetiserande Bakteriplankton och zooplankton borde växa på etanol, dock ej fytoplankton.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan efter upprepade praktiska försök konstatera att reduceringen av nitrat med vodka skapar en tunn bajs-brun hinna på akvariumglaset.

Detta är inte något stort problem, men det är lite tråkigt att skrapa rutorna typ 2 ggr i veckan.

Förut räckte det med en gång på 1-2 veckor.

För att en organism skall få en fördel av vodka, så måste den vara heterotrof som du såklart vet. Dom fotosyntetiserande organismerna som tex Fytoplankton, är autotrofa, och som regel inte heterotrofa. Dom kan alltså inte tillgodogöra sej kolkällan. Däremot kan antaligen zooplankton göra det. Vad gäller bakterier är det samma sak..cyano o andra fotosyntetiserande bakt. kan ej tillgodogöra sej organisk kolkälla..dom är strikt autotrofa. Däremot finns bakterier som är både heterotrofa och autotrofa som tex nitrifikationsbakterierna. o sen har vi ju dom som är strikt heterotrofa som denitrifikationsbakterierna, samt de heterotroft aeroba som vi gynnar generellt med kolkälla. LarsS kan nog ge dej mer exakta svar på varje organism...men det beror alltså på vilken sorts plankton du vill ha. Summarum:Icke fotosyntetiserande Bakteriplankton och zooplankton borde växa på etanol, dock ej fytoplankton.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan efter upprepade praktiska försök konstatera att reduceringen av nitrat med vodka skapar en tunn bajs-brun hinna på akvariumglaset.

Detta är inte något stort problem, men det är lite tråkigt att skrapa rutorna typ 2 ggr i veckan.

Förut räckte det med en gång på 1-2 veckor.

har du dessa bakteriebeläggningar i massor är det kanske ett tecken på överdosering av vodkan..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag överdosering inte vodka, då mina nitratvärden är en bra bit ifrån 0,

vanligtvis har jag 5-10 i nitrat.

Jag har inte bakteriebeläggningar i massor,

men det blir en tunn brun hinna på rutorna.

har du dessa bakteriebeläggningar i massor är det kanske ett tecken på överdosering av vodkan..??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Uppdatering ...

Bryopsisen växer nu väldigt sakta. Den nya osmosen med silikatfilter gjorde med andra ord skillnad.

Flavescensen såg vid ankomsten inte så pigg ut och har gått stadigt utför från det och är nu död. Dock så såg jag vid några tillfällen att han verkade glad i Bryopsisen, kan med andra ord vara värt att införskaffa en ny Flavescens.

Algpatrullen är annars inte uppdaterad och är fortfarande något underbemannad, är dock inte så sugen på att slänga 500 - 1000 kr på snäckor och eremiter just nu...

Är annars sugen på att testa Algae X. Kan någon Pm:a mig om de vet vars det går att skaffa. Har sökt lite smått men inte hittat något ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten upplysning till inlägg 93. Nitrifikationsbakterierna är strikt autotrofa, mig vetterligen har det inte påvisats någon nitrifikationsbakterie som är heterotrof. Däremot är denitrifikationsbakterierna heterotrofa förutom de denitrifierande svavelbakterierna som är autotrofa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...