Gå till innehåll

Hjälp JÄTTE hög nitrat halt


Botan

Rekommenderade inlägg

Nitrivec fungerar inte optimalt i saltvatten över ph 7(eller var de 8?) enligt sera själva. Då ska man instället köra med ammovec. Inget jag provat själv, men lasse kör med nitrivec så de funkar säkert ändå. :)

Död LS säger du, var har du köpt stenen? Och hur länge var den utan vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jonas och Wiking, tack för era tips och svar. 2 tester som visar samma (sera, salifert) kan nog INTE ha fel. Jag har kört i 10 dagar med sera nitrivec....utan verkan, gjort vattenbyte...utan verkan, damsugit botten, utan verkan. Däremot ligger mitt KH på 4. Har nu köpt KH + i affären. Ska börja köra med det. Köra lampa 3 h per dag. Har inte mycket alger i tillfället. Jonas: Vad menar du med Ultralife och skummat vått????

Kanske beror nitraten på mycket död ls?

ultralife är en sorts minerallera som man löser upp i lite osmosvatten o häller i. mekanismen har ingen kunnat förklara för mej, men jag tror de helt enkelt är så att denna lera binder oorganisk näring till sej, såsom ammoniak, nitrit o nitrat..o på så sätt möjliggör så att detta kan transporteras bort med skummaren. En proteinskummare kan nämligen inte skumma ut oorganiska ämnen, som alltså nitrit, ammoniak o nitrat är, utan enbart organiska ämnen. Därför måste nitraten i detta fall först bindas till en organisk moleyl, o då kan nitraten sen skummas ut.

med våtskumning menar man att man ökar på luftflödet i skummaren så de som samlas upp i koppen är inte så tjockt, utan mer ljusgrönt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas: Tror du denna duger bra: Fauna Marin - Ultra Bak 250ml från Triton Akvarium ? Har nämligen en såldan. Som skummare har turbo flutor 1000. Bra?

Robert; Levande stenen var fuktig under en timme. Låg i blött tidningspapper. Sedan sattes den i vatten. Kanske skulle prova ammovec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din skummare: vissa anser att den inte är värt ett ruttet lingon, andra anser att den fungerar hyfsat, beror på vem du frågar.

UltraBak: skulle nog tro att du får samma verkan om du bara doserar några milliliter ren vodka, märket spelar ingen roll, ta bara utan tillsatt smak. Resultatet kommer om cirka 3-4 veckor, så får du omätbar nitrat. Det är vilket som, ultrabak eller vodka. VIssa har provat dosera socker, de flesta med negativ resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Botan - tillsatsen av nitriveck kommer inte att minska din nitratnivå - den kommer istället att öka den - det är liksom funktionen med den. Den tillsätter bakterier för nitrifikation vilkens slutation just är nitrat. Har du fisk och matat ett tag och ingen nitrit i karet så har nitriveck gjort sitt och du kan sluta med detta. Min erfarenhet är att nitriveck fungerar fint även i saltvatten och då har jag nu startat ett antal akvarier med detta preparat. Du behöver inte vad jag tycker i alla fall gå över till amovec.

@peppz Jag kan tänka mig att den rekommendationen från Sera grundar sig på att just vid pH runt (och över) 8 är övergången från ammonium till ammoniak den farligaste parametern och att ammoveck troligtvis främst innehåller de bakterier som ansvarar för första steget (ammonium/ammoniak till nitrit). Det finns flera orsaker till varför ammoveck skulle vara bättre i saltvatten så det skall jag testa nästa gång men med mitt sätt att starta - väldig liten fodergiva i början - så har nitriveck fungerat fint.

Som sagt jag är fortfarande tvivlande till dina höga nitratvärden - det är väl klart att dina tester mäter något men jag tvivlar på att det är nitrat - inte med den beskrivning du har gett om ditt akvarie. Jag har själv varit med om mätningar som visat 50 när det i verkligeheten var nitratbrist i akvariet. Nitrat går inte upp från omätbart till 50 på en dag om du inte tillsatt något, speciellt om inte nitrifikationen kommit igång.

Vad gäller Uktralife så är den vad jag förstår en speciell lera som upptäcktes i Amazonas. Man hittade flera populationer av stora Aror som levde på frukter som man viste innehöll stora koncentrationer av organiska gifter, koncentrationer som skulle ha dödat arororna många gånger om. Samtidigt så upptäckte man att just dessa populationer som livnärde sig på dessa giftiga frukter var väldigt noga med att bada i och att äta en speciell lera som fanns i närheten. Denna lera visade sig neutralisera dessa organiska ämnen och detta är dess främsta uppgift. Enligt vad jag vet så binder den inte oorganiska molekyler som nitrat eller fosfat.

Ultrabak är vad jag fattar en kolkälla och kommer att gynna alla andra typer av bakterier än nitrifikationsbakterierna. Det kommer att gynna fosfor och kväveupptaget och på det sätt minska detta i ditt akvarium. Förutsatt att du har syrefria områden i din filtrering (eller sandbädd) så kommer det också att gynna denitrifikationen. Men jag är envis som en åsna så att så länge som vi inte vet vart ditt höga nitratvärde kommer ifrån så skulle jag inte lita till mätresultatet.

Om jag vore dig så skulle jag ta det ganska lungt och avvakta - så länge du inte ser några negativa effekter i dina akvarium så är det ingen fara. Faran just nu ligger framförallt i att du luras till att göra den ena ändringen efter den andra för att komma åt ett uppmätt dåligt värde - inte någon iaktagen dålig trend eller händelse. För mig är stabiliteten och inga snabba förändringar det viktigaste. Skulle jag börja med Ultra Bak? - beror på vad ditt syfte är. Skulle djag göra en hårdkorallträdgård så skulle jag kanske överväga det - är det främst mjukkoraller jag är ute efter så skulle jag avvakta. Om du nu mäter din nitrat så - om det finns någon relevans i dina mätningar så skulle nitraten sakta öka. Om du gör ett kraftig vattenbyte - låt oss säga 15 - 20 % och mäter nitraten därefter så skulle den sjunka. Du kan själv göra en test om du mäter rätt genom att blanda en hink med nytt saltvatten och ta först 1 dl av det och 9 dl av ditt akvarievatten, blanda väl och mät. Ta sedan 2 dl nytt och 8 dl akvarievatten - mät Så fortsätter du ner till du jar 9 dl nytt vatten och 1 dl akvarievatten. Innan du gör testen - låt det nyblandade stå en dag och ta även ett utgångsvärde på det. Denna test kommer att avslöja om det är någor direkt fel med din test men om det du mäter är en störjon så kommer du få en viss följsamhet men kanske inte 100 procent följsamhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...