Gå till innehåll

Hjälp JÄTTE hög nitrat halt


Botan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag satt dit en bild, glömde infoga.

Jag har för närvarandet inget fiskfoder rester, bajs). Jag har ingen metod för det. Kör med ytterfilter samt damsuger botten. Det är det enda. Borde jag göra något annat?

de ser jättefint ut, med luftig o bra inredning sofia!

de patrik menar med export är hur näringsämnen som nitrat o fosfat för gott avlägsnas från akvariet. Alger kan tex äta upp nitrat, men sen när algen dör så läcker nitraten tillbaka ut i vattnet. Men om du tar bort alger då o då från akvariet, dvs skördar alger, så avlägsnas den nitraten som dessa alger innehåller, för gott. Då har man definitivt exporterat denna nitrat som var bundet i algerna.

Vi har sällan algfilter i våra akvarium, och därför inte så effektiva metoder att exportera nitraten. tack o lov kan akvariets bakterier sköta en del av denna nitratexport istället. En del av bakterierna i akvariet omvandlar nämligen nitraten till kvävgas, N2...o kvävgasen stiger till väders o lämnar akvariet för gott...så vips...vi har en definitiv export av nitrat på de sättet. Ibland räcker inte denna naturliga metod, om vi har hög belstning på akvariet. Då tar man till en ganska ny metod som du kan läsa under "vodkametoden". detta kan du hoppa över just nu, är lite överkurs i början.

Den proteinskummare som du säkert har, är också ett sätt att exportera näringsämnen för gott. Så i ditt fall så hgar du helt enkelt proteinskummaren, samt att förlita dej till de nitratnedbrytande bakterierna, som små småningom kommer bildas. detta räcker långt, o de är inte säkert att du kommer behöva något annat sätt någonsin.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säkerligen en hel del. Men att diskutera nitrat på SG är inget som ger nåt. Ytavrinning var bara ngot jag saknade på bilden och så tänkte jag att jag skulle ge Botan ett tips som kunde förenkla hans hobby.

nja..de va nog ett långskott ted..klart allt påverkar allt..men..nja..

men visst är de bra med ytavrinning...kan va värt ett påpekande;)..

nitrat kommer jag aldrig sluta diskutera...de känns alltmer angeläget med tanke på den diskrepans som råder i denna synnerligen viktiga fråga...men vi är ju överens, så låt oss förena oss i vår pedagogik ted;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen yt avrinnig! Tror ni inte att detta ändå blir bra i slut ändan eller?

Sofia...ett akvarium står definitivt inte o faller med ytavrinningen. Ytavrinningens främsta funktion är att få undan tekniken. Förrutom detta har ytavrinningen 3 rent biologiska funktioner:

1)ytvattnet tas om hand, o därför får du en fettfri yta.

2)dessutom innehåller ytan mer proteiner o annat skräp, vilket gör att proteinskummaren blir lite mer effektiv.

3) den tredje nyttan är att gasutbytet kanske blir lite bätre om ytan är ren.

Dessa tre fördelar får du med ytavrinning, de e sant, men tro inte att de är kört utan. Den allra främsta funktionen är faktiskt bara att kunna stuva undan tekniken...dom tre biologiska effekterna enligt ovan skall inte övervärderas.

Om de inte är alltför krångligt för dej skulle jag ändå gjort som ted säger, försöka bygga dit en nu i efterhand. Men om de inte går, så kan du naturligtvis i alla fall få ett jättefint saltvattensakvarium som kommer glädja dej mycket. De är ett viktigt budskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller delvis med Lasse, men samtidigt är det viktigt att hålla koll på vad som händer i burken -att hitta ett bra mellanläge mellan att "mäta ihjäl sig" och "blunda och kör"

Tester lämnar i de flesta fall en del övrigt att önska, men samtidigt finns det inte något alternativ för oss som inte har tillgång till mer avancerad mätutrustning och labb.

Men om man avläser färgskale test i dagsljus, är noga med mängden i kuvetten och kanske gör alla tester 2ggr - så har man iaf gjort sitt bästa

Greger

Det första man får lära sig när man gör analyser och fått ett resultat är att ställa sig frågan om resultatet är rimligt. Ett resultat på 50 ppm nitrat i ett 250 liters akvarium efter 8 veckor och nästan ingen matning tillhör det orimliga resultaten, speciellt om där endast finns 5 eremiter. Jag hoppas att jag slipper att göra en massberäkning för att bevisa detta. Om man använder tester som är totalt otillförlitliga till att göra bedömningar som påverkar liv och död i ett akvarium så är de mer eller mindre av ondo. Vad jag ville säga är att nitrat är inte ett problem i en uppstart (om inte ingående sötvatten innehåller nitrat) och att den nitrat som produceras i en uppstart ganska fort blir förbrukad när karet börjar fyllas med koraller och alger. Felaktiga resultat, som i det här fallet - skapar bara problem och oraskar en massa ingrepp som inverkar på det som är absolut viktigast i ett akvarie - stabilitet och inga snabba förändringar. Gör man en lugn kontrollerad uppstart genom att försiktigt belastar akvariet och tillföra startkulturer så vet man att man inte har höga nitratnivåer och behöver därför inte mäta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag satt dit en bild, glömde infoga.

Jag har för närvarandet inget fiskfoder rester, bajs). Jag har ingen metod för det. Kör med ytterfilter samt damsuger botten. Det är det enda. Borde jag göra något annat?

Aha, okej. Då har du en tjock sandbädd, ytterfilter och ganska mycket sten (levande?).

Sandbädden har ju en hel del lagringspotential för näringsämnen, så det är väl ingen fara på det sättet, men du kan behöva byta ut bädden efter något/några år, beroende på din belastning. Kommer säkert funka bara du håller dig till mjukkoraller. Bara att köra på.

Om du vill få bort ythinnan kan du koppla ditt ytterfilter till en Fluval ytavrinning, kostar ca 170 spänn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett resultat på 50 ppm nitrat i ett 250 liters akvarium efter 8 veckor och nästan ingen matning tillhör det orimliga resultaten, speciellt om där endast finns 5 eremiter. Jag hoppas att jag slipper att göra en massberäkning för att bevisa detta. Om

du glömmer den levande stenen. den, beroende på vilket skick den är, kan åstadkomma en enorm belastning i början. Du får inte sällan en rejäl nitrittopp pgr av enbart den levande stenen, o all den nitriten måste ju gå via nitrat..den försvinner ju bara inte..så de är inte alls konstigt att få höga nitrathalter under vissa omständigheter.

man använder tester som är totalt otillförlitliga

dom är inte totalt otillförlitliga lasse...inte exakta måhända, men totalt oförlitliga är starka ord o kraftig överdrift. De får stå för dej

till att göra bedömningar som påverkar liv och död i ett akvarium så är de mer eller mindre av ondo
.Nu tar du väl ändå i..man gör knappast saker utifrån ett mätvärde som innebär ett eller noll för ett akvarium. Kan inte med min vildaste fantasi komma på vad detta skulle vara.

Grundprincipen inom saltakvaristik är att göra ALLA förändringar långsamt, oavsett mätresultat. Följer man de så reagerar man klokt på mätvärdena.

Vad jag ville säga är att nitrat är inte ett problem i en uppstart (om inte ingående sötvatten innehåller nitrat) och att den nitrat som produceras i en uppstart ganska fort blir förbrukad när karet börjar fyllas med koraller och alger
.

håller med

Felaktiga resultat, som i det här fallet

de vet du inte, du tror. upp till dej, men lämna gärna dörren öppen för fler tolkningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att döma ut testerna är helt fel, man har något att gå efter, man ser om värdena går upp eller ner,det gör man inte alltid med ögonen, fast det låter coolt "jag mäter inte, jag använder ögonen"

bra inlägg crille...

Mätningar är till för att rätta till förlopp innan de syns!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej allihopa...tack igen för alla bra svar. Jag AVÄNDER Skummare, ytterfilter, 3 st koralia 4. ÄGER endast 5 erimiter. Har ca. 30 kg ls. Ska verkligen fundera på det där med yt avrinning. Vet bara inte hur jag ska installera den då jag har en ram.Hade faktiskt tänkt köpa en liten, billig fröken fisk som får bli min test pilot. Kanske kan han få igång denna biologiska process, eller så dör han. Tänkte även köra med Sera nitrivec. Kommer att mata YTTERST sparsamt...göra vattenbyte på 10% damsugning av botten varannan vecka. Har förresten köpt ett 60 liters clown hotell....där jag kör yt avrinning. Fungerar bra där hittintills fast det bara vart igång i 3 dagar. Vad tror ni om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör så Sofia - jag skulle iofs vänta med vattenbyte minst tre veckor (clownhotellet) och i det stora byta lite vatten nu och vänta med nästa till du har kört 3 veckor med bakteriekultur. Jag brukar heller inte röra bottnarna på ganska lång tid eftersom det är där som biologiska processer skapar kolloider och annat i vattnet och inte gör det så "kemiskt" som det är i början. Brukar också dosera en dos Tetras Bacterozym vid start - ett preparat som just hjälper till med dessa processer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker inte att du skall 'skita' i nitrat halten som du uppmäter till ca 50 ppm, det är för mig bara märkligt att den är så hög.

Visst finns det fler Saltisar i Luleå? Kan du inte be någon av dem kontrollera din nitrat med deras tester?

Om du har 50 i nitrat så bör du göra något för att få ner den. Men innan du gör något så bör du vara säker du bara kan bli på att den verkligen är så hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett så högt nitratvärde betyder helt enkelt att dina denitrifikationsbakterier inte ännu är på plats. Dock tycker jag, precis som många andra här, att värdet är märkligt högt.

jag vet inte exakt vad du hittils gjort, så kanske är detta en onödig upprepning;)..men i ditt läge skulle jag

  • matat mkt försiktigt, o inte introducera mer djur som kräver matning
  • dosera bakteriekultur..tex zeobak
  • kört med ultralife o skummat "vått"
  • blåst rent stenar o sand 2 ggr i veckan, o kört med mekanisk filtrering under denna period, o gjort rent filtervadden minst 2 ggr i veckan
  • varit lite försiktig med belysningen..naturligtvis stor risk för alger med ett så högt nitratvärde

sen är de bara att vänta..om du inte ökar belastningen mer nu o tar de försiktigt med matning, o doserar lite balkterier, så kommer akvariet tids nog fixa detta självt. De kan ta upp till ett halvår för ett akvarium för att få en någorlunda stabil flora av denitrfikationsbakterier.

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och Wiking, tack för era tips och svar. 2 tester som visar samma (sera, salifert) kan nog INTE ha fel. Jag har kört i 10 dagar med sera nitrivec....utan verkan, gjort vattenbyte...utan verkan, damsugit botten, utan verkan. Däremot ligger mitt KH på 4. Har nu köpt KH + i affären. Ska börja köra med det. Köra lampa 3 h per dag. Har inte mycket alger i tillfället. Jonas: Vad menar du med Ultralife och skummat vått????

Kanske beror nitraten på mycket död ls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...