Gå till innehåll

Hjälp JÄTTE hög nitrat halt


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej

Mitt akvrium har puttrat i ca. 6 veckor nu. Provade i söndags alla tester, som då visade perfekta. På måndagen köpte jag 5 st erimiter som jag tänkte skulle äta lite alger. Idag provade jag testerna som visade 50 mg i Nitrat. Vad ska jag göra? Är det nitrat toppen jag har nu eller är det bara för att jag introducerade nya varelser i akvariet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Vilken nitrathalt hade du i söndags?

Perfekt nitratvärde är mycket närmare 0 än 50 mg/l (kanske under 5 mg/l?) och jag tycker det verkar ganska osannolikt att nitraten har dragit iväg från "perfekt" till 50 mg/l sedan i söndags om du inte gjort annat än att introducera 5 eremiter. Dom smutsar inte ner så fruktansvärt mycket. Möjligen om alla har gått och dött och ruttnat i burken :)

Har du mätt värdena regelbundet under en längre tid?

Skulle vara intressant att veta hur nitrit och nitrathalterna har varierat sedan starten för 6 veckor sedan. Med den informationen kan man möjligen avgöra om du haft något "topp". I vissa fall märker man inte av någon direkt "topp" och ibland blir det högre.

Ibland går nitrathalten upp i början, detta oftast som en följd av att det dött organismer i den levande stenen. Innan nedbrytningsbakterierna börjat jobba riktigt kan man ibland mäta en förhöjd nitrithalt. När bakterierna sedan sätter fart och börjar bryta ner nitriten kan man ibland se att nitrathalten stiger och nitriten sjunker.

Då är det inte mycket annat att göra än att vänta på att denitrifikationsbakterierna ska börja jobba och bryta ner nitraten. Tålamod är ledordet. Det finns naturligtvis diverse metoder att "hjälpa till" att bryta ner nitraten.

Jag skulle mäta igen för att dubbelkolla. Samt jämföra med tidigare uppmätta värden för att se om resultatet verkar rimligt.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte sannolikt med en sådan nitrathalt i ett icke belastat kar efter 6 veckor såvida du inte användt vatten från något annat system. Har du mätt nitriten också och vad är den i så fall. Nitrit är en jon som även i låga koncentrationer kan gå in och störa en nitrattest rätt så ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant. I söndags var nitrit 0 och nitraten 0 men igår var ENDAST nitraten 50 mg och Nitriten var 0. Undrar själv hur det kan gå ihop. Ingen av eremiterna är döda. Alla går och knaprar på stenarna. Jag köpte boxen i fredags så jag har ingen koll på tidigare värden. Tror ni att jag behöver oroa mig? I övrigt ser jag mycket små djur från stenarna...sjöstjärnor, krabbor m.m.

MVH Sofia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus - kul att du börjar röra på dig ur ideet däruppe strax norr om Dalälven.

För din informatiom Sofia så är jag ganska känd för uttalande som att nitrattester borde slutförvaras i dass-stolen - i akvarier har de inte att göra :) - därav Dreaedons ironi :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus - kul att du börjar röra på dig ur ideet däruppe strax norr om Dalälven.

För din informatiom Sofia så är jag ganska känd för uttalande som att nitrattester borde slutförvaras i dass-stolen - i akvarier har de inte att göra :) - därav Dreaedons ironi :)

MVH Lasse

Håller med dig Lasse i Akvariet bör inte nitrattesterna förvaras;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips Sofia. Om jag mäter mina vattenvärden så sker det normalt i gång per vecka och oftast samma dag. Jag använder mig av Excel för att dokumentera alla mina mätresultat, som någon slags 'Dagbok'. Det gör att jag kan gå tillbaka och se vad som har hänt över tiden, kanske eventuella trender mm.

I denna 'Dagbok' noterar jag även om jag gör några förändringar i karet tex, vattenbyten, introducerar nya djur, byter eller ändra belysning, tillsäter medelf ör att höja Ca, tillsätter eller tar bort fosfat remover mm.

Ofta glömmer man (jag) bort förändringar som man gjort för några veckor sedan och tänker då inte på att koppla dem till förändringar/problem med karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp hörrni! Nu har det gått en vecka och nitriten är lika sky hög fortfarande. Vad skall jag göra? Skall jag skita i det? eller skall jag göra någonting åt det? Har fortfarande inte mer än 5 erimiter som jag INTE ger någon mat till. Så jag rör ju inte akvariet på något sätt. Vad skall jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något som inte stämmer men jag vet inte vad. Du skall inte kunna ha 50 i nitrat efter denna tid utan en massa djur och matning.

1. Har du någon kompis i närheten som har ett Nitrat testkit du kan låna för att dubbelkolla?

2. Har du tillsatt något annat medel i karet sedan du startade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...